שישי 30 באוקטובר 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    כך תבחרו את זוג נעלי הריצה האידיאלי | צילום: שאטרסטוק
    זמנים בריאים • 18.02.2016
    היכנסו לנעליים (הנכונות!)
    תעזבו את המותג, תתעלמו מהלוק - נעלי הריצה שלכם צריכות להתאים לסגנון הריצה, למשטח הריצה ולמבנה כף הרגל • אנשי המקצוע מדריכים: כך תבחרו את הזוג האידיאלי
    שיר־לי גולן

    רכישת נעליים מלווה בדרך כלל בהתרגשות. אנחנו רוצים שהן יהיו יפות ונוחות, מחמיאות ואופנתיות, ממותגות אך נגישות, ולא פעם הציפיות האלה מתנגשות. כשמדובר בנעלי ריצה, תעשייה המגלגלת מאות מיליוני שקלים רק בישראל, הבחירה הנכונה מאתגרת במיוחד. רוב נעלי הריצה נוחות למדי בעת המדידה, אבל זה כלל לא מבטיח שהן יישארו כאלה גם בקילומטר השביעי או ה־17 לריצה. גם מחיר גבוה אינו מבטיח שהנעליים יתאימו לנו לאורך זמן.

     

    "בחירת הנעל האידיאלית צריכה להיות מושפעת מסגנון הריצה וממבנה כף הרגל הרבה יותר מאשר משם המותג", מדגיש הפיזיותרפיסט עופר צחר, מומחה לפציעות ספורט, לפגיעות במערכת השלד־שריר ולריצה ובעלי קליניקת פיזיופיטנס+.

     

    ביקשנו מצחר; מד"ר איתי זיו, מחבר האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים"; ומדני טל, מומחה לפעילות גופנית בשירותי בריאות כללית, לעזור לנו להפוך את בחירת נעלי הריצה למושכלת יותר. לפניכם המדריך:

     

    7 טיפים לבחירת נעלי הריצה:

     

    צילום: שאטרסטוק
    צילום: שאטרסטוק

     

    גודל הנעל: מתאר הנעל קובע את גודל הנעל והוא נקבע על פי יצרן הנעליים, הוא משתנה בין דגמים שונים של אותה חברה. לעיתים יש צורך בחצאי מספרים או במספרים שונים בחברות נעליים שונות. אם אתם לא בטוחים מה הגודל הדרוש לכם, יש למדוד את כף הרגל.

     

    • מדדו את הנעליים בסוף היום: כפות הרגליים מתנפחות מעט במהלך היום, כתוצאה ממטלות היומיום בעמידה ובתנועה. מדידה בסוף היום מונעת רכישת נעליים קטנות מדי.

     

    ודאו שיש רווח לבוהן הראשונה באזור קופסת הבהונות (Toebox): הדבר מאפשר נעל תומכת אבל לא לוחצת. בנעלי ריצה מינימליסטיות (נעליים המדמות ריצה ברגליים יחפות) החוק לא תופס - בקטגוריה זו יש לקנות נעל שמתאימה "כמו כפפה ליד" או במקרה זה כמו גרב לכף רגל.

     

    אם אתם משתמשים במדרסים - הביאו אותם איתכם למדידת הנעליים, שכן הם ישפיעו על הגודל ועל מתאר הנעליים.

     

    לא חייבים לבחור נעל לפי מין: לעיתים רחוקות נעלי גבר מתאימות לאישה עם כף רגל רחבה מאוד ולהפך.

     

    אם התמיכה לא מספקת, כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים (פיזיותרפיסטים המתמחים בספורט ובריצה, ואורטוטיסטים - מומחי כף רגל - מוסמכים) לגבי מדרסים, כדי למנוע פציעות עתידיות.

     

    נעלי ריצה צריכות להחזיק מעמד 800־600 ק"מ של ריצה (4־3 חודשים לרץ הממוצע), והדרך הבדוקה לדעת שהגיע הזמן להחליף את הנעליים היא לבחון את הסוליות. אם הן שחוקות ו/או ניתן להבחין בקרעים קטנים בצידן הפנימי או החיצוני של הנעליים - בהחלט הגיע הזמן.

     

    הגדרת המטרה: מהו סוג הריצה שלכם?

     

    הגדרת האימון חשובה: שימוש בנעליים רק במכון הכושר האופנתי בשכונה אינו דומה לשימוש המאפיין רצי מרתון. בשלב בחירת הנעליים יש להתייחס לכמה גורמים: סוג המשטח שעליו רצים, סגנון הריצה, מבנה כף הרגל, סוגי נעלי הריצה, מאפייני הנעליים, גודל ומידה (שלעיתים שונה משל שאר הנעליים) וצורך במדרסים.

     

    שאלת המשטח: איפה אתם רצים?

