מי יצא קציצה
לכבוד שובו של הוופר מבית ברגר קינג לישראל, ערכנו מבחן טעימה עיוור מול המתחרים: הראנץ' הוותיק של בורגראנץ' והמק רויאל המוביל של מקדונלד'ס • וכדי לבלבל הוספנו המבורגר שהרכבנו לבד
יום שלישי השבוע, כיכר רבין. רשת ברגר קינג השיקה את הסניף הראשון שלה בישראל רק יום קודם לכן, ובכניסה מקדם את פנינו גוש של אנשים. כולם רוצים נתח מהוופר של התושבת החוזרת וגם כתר מקרטון.
בינתיים, באזור אחר של תל־אביב, 20 נסיינים עצבניים מחכים לארוחת הצהריים שהבטחנו להם ואנחנו מתחילים להילחץ. לא נלאה אתכם בפרטים. בסופו של דבר הצלחנו להגיע בזמן עם 20 וופרים ולהאכיל את כל הפיות הרעבים.
הוופרים (25.90 שקל ליחידה) הצטרפו למבחן טעימה עיוור שערכנו, שכלל גם מנות דגל של רשתות הפאסט פוד הוותיקות – מק רויאל על גחלים של מקדונלד'ס (27.50 שקל) וראנץ' של בורגראנץ' (26 שקל), ועוד המבורגר מסתורי אחד.
כל אחד מהנסיינים – קבוצה של 20 גברים ונשים בני 25 עד 55 – קיבל צלחת עם 4 המבורגרים, מתוכם 3 של הרשתות. את ההמבורגר הרביעי הרכבנו לבד מקציצות ולחמניות שקנינו בסופר, ירקות ורטבים שרקחנו.
הנסיינים התבקשו לתת ציונים מ־1 עד 10 לפרמטרים שונים (ראו מסגרות) וגם ציון למנה בשלמותה. לסיום התבקשו לנחש לאיזו רשת שייכת כל מנה. לא בדקנו את הצ'יפס (כל חובב פאסט פוד יזהה מיד את הצ'יפס המסולסל של בורגראנץ' ואת המקלות הדקים של מקדונלד'ס).
התוצאות: רק 6 מתוך 20 הנסיינים הצליחו לנחש את הזהות של 3 מנות הדגל. השאר זיהו חלקית או בילבלו לגמרי בין שלושתן. בסך הכל 9 נסיינים זיהו את המק רויאל, 11 את הראנץ' ורק 6 את הוופר. כמעט לאף אחד לא היה מושג – ובצדק – מאיפה ההמבורגר המסתורי. שני נסיינים ניחשו שזהו הוופר.
את רוב השבחים קיבלו בורגראנץ' וברגר קינג והציונים בהתאם, אם כי אף אחד לא הפך פה לנדיה קומנצ'י של ההמבורגרים. הציון 10 ניתן במשורה. מדובר בנסיינית שהתלהבה מאוד מהוופר, נסיין שאהב את הרטבים של מקדונלד'ס ונסיין שחיבב את הלחמניות של שלוש הרשתות.
התגובות היו מגוונות. "שלושת ההמבורגרים דומים בטעמים, אבל אחד (הכוונה לבורגראנץ' - י"מ) היה הכי טעים עסיסי ומוצלח. ההמבורגר הרביעי, הלא מזוהה, יבש ולא נעים בפה". או "הקציצה היחידה שהייתה לי ממש טעימה היא של ברגר קינג", וגם "אף אחד לא איכותי במיוחד" ו"ההבדל הוא בפרטים הקטנים, לרוב הטעמים הרגישו די זהים". והיה גם נסיין שזיהה את מק רויאל, ההמבורגר החביב עליו ("מקדונלד'ס לוקח"), ועוד נסיין שאמר שהמק רויאל הוא היחיד שעשה את העבודה (הוא היה בטוח, אגב, שזה הראנץ'). שני נסיינים חשבו שהרטבים של מקדונל'דס דומיננטיים מדי.
הנייר לא יסבול את העלבונות שקיבל ההמבורגר שהכנו לבד, ולכן נחסוך אותם מכם. רק נסיינית מקורית אחת חשבה שהוא היחיד הסביר.
למקום הראשון, עם ציון ממוצע של 7.18 בלבד, הגיע הוופר של ברגר קינג. בהפרש קטן ועם ציון 7 עגול הגיע הראנץ' של בורגראנץ' למקום השני. במקום השלישי: מק רויאל על גחלים של מקדונלד'ס עם 6.68, והרחק מאחור ההמבורגר הביתי שלנו, עם ציון של 4.342.
עם זאת, נרשמו הבדלים בפירוק לגורמים של המנה (רק המקום האחרון, ההמבורגר הביתי, חזר על עצמו). כך למשל, ב"טעם הקציצה" הדירוג היה אחר: בורגראנץ' (6.94), מקדונלד'ס (6.85) וברגר קינג (6.7). גם בעסיסיות הקציצה עקפה רשת בורגראנץ' את ברגר קינג. לעומת זאת, הלחמנייה של ברגר קינג הגיעה ראשונה ואילו השתיים האחרות קיבלו ציון זהה. הרטבים של ברגר קינג הגיעו למקום הראשון, אך בטריות הירקות בורגראנץ' עקפה.
תור כמו באירופה
למחרת, יום רביעי, ביקרנו שוב בסניף ברגר קינג. לשמחתנו, את גוש האנשים החליף תור מופתי, וסדרן הפנה את הלקוחות לעמדות פנויות. התור היה אמנם ארוך – מההגעה ועד קבלת הארוחה מדדנו 30 דקות ובינתיים בהינו בתדהמה בחבורת נערים שבלסה טריפל בורגרים – אבל אף אחד לא נדחף והרגשנו לרגע כמו בחו"ל. יכול להיות שזה קשור לעובדה שהזכיינים החדשים של הרשת בישראל עשו עלייה מצרפת. מדובר בפייר בסנינו, בתו שרה וחתנו סטיב בן שימול. שותף נוסף הוא פייר ברוך.
וקצת טריוויה על קצה המזלג, לסיום. ברגר קינג נכנסה לישראל לראשונה בשנות ה־90. בשנת 2003 עברה הזכיינות לידי האחים אורגד מרשת בורגראנץ', אך 2010־ב החליטו האחים לוותר עליה בגלל דמי הזיכיון הגבוהים לרשת העולמית, והרשת עזבה את הארץ.
עכשיו, 6 שנים אחר כך, מגיע הקאמבק. השותפים מתכננים להקים בישראל 50 סניפים בתוך 5 שנים. הבאים בתור אחרי כיכר רבין הם דיזנגוף סנטר, רמת החייל וקניון עזריאלי בתל־אביב. ולידיעת הנסיינית שהתעניינה בפרטי ההמבורגר "שהיה לי הכי טעים ושאני רוצה לדעת איפה קונים": את הקציצות מייצר עבור הרשת מפעל טירת־צבי, וההכנה היא בצלייה במתקן מיוחד.

