כך נהרג שון בורודין

הטעויות האפשריות שהובילו לאסון שבו נהרג רוכב האופניים בן ה־11 ומדריך מקוצר להורים המבולבלים: איפה אמור ילד לרכוב ואיך לעזור לו להישאר בחיים

מתי: 6 במארס, מעט לאחר השעה 15:00‬.

 

מה קרה: אוטובוס של חברת נתיב אקספרס שנסע בדרך מנחם בגין בחולון, פינת איילון, פגע בשון בורודין ז"ל בן ה־11, כאשר ירד עם אופניו לכביש. נסיבות התאונה עדיין בחקירה, הנהג העיד כי עבר את הצומת ברמזור ירוק, ולא הבחין בילד. האוטובוס שהיה ריק מנוסעים, בנסיעה מנהלתית עבור החברה לבחינת נתיב נסיעה, נסע עוד כמה עשרות מטרים עד שנעצר. בורודין רכב על אופני פדלים רגילים, לא חשמליים.

 

הגורם לתאונה: "הנסיבות המדויקות של התאונה עדיין בחקירת משטרה", אומר משה נקש, חוקר תאונות ומומחה לבטיחות בדרכים. "מעדויות ראשונות עולה שהילד רכב על אופניו על המדרכה ובשלב מסוים ירד לכביש כדי לחצות אותו, עוד לא ברור אם במעבר חצייה, ואם באור ירוק. עוד לא ברור אם הנהג לא ראה אותו בגלל שקפץ לפתע, או שדעתו של הנהג הייתה מוסחת ממשהו אחר".

 

התשתית: ברחוב שבו אירעה התאונה, כמו ברוב הרחובות בישראל, אין שביל אופניים ייעודי. אלה נמצאים בעיקר בשכונות חדשות, או בערים שבהן מתבצע מאמץ מיוחד בנושא, כמו בתל־אביב.

 

שון בורודין ז"ל
שון בורודין ז"ל

 

 

הטעויות האפשריות: לפי החוק גם ילד צריך לרכוב על הכביש, החוק אינו מתיר רכיבה על מדרכה שאין עליה שביל אופניים ייעודי. הנהג חייב להיות מרוכז בכביש ולהיות בכוננות בסביבה עירונית שהולכי רגל ורוכבי אופניים עלולים לרדת בה לכביש.

 

איך אפשר היה למנוע: "המצב הנוכחי בעייתי, ומחייב את הילדים והוריהם לבחור בין הפרת חוק לבין סכנת חיים, כי ילד לא מסוגל לרכב על כביש בבטחה", אומר נקש. "מי שגר במרכזי ערים נטולי שבילי אופניים, הדבר הכי בטוח הוא לא לאפשר לילד לרכוב. אם חייבים, חובה להקפיד עם הילד על חבישת קסדה, על שימוש בפנסים ובאפודים זוהרים בשעות החשיכה, על חציית כביש רק במעבר חצייה ואחרי יצירת קשר עין עם הנהג, ולא ברכיבה, אלא בהליכה לצד האופניים כפי שדורש החוק. אופניים חשמליים מהירים יותר ומסוכנים יותר ואסורים מעתה מגיל 16, ואני קורא להורים לא לוותר, ולרכוש רק אופני פדלים רגילים. המדינה מצידה חייבת להגביר את האכיפה ולצייד את השוטרים והפקחים בקנסות גבוהים וביכולת להחרים אופניים, לא רק להוציא להם את האוויר". משרד התחבורה חייב את חברות התחבורה הציבורית להתקין עד נובמבר מערכת שבין השאר מתריעה על סכנת התנגשות מלפנים, כולל בהולך רגל וברוכב אופניים. גם היא הייתה עשויה להתריע לנהג בזמן, ולמנוע את התאונה או לצמצם את חומרתה.

 

‭udi–et@yedioth.co.il

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים