ההוצאה לאור
לצד ההוצאה לפועל פועלת גם היחידה לחייב הנזקק, שעוזרת לחייבים המוחלשים להגיע להסדרים נוחים ואף לבטל חובות
ב־2014 הוקמה ברשות האכיפה והגבייה (הכוללת את ההוצאה לפועל ואת המרכז לגביית קנסות) יחידה לחייב הנזקק. היחידה נועדה לתת סיוע לחייבים מאוכלוסיות מתקשות, ובעיקר לחיילים, אסירים וקשישים שנקלעו לחובות לבנקים, לחברות סלולר ועוד. מנהלת היחידה, אביבה גבאי, יוצרת קשר עם החייבים, מלווה אותם ופונה בעניינם אל הגופים שהם חייבים להם. המטרה — להגיע להסדר שבו יופחת החוב, ייפרס או יימחק.
לרוב ההוצאה לפועל מעוררת פחד בקרב חייבים רבים. ר', אם חד־הורית ממרכז הארץ, חוותה זאת אחרת בזכות היחידה. ב־2014 נפתחו נגדה תיקים בהוצאה לפועל, בין היתר, על ידי העירייה וחברת תקשורת. גבאי פנתה לזוכים (לגופים שלהם הייתה חייבת ר' כספים) וביקשה להגיע להסדרים. בסופו של דבר החוב הופחת מאוד.
ר' נזכרת בימים הקשים ובחבל ההצלה שקיבלה מגבאי: "היה לי חוב של כ־40 אלף שקל לבנק, לארנונה, לחברת סלולר. היו לי גירושים לא טובים. אני בוגרת תואר ראשון ונאלצתי לנקות בתים. אביבה נכנסה לתמונה והביאה לכך שהחוב יופחת. אבל זה הרבה מעבר לזה. היא אמרה לי: 'לא אעזוב אותך. אני מאחורייך ונצא מזה'. אביבה הצילה את חיי ואת חיי בתי מחרפת רעב. היא עובדת ציבור באחת המחלקות הקשות ועושה עבודת קודש. היא שמעה אותי והבינה שעומד מולה אדם ולא מספר. זה היה בזמן המלחמה בדרום. הייתי מדברת איתה ומקבלת כוח, וברקע טילים נופלים. היום אני במקום אחר לחלוטין בזכותה. כל מה שדרוש לפעמים זה אדם אחד שירצה לעזור לחלש".
מנתוני רשות האכיפה והגבייה עולה כי ב־2014 טופלו ביחידה כ־200 פניות, בעיקר של חיילים, וב־2015 טופלו כ־700 פניות, מהם כ־400 פניות של חיילים. את הקמת היחידה יזם דוד מדיוני, לשעבר מנהל רשות האכיפה והגבייה שפרש לאחרונה מתפקידו. הוא הבחין באוכלוסיות השרויות בקשיים ורצה לסייע להן.
מנהל רשות האכיפה והגבייה הנוכחי, תומר מוסקוביץ: "הרשות מחויבת לסייע לחייבים מאוכלוסיות מתקשות, ולפיכך הקימה את היחידה. מנהלת היחידה אביבה גבאי יוצרת קשר עם הפונים, מלווה אותם ופונה בעניינם אל הזוכים כדי להגיע להסדרים ולתשלום החוב. לעיתים מופחת החוב מאוד ואף נמחק, ולעיתים מגיעים להסדר תשלומים והתיקים בהוצאה לפועל נסגרים. בכך מסייעת הרשות לשני הצדדים בתשלום החוב ובהסדרת הסוגיות הכספיות. בקרוב בכוונתנו להגדיל את היחידה ולהעמיד לטובתה משאבים נוספים כדי שתוכל למלא משימתה בצורה מיטבית".
אביבה גבאי: "מפנים אלי פניות מלשכות ההוצאה לפועל מפניות הציבור ומלשכת המנהל. אנחנו בודקים את הפניות. אם מדובר באוכלוסייה חלשה, למשל חייל או קשיש שאין לו יכולת לשלם ויש להתחשב בו, אני פועלת".
בספטמבר 2014 גובש נוהל שיתוף פעולה עם אכ"א, ובו נוסח טופס הפנייה שהופץ לכל משקיות הת"ש בחילות צה"ל. באמצעות הטופס הן מפנות חיילים להמשך קבלת סיוע מהיחידה כדי להגיע להסדר ולסגירת חובות בהוצאה לפועל. גבאי פנתה בשנים האחרונות לחברות הסלולר כדי לטפל בעשרות חיילים להסדרת חובותיהם. ברשות מציינים כי בפרטנר הרימו את הכפפה, הגיעו להסדרים נאותים עם חיילים רבים ונסגרו תיקי ההוצאה לפועל לבקשתם.
"חובות החיילים הם בדרך כלל לחברות סלולר ולבנקים או לחברות תקשורת. יש לנו ערוץ ישיר לכל החברות הגדולות בארץ. הזוכים נותנים בנו אמון", מציינת גבאי. כך, למשל, באוגוסט 2014 פנה חייל, שגויס בצו 8 בעקבות מבצע "צוק איתן", עם חובות של יותר מ־40 אלף שקל ב־4 תיקים לבנק ולחברת תקשורת. גבאי פנתה לחברות, ואלה הסכימו להגיע להסדר ולסגור את התיקים. במקרה אחר, היה לחייל חוב של כ־90 אלף שקל לחברת תקשורת. בעקבות פנייתה של נציגת הרשות הופחת החוב ל־30 אלף שקל.
לדברי מוסקוביץ, "בכוונת הרשות לקדם ממשק למול אכ"א כדי שנוכל לזהות חייל בחובה במערכת שלנו ולשפר את הסיוע לחיילים, כחלק מתפיסת הרשות הפועלת ליצור מסלולי שירות מותאמים לכל סוגי החייבים".
אבל לא רק בחובות של חיילים מטפלת היחידה. אישה צברה חוב של 700 אלף שקל לבנקים. היא הייתה אם חד־הורית לבן החולה במחלה קשה שעבדה בחצי משרה והרוויחה מעט. בעקבות פניית היחידה לבנק שהייתה חייבת לו כסף והצגת המסמכים הסכים הבנק למחול לה על עיקר החוב, והיא שילמה בסופו של דבר 10,000 שקל.
לאחרונה פנה ליחידה שוהה בלתי חוקי שבעבר קיבל אזרחות ישראלית זמנית. לאחר שמעמדו נשלל הוא היה אמור להיות מגורש מהארץ, אך מאחר שהיו פתוחים נגדו תיקי הוצל"פ הוטלה עליו הגבלת יציאה עד שהפרקליטות תגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל לביטול ההגבלה. האיש היה חולה סופני, ולכן היה צורך לטפל בנושא בדחיפות. גבאי פנתה לבעלי החוב וביקשה כי יתחשבו במצבו ויאשרו את יציאתו. בעקבות הפנייה נעתרו הזוכים וביטלו את הגבלת היציאה, והאיש עזב את הארץ.
