שלישי 17 בספטמבר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    טסלה S
    ממון • 05.03.2016
    הדרך העוקפת לטסלה
    בוטל האיסור על יבוא אישי של רכב חשמלי • תחילה ניתן יהיה להביא רק ניסאן ליף, אך ייבחן אישור גם לדגמי טסלה הנחשקים
    אודי עציון

    פשיטת הרגל של בטר פלייס לפני כ־3 שנים הפכה באחת את ישראל מאחת המדינות המתקדמות בעולם בתחום הרכב החשמלי, לאחת המפגרות שבהן. מאז נמכרו כאן רק עשרות בודדות של דגמי ניסאן ליף, וכיום לא נמכר בארץ אף רכב חשמלי. זאת, דווקא בתקופה של פריחה בתחום, שבה טסלה, יצרנית החשמליות האמריקאית, תופסת תאוצה; בפולקסווגן, אאודי וב־מ־וו מתכננים דגמים חשמליים חדשים; ניסאן מגבירה את ייצור הליף; ג'נרל מוטורס עומדת להשיק רכב חשמלי עממי; ויונדאי עושה זאת בימים אלה בתערוכת ז'נווה. למעשה, עד עתה ישראלי שרוצה לעבור לרכב חשמלי, היה יכול לקנות רק אחת מ־1,000 הרנו פלואנס ZE מוגבלות הטווח, שבטר פלייס הספיקה למכור כאן.

     

    אך לאחרונה ביטל משרד התחבורה את האיסור על יבוא אישי של רכב חשמלי. כעת ישנן רק המגבלות הרגילות – ניתן להביא רכב בן עד שנתיים, ורק כזה שמשווק כאן גם ביבוא סדיר. כיוון שרנו הפסיקה את ייצור הפלואנס החשמלית מעט אחרי הפסקת פעילותה של בטר פלייס, הרכב היחיד שעונה לדרישה הוא ניסאן ליף, שרבבות ממנו נמכרו בארה"ב.

     

    ליף 2015, עם טווח משופר מעט מזו שנמכרה בארץ – 210 ק"מ במקום 180 לפי נתוני יצרן, 135 במקום 117 ריאליים – עולה 14־18 אלף דולר. לפי חישובי חברת USSHOPmotors, העוסקת ביבוא אישי של רכב, היא תעלה בארץ בין 80 ל־95 אלף שקל, כולל הובלה, מס ושילוח.

     

    מחיר ליף חדשה, כשעדיין נמכרה, היה 140 אלף שקל, וכחשמלית, עלויות ה"תדלוק" שלה הן כחמישית מרכב משפחתי על בנזין. גדי עמית, פעיל בעמותה ללא רווח למען תחבורה חשמלית שהיה הראשון לקבל את האישור ממשרד התחבורה, אמר ל"ממון" כי "יש לי היום פלואנס חשמלית אבל אין לי למה להחליף, ובארה"ב מצאתי ניסאן ליף שעשתה 1,600 ק"מ, ותעלה, כולל הכל, כ־80 אלף שקל".

     

    ניסאן ליף
    ניסאן ליף

     

     

    ומה עם טסלה המדוברת, שטרם פתחה כאן סוכנות, או רנו זואי, סופר מיני חשמלית שבטר פלייס לא הספיקה לשווק בישראל? לדברי אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, "נשקול לאשר גם יבוא דגמים שלא מגיעים ביבוא סדיר – אם יהיה מי שיידע לתת להם פתרון לנושא הטיפולים, והבטחת ביצוע קריאות שירות של היצרן".

     

    טסלה מודל S היא מכונית סאלון מפוארת ומהירה, עם טווח ריאלי של 400 ק"מ בין טעינות. באתר איביי מצאנו אתמול אחת כזו עם 13 אלף ק"מ, מודל 2015, שתעלה בארץ, כולל מסים, שילוח והובלה, כ־390 אלף שקל – דומה לאאודי A6 או לב־מ־וו סדרה 5 בסיסית חדשה.

     

    לדברי אורי בנימיני מ־USHOPSmotors, "צריך לבדוק על כל דגם התאמה לישראל, אבל גם במגבלות הנוכחיות, ניתן למצוא בארה"ב, שהמכוניות המשומשות בה זולות יותר מאשר באירופה, מכוניות שמתאימות ליבוא".

     

    udi-et@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 05.03.16 , 20:10