שני 12 בנובמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    תאונת דרכים קטלנית בצומת יגור בשבוע שעבר | צילום: אלעד גרשגורן
    חדשות • 09.02.2016
    בלימת חירום
    בזה אחר זה יזומנו מהבוקר שורת מומחים, מנכ"לים ונציגי ממשלה לשישה שימועים פומביים שתקיים ועדת הכלכלה של הכנסת כדי לברר מי אחראי לכך שמספר ההרוגים בכבישים זינק בשלוש השנים האחרונות • יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הודיע שגם שר התחבורה ישראל כץ יזומן להופיע בפני הוועדה וייאלץ לספק תשובות על הנתונים המדאיגים — ועל אופן הטיפול הממשלתי במכת המדינה
    אודי עציון

    אחרי שלוש שנים של עלייה רצופה ומדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, תתכנס הבוקר ועדת הכלכלה לישיבה ראשונה מבין שש בניסיון לבדוק את אופן הטיפול הממשלתי בקטל בדרכים.

     

    מאז ההישג בשנת 2012 שבה נהרגו בכבישי הארץ "רק" 290 בני אדם, הפכו שוב כבישי ישראל קטלניים יותר ויותר: 308 הרוגים ב־2013, 319 קורבנות ב־2014 ו־357 הרוגים ב־2015. יעד ההרוגים לשנה החולפת, כפי שקבע משרד התחבורה ואושר בממשלה, היה 300 הרוגים — ולשנת 2020 נקבע יעד שאפתני של 200 הרוגים.

     

    "על בסיס העלייה המדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, כמו גם הספקות שעולים בדבר יכולתה של הממשלה לעמוד ביעדים שהיא הציבה לעצמה, החלטתי לקבוע מספר ישיבות שיעסקו בנושא בלימת הקטל בדרכים", כתב אתמול יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל לעמיתיו, וקרא להם להשתתף בישיבות המיוחדות ולהציג שאלות לאנשי המקצוע שישתתפו בהן.

     

    כבר ביוני האחרון דנה הוועדה בעלייה בתאונות. באותו דיון דיבר גם עידן אוחנה, נער בן 14 אשר איבד את אמו ואביו בתאונת דרכים כשהיה בן שמונה. "דיבורים זה לא מספיק. אני לא צריך רחמים, אני צריך ורוצה שינוי. אני צריך שתבינו שתאונות דרכים זה אחד מהנושאים הבוערים ביותר היום. כדי להילחם בזה צריך תקציבים, אבל כדי שלא יהיו עוד ילדים שילכו לטקס הסיום ללא הורים אני מבקש מכם שלא תשכחו אותי בישיבה הבאה שלכם. החיים, ככה למדתי, שווים יותר מכסף", אמר אוחנה היתום לחברי הכנסת.

     

    "עלייה מדאיגה". ח"כ כבל | צילום: אלכס קולומויסקי
    "עלייה מדאיגה". ח"כ כבל | צילום: אלכס קולומויסקי

     

     

    לשתי הישיבות הראשונות, שיתקיימו היום וביום שלישי הבא, הוזמנו ארגונים חוץ־פרלמנטריים ומומחים הפועלים בנושא בטיחות בדרכים כדי להציג את הכשלים העיקריים שזיהו ואת דרכי הפעולה שיביאו לצמצום בהיקף תאונות הדרכים ובמספר הנפגעים.

     

    שלוש ישיבות נוספות יעסקו בתשתיות, באכיפה ובהיבטים הכלכליים של המאבק בתאונות הדרכים, והן יתקיימו במתכונת של שאלות מצד חברי הכנסת לנציגי הממשלה, באופן דומה לישיבות שקיימה ועדת הכלכלה לפני מספר חודשים בנושא מתווה הגז הטבעי. לישיבות אלה יוזמנו נציגי ממשלה אשר יידרשו להציג את עיקרי המדיניות והפעולות שננקטות לנוכח מצב תאונות הדרכים, ולענות לשאלות חברי הכנסת, ביניהם מנכ"לי משרד התחבורה וביטחון הפנים, מפכ"ל המשטרה וראש אגף התנועה, נציגי משרד האוצר, ועוד.

     

    ישיבה נוספת תעסוק במדיניות והפעולות של משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בהשתתפות שר התחבורה ישראל כץ, שיתבקש להציג את הפעולות ומדיניות משרדו בנושא ויתבקש להשיב על שאלות חברי הכנסת. בסיום התהליך תפרסם הוועדה את מסקנותיה.

     

    יצוין כי נתוני התאונות מתחילת השנה מותירים בינתיים סימן לאופטימיות זהירה: מתחילת השנה נהרגו 32 בני אדם, ירידה של 30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

     

    כתבנו ישראל מושקוביץ מוסיף כי תאונה קטלנית ארעה אתמול סמוך לשעה 7 בבוקר בכביש המוביל מהגליל למעלות, כשמשאית התנגשה ברכב פרטי שהגיע ממול בכניסה ליישוב נווה זיו. מעוצמת ההתנגשות נהרג מפגיעת המשאית איציק אשטה (35), ששב ממשמרת במפעל בקיבוץ חניתה. באגף התנועה ממשיכים לחקור את נסיבות התאונה הקטלנית ומי מהנהגים סטה ממסלול נסיעתו. אשטה הותיר אחריו אשה, מרסל, ושני ילדים: ליפז בת 5.5 ואבינועם בן 3.5.