הקרב על הגנב
עשור לאחר שהוקמה בידי רוברט יזרעאלי ועדי עמיחי, עומדת חברת ניהול ציי הרכב טרפילוג לטלטל את שוק איתור הרכב הגנוב • תכירו את המחרה החדשה של איתוראן ופוינטר הוותיקות, שהנהגים משלמים להן כחצי מיליארד שקל לשנה
לפני כעשר שנים היה רוברט יזרעאלי קצין בדרגת סגן אלוף בצה"ל, שעסק בלוגיסטיקה. חברו מימי התיכון עדי עמיחי בנה מערכות מידע לחברת האוטובוסים דן. כמו ישראלים רבים הם ירדו לסוף שבוע באילת עם המשפחות, וכמקובל החליפו חוויות מהעבודה. "אתה לא מאמין כמה כסף 'דן' צריכה לבזבז בגלל הדרישה של משרד התחבורה שאוטובוס ייבדק במוסך אחת לחודש", סיפר עמיחי. "המערכות של האוטובוס ממוחשבות", ענה לו יזרעאלי, "אז המידע כבר נמצא שם. בטח אפשר לעשות 90% מהבדיקות מרחוק ולחסוך המון זמן וכסף".
במאי 2005 הם הקימו את טרפילוג, חברת ההיי־טק האוטומטיבי הישראלית הכי גדולה שאתם לא מכירים. אחרי שוווייז נמכרה לגוגל במיליארד דולר, ומובילאיי הונפקה ב־5.3 מיליארד דולר, אפשר להפסיק לספר בדיחות על סוסיתא; לישראל יש מה לתרום לתעשיית הרכב מעבר למעשיות פיברגלאס. טרפילוג, למשל, שמעסיקה 450 עובדים, מהם יותר מ־100 במטה החברה בראש־העין, פועלת כיום בעיקר בחו"ל, כספקית מערכות ניטור לרכב כבד, משאיות, אוטובוסים וציוד מכני כבד, לצד מכוניות פרטיות. 650 אלף כלי רכב בעולם מצוידים במערכת של החברה, שמנטרת את כל מערכות הרכב, מזהה תקלות כשהן רק מתחילות להתרחש, ואף לפני כן, כאשר הנהג או המפעיל מבצע פעולה שגויה שעומדת לעלות למישהו הרבה כסף, והאזהרה שלה יכולה לחסוך את ההוצאה. יזרעאלי ועמיחי עדיין מחזיקים 75% ממניותיה, וכבר דחו הצעות רכש מחברות בחו"ל.
ההתחלה הייתה קשה. "נעזרנו במשפחה, הבאנו כסף לפיתוח מהבית", מספר יזרעאלי. "אבל לא הצלחנו לממש את הפוטנציאל, היינו צריכים להתעסק בעיקר בחינוך שוק, כי לא היו מוצרים כמו שלנו. ב־2006 מכרנו 200 מערכות במחירי הפסד, כי כל לקוח שבאנו אליו אמר ש'כבר יש לי איתוראן או פוינטר, תודה'. הבנו שצריך לעבוד אחרת והייתה לנו הארה: הקפצנו את המחיר מ־260 לאלף דולר, ופתאום כולם רצו לעשות איתנו פיילוט. אמרו שבמחיר כזה, הם בטח עושים משהו ששווה את זה".
2007 הייתה שנת הפריצה. החברה התחילה להתבסס בחו"ל - ברוסיה ובדנמרק, שבה כיום 98% מהאוטובוסים מצוידים במערכת של טרפילוג. "הבסיס שלנו זה לחסוך כסף. על רכב כבד 600־500 דולר בחודש וברכב פרטי או מסחרית קלה 150־100 דולר. אנחנו מספקים חיזוי מוקדם של תקלות ועוסקים בשינוי התנהגות נהג, כך שהחברות שאנחנו עובדים איתן מוציאות פחות על חלקי חילוף ואחזקה שונים, וחוסכות בצריכת הדלק. רוב המשאיות למשל נמכרות מראש עם חוזה אחזקה, כך שהיבואן אחראי על התחזוקה, ולכן רוצה לדעת כל הזמן מה מצב הרכב, מתי יזדקק לטיפול ואיפה מתחילות להתפתח תקלות. אנחנו חוסכים ליבואן רכב כבד עשרות מיליוני שקלים בשנה, יודעים לזהות בזמן אמת נהג מסוכן כי הוא עובר כל הזמן במהירות מלחיצה מהגז לברקס, כמו גם נהג לא מקצועי, ששקע בבוץ באתר עבודה ומנסה לצאת ועושה נזקים. מזהים שנהג לא מקרר נכון את מגדש הטורבו בסיום נסיעה, ולכן הבלאי שלו מואץ".