     

    בעולם נעלי הריצה, שמכיל כיום כ־200 סוגים וחברות, יש כמה קטגוריות כלליות של נעליים המותאמות למשטחי ריצה שונים ולשימושי ספורט שונים:

     

    נעלי ריצה לכביש: נעליים מותאמות למשטחים קשיחים, דוגמת אספלט, מדרכות ומשטחים מעט לא אחידים. אלה נעליים קלות וגמישות עם בולמי זעזועים שנועדו לאפשר צעדים חוזרים מרובים על גבי משטחים קשים.

     

    נעלי ריצה לשטח: נועדו למסלולי שטח עם אבנים, בוץ, חצץ ושאר מכשולים במשטחי ריצה לא אחידים בשטח. הנעליים מצוידות בבסיס קשיח שמעניק יציבות, תמיכה ומניעת החלקה.

     

    נעלי קרוס־טריינינג (נעליים לאימון משולב): מעוצבות לפעילות בחדר כושר, ל־TRX, לאימוני כוח ולייצוב - על גבי משטחי האימון הקשיחים יש צורך בסוליה יציבה.

     

    תבנית השחיקה: מהו סגנון הריצה שלכם?

     

    אם נסתכל על נעלי הריצה שלנו, נוכל לזהות תבנית שחיקה אישית שתלמד אותנו על סגנון הריצה ועל מכניקת הריצה שלנו. אלמנט השחיקה תלוי במבנה כף הרגל שלנו: ניטרלי, פְּרוֹנַצְיָה (קשת שטוחה) או פלטפוס וסוּפִּינַצְיָה (קשת גבוהה). השחיקה באה לידי ביטוי בסוליית נעלי הריצה שלנו ונחלקת לשלוש קטגוריות עיקריות:

     

    פרונציה: תבנית שחיקה שמתרכזת בכריות כף הרגל ובאזור קטן בעקב. זוהי תבנית שחיקה נורמטיבית שנוצרת מגלגול פנימי של כף הרגל לאחר מגע העקב עם הקרקע בעת נחיתה. פרונציה ניטרלית (בסיסית) מסייעת בבלימת זעזועים ובספיגת עומסים, דבר המפחית עומס ממפרקי הגוף בדגש על הברכיים, והיא תוצר טבעי במהלך ריצה.

     

    פרונציית יתר: שחיקה זו מזוהה על ידי תבנית שחיקה בחלקה הפנימי של סוליית הנעל ונראית כתבנית מוגזמת של תבנית הפרונציה הנורמלית - כף הרגל מתגלגלת פנימה בצורה קיצונית. תופעה זו נפוצה אצל רצים ומעלה את הסיכון שלהם לפציעות ולכאב. לאוכלוסייה הזאת מומלצות נעליים יציבות ולרוב מתקנות.

     

    סופינציה: שחיקה זו מזוהה על ידי סימנים בחלק החיצוני של הסוליה. כף הרגל מתגלגלת החוצה, דבר המפריע לספיגת זעזועים יעילה בנחיתה. באופן יחסי יש פחות רצים עם תבנית שחיקה של סופינציה, ולאלה שכן, מומלצות נעלי ריצה עם הרבה גמישות ויכולת בלימת זעזועים.

     

    תומכות, מייצבות או מתקנות: מהו סוג נעלי הריצה שיתאים לכם?

     

    נעליים עם תמיכה רכה (Cushioning Shoes): מתאימות מאוד לבעלי מבנה פרונציה או סופינציה ולבעלי מבנה ניטרלי שרצים בשטח. מקנות יציבות בסיסית עם בלימת זעזועים טובה ומעט תמיכה לקשת האורכית.

     

    ישנם דגמים של תמיכה רכה ניכרת (Super-Cushioning Shoes), שמקנים עד 50% יותר תמיכה ומתאימות לבעלי מבנה של קשת גבוהה.

     

    נעלי ייצוב (Stability Shoes): טובות לרצים עם מבנה קשת ניטרלי בכפות הרגליים, כמו גם לבעלי מבנה פרונציה קל עד בינוני. נעליים אלה מגיעות לרוב עם מבנה היקפי קשיח להקניית אלמנט ייצוב נוסף לקשת ולמרכז סוליית הנעל - אזור שמושפע מתנועות פרונציית יתר.

     

    נעליים מתקנות (Motion Control Shoes): מתאימות ביותר לרצים עם פרונציה בינונית עד רמת פרונציית יתר. יש להן אזור עקב קשיח יותר ומרכז ישר יותר למניעת פרונציית יתר.

