שנת האפס
חשיפת "ממון": גידול של 25% במכירות מכוניות חדשות מהניילונים בידי חברות הליסינג וההשכרה ב–2015 לכ–21 אלף • קיה פיקנטו שומרת על הבכורה
כבר כמה שנים שגורמים בענף הרכב שבים ומתעקשים שמכירות רכבי ה־0 קילומטר, כפי שמכונות מכירות הרכב החדש בהנחה בידי חברות הליסינג, עברו כבר את שיאן ויתחילו לרדת. אבל שוב, שנה אחר שנה, הן ממשיכות לגדול והופכות לערוץ מכירות משמעותי.
מנתונים שהגיעו לידי "ממון" עולה כי ב־2015 נרשם זינוק נוסף בערוץ המכירות הזה, שמתחרה באולמות התצוגה של יבואני הרכב. לפי דוח שהפיקה המחלקה הכלכלית של חברת הליסינג וההשכרה שלמה סיקסט, על בסיס נתוני משרד הרישוי, נמכרו במכירות ה־0 ק"מ בשנה החולפת 20,901 מכוניות, לעומת 16,122 במהלך שנת 2014. גם כאשר מכניסים לתמונה את הגידול במסירות בשנה החולפת, נרשם גידול משמעותי בנתח השוק של התחום, שעמד ב־2014 על 6.7% וזינק ל־8.2% ב־2015.
בהתחלה היו רכבי ה־0 ק"מ עודפי רכישות של חברות הליסינג, או תוצאה של ביטולי עסקאות, דבר שגרם להן למכור מכוניות חדשות לגמרי שאותן רכשו מהיבואנים, אך שלא "עבדו" יום כאחד בציי הליסינג, בהנחה של 10%־20% ממחירי המחירון של יבואן הרכב. בכך התחלקו חברות הליסינג עם הציבור בהנחות הנדיבות שהן מקבלות מהיבואנים בתמורה לרכש המסיבי שהן עושות אצלם. יבואני הרכב מצידם השתמשו בערוץ הזה בתחילה כדי להיפטר מדגמים שעומדים בפני החלפה ואינם מבוקשים כל כך בשוק וממכוניות "12 חודש", מכוניות שמלאה כמעט שנה להגעתן לארץ והתקרב המועד שבו אם טרם נמכרו יש לרשום אותן על שם היבואן ולמכור אותן כרכב יד שנייה.
השיא של קיה
אבל בשנה האחרונה מככבים ברשימת הנמכרות ביותר גם דגמים חדשים יחסית ומצליחים כמותית, לצד כאלה שקרובים להחלפה. כך למשל נמכרו כך ב־2015 מספר שיא של 2,593 קיה פיקנטו חדשות, כ־20.4% מכלל מכירות הדגם, שהיה הנמכר ביותר בישראל בשנה החולפת, ואגב גם הדגם הנמכר ביותר בינואר 2016. מבחינת הפיקנטו מדובר אף בירידה קלה לעומת 2014, שבה נמכרו כך 2,342 מכוניות מהדגם, שהיוו כמעט 22% מסך מכירותיו.
במקום השני נמצאת מאזדה 2 עם 1,327 מכוניות, שהיו כ־36% ממכירות הדגם. גם כאן מדובר בירידה לעומת שנה שעברה, אז נמכרו כך 54% מדגמי המאזדה הקטנה. בשני המקרים מדובר בסוף המלאי של הדגם הישן. מאזדה 2 הנוכחית נמצאת במחסור בשוק, לא נמכרת כמעט לחברות הליסינג, ולא זוכה להנחות כאלה.
במקום הרביעי, אחרי ניסאן מיקרה, בולט קיה ספורטאז', להיט המכירות של 2015 גם בשוק הפרטי. מתברר שמתוך כ־11 אלף הספורטאז'ים שעלו לכביש בשנה החולפת נמכרו 1,067 בערוץ ה־0 ק"מ. רוב המכירות היו ברבעון האחרון של השנה, משום שלפני כן כמעט לא נמכרו הספורטאז'ים המבוקשים לחברות הליסינג בשנה החולפת, ואולי כאמצעי זירוז מכירות לקראת הגעת הדגם החדש בחודש שעבר.