בשנה האחרונה החלה החברה לעבוד בארץ גם עם ציי רכב שמחזיקים מכוניות פרטיות, ויש לה כבר 30 אלף מכוניות שהיא מטפלת בהן. בהמשך החודש תשיק טרפילוג רשמית את השירות החדש שלה: הגנה מפני גניבה ואיתור הרכב במקרה של גניבה - שוק שנאמד בכ־600 מיליון שקל בשנה, ונשלט בידי איתוראן ופוינטר המבוססות. איתוראן, שבשליטת משפחת שרצקי, ייסדה אותו כאשר הוקמה ב־1994, מחזיקה 80% מהשוק ונסחרת בבורסה בתל־אביב לפי שווי שוק של 1.43 מיליארד שקל. פוינטר מחזיקה ב־20% מהשוק והחברה האם שלה, פוינטר טלוקיישן, נסחרת בנאסד"ק ובת"א לפי שווי של 43 מיליון דולר. השליטה של איתוראן בשוק כל כך חזקה והשימוש במערכות איתור כל כך נרחב, ששמה הפך כבר לשם גנרי למערכות נגד גניבה שמוכר לכל נהג.
לקוחות שירותי הניטור של החברה בארץ הם הראשונים שאליה תפנה, ולדברי יזרעאלי היא כבר סיכמה עם שני יבואני רכב פרטי גדולים שיעברו בסוף החודש להשתמש במערכת שלה. "התעריפים שלנו יהיו דומים לשוק, אבל נציע ללקוחות שירותים נוספים באותו מחיר. תוכל לקבל לסמארטפון שלך בזמן אמת ובדוחות תקופתיים מידע על איך הילד שלך נוהג, ונזהיר אם הוא לא שומר מספיק מרחק או נוסע מהר מדי בסיבובים. סטטיסטית, כל ילד שני יהיה מעורב בתאונת דרכים בשנה הראשונה שלו על הכביש. לכן ברגע שהמערכת תזהה אצל הנהג הצעיר טעות שחוזרת על עצמה, יירד לו לסמארטפון שלו שיעור תרגול בנושא בסימולטור. ואם הוא לא יבצע אותו, ההורה שלו יידע מזה".
יש לי תחושה עמומה שנהגים צעירים לא ממש יתלהבו מהמערכת שלך.
"אנחנו לא מערכת שהילדים יאהבו, וזה בסדר. המטרה שלנו היא לא להיות פופולריים אצלם, אלא לשמור עליהם. נערכנו גם למקרה שגאוני המחשבים ביניהם שבדרך ל־8200 ודומותיה או אולי כבר משרתים בה ולוקחים את האוטו של ההורים בסופי שבוע, ינסו לשבש ולנתק את המערכת. מבחינתנו זהו עוד איום סייבר שצריך להיות מסוגלים לעמוד בפניו".
המערכת של החברה, המתבססת על מערכת אנדרואיד, תדע להציע לנהג אפליקציות נוספות כמו חניה באמצעות פנגו, כולל הפעלה וכיבוי אוטומטיים, והתראה על מצלמות מהירות, כולל תזכורת לנהג באיזו מהירות עליו לנסוע. בעתיד תוכל המערכת לשמש גם כדלקן ותזכה לפיתוחים נוספים, כמו התראה מוקדמת על התקרבות לכביש בעל תשתית מסוכנת, סיבוב עתיר תאונות או בלימות חירום, ועוד. השליטה שלה מרחוק במערכות המכונית תוכל בחלק מהדגמים לאפשר למשל הפעלה מרחוק של המזגן ביום חם, כדי שהנהג ייכנס לרכב קריר וממוזג.
המוקד המבצעי של החברה כבר פועל, ונשען על מערך חדש שמקשר את החברה למשטרה, ליחידת אתג"ר לאיתור רכב גנוב, למחסומים בקו התפר, למערך סיירים הרכבי שטח ובאופנועים, ולסיירים של חברת השמירה G4S שיהיו חלק מהמערך שלה.
יזרעאלי: "נישען גם על אלגוריתמים שידעו לזהות שמדובר בנסיעה חשודה. למשל שהאוטו נוסע ואף אחד מהמכשירים הסלולריים של הנהגים הרגילים לא נמצא בתוכו. נדע לזהות את הנהגים גם לפי מאפייני הנהיגה הייחודיים שלהם, מה שגם יוכל לזהות בזמן גניבות קומבינה, שבהן יש שיתוף פעולה בין הנהג לגנב במטרה להונות את הביטוח. אנחנו יודעים גם להתמודד עם מיסוך אלקטרוני שגנבים החלו להפעיל בזמן אירועים".
בעולם עומדים לחייב שימוש במערכות חירום לתאונה, שיזהו שהרכב התנגש, יחברו את הנהג אוטומטית למוקד ויזעיקו עזרה רפואית. תהיו חלק מהשוק הזה?
"אנחנו עובדים על פתרונות משלנו".
במקביל נכנסים לשוק גם ביטוחים על בסיס התנהגות הנהג בכביש.
"בבריטניה נהג צעיר לא יכול לעשות ביטוח היום אם אין לו כזו 'קופסה ירוקה' ברכב. זה יקרה גם אצלנו".
מה היעד הבא שלכם?
"ב־2020 אנחנו מקווים להיות אחת מחמש החברות הגדולות בעולם בתחום הטלמטריה לרכב. כיום יש 20 חברות שאנחנו פוגשים בעולם במכרזים. יש בעולם הרבה רספקט לישראל ולטכנולוגיה הישראלית. אין סיבה שגם הישראלים לא ייהנו ממנה".