yed300250
הכי מטוקבקות
    פינוי הפצועים מהאוטובוס, רגע אחרי התאונה | צילום: עזריאל שניצר
    חדשות • 17.02.2016
    "ראינו הרוגים בתאונות עם הטלפון בידיים"
    סכנה ברורה ומיידית: השימוש בטלפונים סלולריים בעת הנהיגה הפך לסכנה לאומית שגובה יותר ויותר קורבנות • ראש אגף התנועה ניצב ירון בארי מזהיר: "הטלפון החכם הזה הורג אנשים" • הערכה: 20 אחוז מהתאונות הקטלניות — בגלל השימוש בסלולרי
    אודי עציון ועמיחי אתאלי

    בעוד חוקרי התאונה הקטלנית בכביש מס' 1 ממשיכים לבדוק חשד לפיו נהג האוטובוס חיים ביטון שוחח בטלפון הסלולרי בעת הנסיעה, מפקד משטרת התנועה הארצית, ניצב ירון בארי, הזהיר אתמול כי ההתעסקות הגוברת של נהגים בטלפונים שלהם הפכה למכת מדינה שגובה חיי אדם רבים מדי שנה.

     

    "כולנו חוטאים בנסיעה בהיסח הדעת, כולנו בתוך הטלפונים", אמר ניצב בארי בהופעתו בפני ועדת הכלכלה של הכנסת. "אנשים שעסוקים בטלפון חכם — הטלפון החכם הזה הורג אותם. אנחנו רואים הרוגים בתאונות עם הטלפון בידיים, אנחנו רואים בחקירות שהם התעסקו בטלפון הסלולרי".

     

    אפשר להבין מדוע חוקרי המשטרה כבר מכנים את הסחת הדעת שנגרמת לנהגים בגלל שימוש בטלפון סלולרי "הרוצח השקט בכבישים": מצד אחד ברור שמדובר באחד מהגורמים הכי משמעותיים לתאונות הדרכים בארץ כיום, אך מנגד: קשה להוכיח מהתקריות השונות את מידת חומרתו ולא תמיד ברור אם אכן השימוש בסלולרי הוא שגרם לתאונה.

     

    הנסיבות מאחורי השימוש הגובר בטלפונים הסלולריים בעת נהיגה ברורות: הצורך המקצועי, האישי ותרבותי להיות מחוברים לאינטרנט בכל רגע נתון — ובמיוחד לרשתות החברתיות כגון ווטסאפ — גורם לנהגים רבים לזנוח את חובת הזהירות בדרכים ולהסיר את העיניים מהכביש בכל פעם שנשמע צליל ההתראה על קבלת הודעה חדשה.

     

    אף שלא תמיד המשטרה יכולה לדעת בוודאות אם הנהג שמעורב היה בתאונה עסק בשליחה או בקריאה של מסרונים, ניצב משנה אלכס פרלמן, לשעבר ראש מחלקת תכנון פיתוח באגף התנועה במשטרה, העריך בעבר כי טלפונים סלולריים מעורבים בכ־20 אחוז מהתאונות הקטלניות — כולל גם מצידם של הולכי רגל שחצו את הכביש בעודם מסמסים ונפגעו מרכב חולף.

     

    מחקרים מדעיים שבדקו את התופעה המסוכנת כבר הצביעו על קשר הדוק בין השימוש בטלפונים סלולריים בנהיגה ובין תאונות דרכים. כך למשל קבע מחקר של אוניברסיטת וירג'יניה שפורסם עוד בשנת 2009 — אז השימוש בסלולריים היה פחות נפוץ מאשר הוא היום — כי שליחת מסרונים בעת הנהיגה מגבירה את הסיכוי לתאונה פי 24, לעומת נהיגה רגילה. גם להתקשר עלול לעלות ביוקר: חיוג ידני במכשיר בעת נהיגה מגדיל את הסכנה לתאונה פי 3.

     

    yed660100