{ }
ראשון 08 בדצמבר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: שאטרסטוק
    24 שעות • 08.03.2016
    ארוחה מנצחת
    תזונה נכונה ובריאה, הפחתת השימוש באלכוהול ובסמים, חינוך לעצמאות וגיבוש התא המשפחתי. 10 סיבות למה חשוב כל כך להקפיד על קיום ארוחת ערב משפחתית
    שיר-לי גולן

    בין שהזמנתם פיצה (או סושי או המבורגרים), בין שטיגנתם חביתות ופרסתם לחם, ובין שאפיתם פשטידה וקצצתם סלט ירקות — ארוחת ערב משפחתית היא עניין ששווה לטרוח למענו. לטרוח לטובת עצם קיומו, לאו דווקא תוך העברת שעות ארוכות בין סירים ומחבתות.

     

    ביקשנו מהדיאטנית עדי גודל־סולומון, מהדיאטנית עדינה בכר משירותי בריאות כללית, וממיכל קליין־נגר, יועצת משפחתית ומדריכת הורים, להסביר למה א־אפשר להפריז בחשיבות המיוחסת לישיבה המשותפת סביב שולחן אחד, ללא רעשי רקע והסחות דעת טכנולוגיות, כמשפחה.

     

     

     

    1. זוהי דרך נפלאה ומוכחת מחקרית להקניית הרגלי אכילה נכונים. ארוחת הערב יכולה להיות הזדמנות מצוינת להורים לשמש מודל לילדים, שכן הילדים מושפעים ממה שהם רואים שההורים אוכלים, וכשהדוגמה ראויה והאווירה נעימה, הדרך לאימוץ הרגלים בריאים מתקצרת. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות העלו שבקרב ילדים ובני נוער, האוכלים לפחות שלוש פעמים בשבוע עם בני המשפחה, יורד הסיכון לעודף משקל ב־12 אחוז, ואילו הסיכון להפרעות אכילה מצטמצם ב־35 אחוז.

     

     

     

    2. זו הזדמנות לגוון, להרחיב את הרפרטואר ולהציע מאכלים חדשים בכל פעם. כשהאוכל החדש מוגש בצורה אסתטית והמבוגרים בבית אוכלים ממנו, גדלים הסיכויים שגם הקטנים לפחות ינסו.

     

     

     

    3. אין כמו ישיבה סביב השולחן לשיח פתוח ולגיבוש משפחתי. אחרי שבמשך היום כל אחד מבני הבית היה טרוד בענייניו, מדובר בהזדמנות לחיבור, לשיתוף בחוויות היום, להטמעת הרגלי הקשבה ודחיית סיפוקים, ולמתן תשומת לב לכל אחד מבני המשפחה. אפילו מתבגרים סרבנים עשויים להתרגל לדבר ולשתף בארוחות כאלה, כשהן הופכות לטקס משפחתי שכמעט אין לגביו הנחות, מה שמגביר את תחושתם שהם משמעותיים.

     

     

    4. לקראת הארוחה ניתן לבקש מכל ילד לעזור בהתאם לגילו וליכולותיו, וכך להגביר את תחושת השייכות והמעורבות שלו, לעודד ולפתח עצמאות, ועל הדרך לגרום להם לאכול גם דברים שלכאורה לא מושכים אותם.

     

     

     

    5. בארוחת ערב כזאת אפשר לתרגל אכילה איטית ונינוחה, עניין חיוני בהקשר של הרגלי אכילה נכונים ובריאים. זוהי נקודת הזמן במהלך היום, שבה אפשר להירגע, לא לנסות להספיק לתקתק מהר עוד מטלה, אלא להתרווח וליהנות ולהפוך את זמן ההסבה המשותפת לזמן איכות. וכמובן, בלי טלוויזיה, מחשבים וסמארטפונים.

     

     

     

    6. ארוחת ערב משותפת היא חלק משמעותי מסדר יום קבוע, וקביעות, כידוע, מקנה לילדים (וגם למבוגרים) תחושות יציבות וביטחון.

     

     

     

    7. אפשר לנצל את ארוחת הערב המשפחתית להגברת שתיית מים ואימוץ ההרגל לשתות אותם (ורצוי רק אותם). קנקן מים שמונח על השולחן, בעיקר אם הוא מקושט בעלי נענע, פרוסות מלפפון או פלחי תפוז או לימון, יעשה חשק לשתות ממנו.

     

     

     

    8. ארוחת הערב המשפחתית מצמצמת משמעותית את האפשרות לבחירות לא בריאות דוגמת מזון מהיר וחטיפים. מחקרים מגלים שהקפדה על שלוש ארוחות כאלה לפחות בשבוע מפחיתה את הסיכון לצריכת מזון לא בריא ב־20 אחוז בקרב ילדים ובני נוער. בעוד שכשילדים, בעיקר מתבגרים, נוטים להעדיף דגני בוקר לארוחת ערב כשהם אוכלים לבד (או עם חברים), כשההורים בסביבה הארוחה יכולה להיות הזדמנות מצוינת לצריכת חלבונים חשובים (המצויים בביצים, טונה, גבינות ויוגורטים בארוחה חלבית, במוצרי בשר אם מדובר בארוחה בשרית, ובקטניות, טופו או סייטן אם אתם בעניין של טבעונות). בארוחה כזאת ניתן ליהנות גם משפע של ויטמינים, מינרלים וסיבים, הנמצאים בירקות (קצוצים לסלט, מבושלים או סתם חתוכים ומוגשים יפה), רצוי בחמישה צבעים. כמו כן הארוחה יכולה לספק סידן (בזכות מוצרי החלב) ופחמימות מורכבות (למשל באמצעות לחם מחיטה מלאה, או תבשילי דגנים וקטניות), החיוניות לפעילות תקינה של המוח. כלומר, ארוחת הערב הופכת להזדמנות להשלמת רכיבי תזונה חיוניים שלא בהכרח צרכנו כראוי במשך היום ולסיפוק צורכי הגוף לטובת גדילה והתפתחות.

     

     

     

    9. ארוחת ערב משפחתית מצמצמת את האפשרות להתפתות אחריה לנשנוש בלתי פוסק ולא בריא של חטיפים וממתקים, האופייני לשעות הערב. כשהגוף עייף, מה שקורה בדרך כלל בשעות האלה, הוא נוטה לדרוש אוכל, בדגש על פחמימות. הנזק כתוצאה מדילוג על ארוחת הערב המשפחתית כפול: צריכת מאכלים עתירי סוכר פשוט, שומן ונתרן שאינם בריאים מחד, ואי־הזנת הגוף באבות המזון הנחוצים לו לצורך תפקוד תקין מאידך.

     

     

     

    10. ארוחת הערב המשפחתית הוכחה כמפחיתה סיכון לצריכת אלכוהול וסמים ולהתנהגות עבריינית בקרב נערות ונערים המשתתפים בה לפחות שלוש פעמים בשבוע, ובנוסף, היא תורמת לעלייה בתחושת הרווחה החברתית של בני הנוער ובהישגיהם הלימודיים.

     


    פרסום ראשון: 08.03.16 , 20:14
    ידיעות אחרונות