     

    נעליים מינימליסטיות: הסוליה שלהן דקה מאוד ומספקת הגנה מינימלית מגורמי סיכון פוטנציאליים על הקרקע. בדרך כלל לנעליים אלה אין כלל ריכוך בעקב. כל הנעליים המינימליסטיות בנויות עם שיפוע 0 בין עקב לאצבעות, דבר המעודד מגע ראשוני של קדמת כף הרגל בקרקע ולא של העקב. זאת בניגוד לשיפוע של 12־10 מ"מ בנעלי ריצה רגילות, שמעודד יותר מגע ראשוני של העקב בנחיתה.

     

    נעליים מינימליסטיות: נעליים אלה עשויות מחומרים קלים מאוד, ויש להן תמיכה אפסית עד חוסר תמיכה בקשת כף הרגל ושיפוע של 8־4 מ"מ לעידוד תנועת ריצה טבעית ומנגנון נחיתת כף רגל של Mid Foot. למרות זאת הנעליים מספקות ריכוך ויכולת כיפוף.

     

    בלימת זעזועים בנעלי ריצה: אמת או שקר?

     

    חברות נעלי הריצה מבטיחות לנו יכולת בלימת זעזועים ייחודית וטובה שלא קיימת בנעליים אחרות והופכת את נעלי הריצה למוצר הבטוח והטוב ביותר לריצה. כריות אוויר, קפיצים שונים, כריות ג'ל, חומרים מוקצפים כאלה ואחרים, שמטרתם לייעל את בלימת הזעזועים הטבעית שקיימת בגופנו ולמנוע עומסי יתר על מערכת השלד־שריר שלנו ועל מפרקי גופנו וכך למנוע פציעות.

     

    רוב החברות משיגות תוצאות טובות בבלימת זעזועים ופיזור עומסים באמצעות הטכנולוגיות השונות, אך חשוב להבין כי יעילות בולמי הזעזועים אינה מושפעת רק מהטכנולוגיה - אלא גם ממדדים גופניים של הרץ עצמו, כמו למשל אורך רגליים, משקל גוף, יחס בין איברים שונים, מבנה כפות הרגליים וסגנון הריצה. ואמנם מחקרים שונים לא מצאו קשר בין איכות בולמי הזעזועים וסוגיהם לבין צמצום הסיכון לפציעות אצל רצים. •

     

    מהעקב ועד האצבעות: כיצד בנויות נעלי הריצה שלכם?

     

    נעלי הריצה של החברות השונות בנויות באותה צורה ממרכיבים דומים:

    חלק עליון צידי (Upper): חלק ניילוני סינתטי קל משקל, נושם ולעיתים עמיד במים. לחלק מדגמי נעלי הריצה יש תוספות תרמופלסטיות (TPU) באזורי העקב וקשת כף הרגל להגדלת עמידות ויציבות.

    חלק מרכזי תחתון (Midsole): החלק שנותן ריכוך ויציבות בין החלק החיצוני (Upper) לסוליה עצמה (Outsole). הוא בנוי משכבה או מכמה שכבות של חומר מרכך ונותן גמישות. בנעליים מייצבות יותר החומר בעל מאפיינים קשיחים יותר ומאפשר גם תמיכה עד מניעה חלקית של קריסת הקשת (פרונציה). לרצי שטח יש תוספות של חומרים באזור קדמת כף הרגל על מנת לבלום זעזועים בנחיתה, כמו גם הגנות על אזור העקב לשם מניעת חבלות ונקיעות במשטחים לא יציבים.

    חלק תחתון חיצוני: רוב הנעליים המיועדות לריצה בחוץ מכילות גומי קשיח בעקב וגומי רך יותר באזור כריות האצבעות (Forefoot). בנעליים לריצת שטח הסוליה מכילה בדרך כלל גומי קרבון, העמיד יותר לבלאי ולשחיקה, בעוד שלרצי כביש ומסילות חדר כושר מומלץ לבחור נעליים בעלות סוליות עם גומי רך יותר, השוקל פחות.

    אזור העקב (Heel Counter): מתייחס לאזור הנוקשה מסביב לעקב. מספק יותר שליטה בתנועה ומשולב לעיתים עם הגבהה לעקב, למתן ריכוך ותמיכה נוספים לעקב. הגבהה נוספת כזאת יעילה לרצים עם היסטוריה של דלקות בגיד האכילס ובעיות הקשורות לגיד האכילס ולשרירי השוק האחוריים (תאומים וסוליה).

    זווית כף הרגל (Heel to Toe Drop): מייצגת את הבדלי הגובה בין העקב לאצבעות ומכריעה איזה חלק של כף הרגל פוגש את הקרקע בנחיתה, ומכאן - מכתיבה את סגנון ריצה. שיפוע נמוך (8־0 מ"מ) מכתיב סגנון ריצה יחפני, לעומת שיפוע ניכר יותר (12־10 מ"מ ואף יותר) שדוחף לסגנון ריצה עם העקב. 

    shirgos@gmail.com

     

     

     


    פרסום ראשון: 18.02.16 , 21:53