גם מיצובישי אאוטלנדר (587 ג'יפונים, 11% מהמסירות) וסובארו XV (מקום 11 עם 536 ג'יפונים ו־25.3% מהמסירות) נמכרו כך במספרים גדולים יחסית, למרות שגם הם נהנים מביקושים חזקים בשוק הפרטי. רוב מכירות האאוטלנדר היו אמצעי בידי היבואן למכור את המלאי שלפני מתיחת הפנים שהגיעה באמצע השנה. כך נעשה גם עם יונדאי i35, שתוחלף בחודשים הקרובים באלנטרה, יונדאי ix35 שפינה את מקומו לטוסון החדש, מיצובישי ספייס סטאר שתזכה השנה למתיחת פנים וגם עשה גם יבואן סוזוקי, שנדרש לערוץ המכירות הזה כדי לסיים את מלאי האלטו הקטנה, שתוחלף בחודשים הקרובים בסלריו החדשה.
מנגד כאמור אפשר למצוא בצמרת מספר לא קטן של דגמי מכוניות שנחשבים מבוקשים בשוק הפרטי ואינם עומדים בפני החלפה, כמו מאזדה 3 ויונדאי i10.
"היבואנים הכירו במכירות ה־0 ק"מ כמוצר לגיטימי", אומר אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, החברה האם של שלמה סיקסט. "הכמות עשויה לגדול עוד יותר, כל עוד שיווי המשקל בשוק יישמר. בסוף מדברים הרבה על מחירי המכוניות הגבוהים, אבל רק הענף שלנו מצליח לעשות משהו בנדון ולהוריד את המחיר ללקוחות. מכירות ה־0 ק"מ הן כיום עוד ערוץ של מכירת רכב חדש בידי חברות הליסינג, לצד ליסינג ללקוחות פרטיים, מימוני ותפעולי, כלומר עסקאות הכוללות לא רק תשלום עבור המכונית, אלא גם ביטוח, טיפולים ועוד.
"אני מניח שהשנה נראה גם עוד יבואנים מציעים ללקוחות שלהם מסלולי ליסינג פרטי, אחרי שיותר ויותר נהגים מבינים שכבר לא צריך לשלם למשל במכה אחת 130 אלף שקל תמורת רכב משפחתי. אז יש מי שישלם 110 אלף שקל וירכוש אחד במזומן במסלולי ה־0 ק"מ, ויש מי שישלם סכום חודשי קבוע מראש במסגרת המסלולים של הליסינג הפרטי", הוסיף מנכ"ל שלמה סיקסט.
חברת שלמה סיקסט השיקה בסוף השנה שעברה את פעילות "שלמה רכב חדש", כפעילות גג למכירת מכוניות חדשות בשלושת המסלולים האלה. בחברה מדווחים על גידול משמעותי במכירות האלה אצלה, מ־900 מכוניות בדצמבר־ינואר 2014/5, ל־1,600 בדצמבר־ינואר 2015/6, גידול של 78%. במסגרת התחרות באולמות התצוגה של היבואנים מציעה שלמה סיקסט טרייד־אין גם ללקוחות מסלולי הליסינג הפרטי.
"אנחנו עושים שינוי בשוק ומנגישים את הרכב החדש לאנשים שבעבר רכשו רק משומש", אומר מוטי ברטון, מנהל פעילות שלמה רכב חדש. "אם בעבר היינו מציעים במסלולים האלה את דגמי הליסינג המקובלים, היום המגוון גדול יותר, ובמכוניות שפופולריות בליסינג אנחנו מציעים את רמות האבזור הגבוהות, שנמכרות בדרך כלל ללקוחות פרטיים".