חמישי 21 בפברואר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    פיאט טיפו סדאן | צילום: אודי עציון
    ממון • 14.03.2016
    איך היא כל כך זולה?
    פיאט שוברת את הקיבעון של שוק המשפחתיות על רף מחיר של 130 אלף שקל, ומשיקה משפחתית 1,600 סמ"ק אוטומטית ב–100 אלף שקל בלבד • על מה היא מתפשרת והאם באמת מדובר בעסקה כזאת קורצת?
    אודי עציון

    אחד הדברים שמטרידים כיום רוכשים רבים של רכב חדש, היא התחושה המבוססת שיש מי ששילם פחות מהם עבור הרכב החדש שבחרו. שאותה מכונית מוצעת גם במכירות 0 ק"מ בהנחה של 10 עד 15 אחוז, במבצעי מועדונים בהנחות דומות, ובעיקר, בהנחות גדולות עוד יותר לחברות הליסינג. אף אחד לא אוהב לשלם יותר, ואף ישראלי לא רוצה להיות פראייר.

     

    על הרקע הזה צריך להעריך את המהלך של יבואנית פיאט, סמל"ת. המשפחתית החדשה שלה בעלת השם הוותיק, טיפו, שתימכר בארץ במחיר של החל מ־100 אלף שקל לגרסת ה־1,600 סמ"ק האוטומטית, כ־30 אלף שקל פחות ממשפחתיות מובילות כמו טויוטה קורולה, מאזדה 3 וסקודה אוקטביה. מחיר שממנו כבר לא יהיה מי שיקבל הנחות ענק.

     

    האם סמל"ת, שמייבאת גם את אלפא רומיאו, שותפה ליבוא פרארי ומזראטי, וצפויה לרכוש את זיכיון יבוא קרייזלר וג'יפ, החלה לעסוק בפילנתרופיה? לא. הטיפו, המשפחתית העממית החדשה של האיטלקים, מראש לא נועדה להתחרות ראש בראש במשפחתיות הקומפקטיות המובילות, ולכן היא מיוצרת בטורקיה ומצוידת ברכיבים שאינם המילה האחרונה בשוק, החל מהשלדה הוותיקה המבוססת על הפונטו וכלה במנוע בנזין נטול טורבו. אבל באותה מידה היא הייתה יכולה למכור אותה ב־120 אלף שקל ולהציע הנחות נדיבות לחברות הליסינג וההשכרה, שהיו רוכשת אלפים ממנה.

     

    אז התמחור של הטיפו הוא יותר מהוגן. ואיך האוטו? יחסית למחיר, לא רע בכלל. הממדים נדיבים, וממקמים אותה בין המשפחתיות הקטנות כמו יונדאי i25 אקסנט, למשפחתיות הקומפקטיות כמו קורולה: 4.53 מטר אורך, 1.79 מטר רוחב, 1.50 מטר גובה ובסיס גלגלים של 2.63 מטר. העיצוב נאה אבל שגרתי, לא מסובב ראשים.

     

    תא הנוסעים מרווח כמעט כמו זה של הקורולה ושות', ונדיב מזה של משפחתיות קטנות פופולריות כמו ה־i25, בעיקר למי שזקוק למקום ל־3 מושבי תינוקות. גם תא המטען גדול, עם 520 ליטר נפח, אך פתח כניסה צר. הצבעים נעימים, ההגה מצופה עור, אבל תא הנוסעים חושף גם את ההקפדה הגדולה על עלויות בתכנון המכונית. החומרים פשוטים, הכפתורים הרבים והגרפיקה בלוח המחוונים לא נהנים מעיצוב עדין ומוקפד כמקובל היום

     

    האבזור טוב. כבר בדגם הבסיסי תקבלו מולטימדיה (עם מסך 5 אינץ' בלבד), בקרת שיוט ומחשב דרך. הדגם המאובזר (בתוספת של 8,000 שקל) ישדרג לחישוקים קלים, בקרת אקלים, פנסי ערפל עוקבי פנייה, חיישני גשם ותאורה. שני הדגמים מגיעים כסטנדרט עם הדגם המתקדם יותר של מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, המתריעה על התנגשות מלפנים, סטייה מנתיב, הימצאות הולכי רגל ורוכבי אופניים וקטנועים בכביש, ואף זיהוי תמרורים.

     

    למנוע ה־1,600 סמ"ק יש 110 כ"ס (יש גם גרסת 1,400 סמ"ק ידנית, 95 כ"ס, ב־90 אלף שקל). מדובר במנוע ותיק, רועש תחת מאמץ, לא גמיש ולא חסכוני במיוחד. תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים משפרת מעט את הביצועים, אבל עדיין מדדנו 9.5 שניות ארוכות מהמקובל בתאוצת עקיפה מ־80 ל־120 קמ"ש, וצריכת דלק של 12.3 ק"מ לליטר במסלול מבחן שדימה נסיעה יומיומית. משפחתיות עם יחידות כוח מודרניות היו משיגות בו 14 קמ"ל.

     

    נוחות הנסיעה טובה ובמפתיע גם התנהגות הכביש טובה מהפשרה הצפויה. אין כאן זווית גלגול ענקיות בפניות, אבל גם שום דבר שיגרום למהנדס שלדה - אפילו של שברולט - לגרד את הראש. לקראת סוף השנה תגענה גרסאות סטיישן והאצ'בק, שיזכו גם לגרסאות טורבו־דיזל מודרניות עם גיר רובוטי כפול מצמדים ופוטנציאל מעניין בשוק המוניות. אבל גם כך הטיפו היא הצעה מרעננת בשוק שטוען כל הזמן לתחרותיות, אבל ממשיך להתכנס סביב אותן רמות מחיר.

     

    במחיר של מכונית סופר מיני אצל יצרנים אחרים תקבלו כאן משפחתית אמיתית ושימושית, נוחה ומרווחת. בחודשיים הקרובים יכלול המחיר גם 5 שנות אחריות, ממאי הן יוצעו בתוספת תשלום של 3,000 שקל וחבל שכך. פיאט העולמית הזניחה מאז תחילת שנות ה־2000 את פלח השוק המשמעותי ביותר אצלנו, מה שפגע בשמירת הערך של חלק מהדגמים. עכשיו היא חוזרת עם מכונית ותג מחיר שאין דרך אחרת אלא להגדירם כתמורה טובה מאוד לכסף, ולקוות שגם יבואנים אחרים יאמצו את מדיניות התמחור ההוגנת של פיאט ישראל.

     

    et@yedioth.co.il־udi

     

    שוברים את השוק: עוד שלושה דגמים שזולים משמעותיתמה מתחרים

     

    סאלון/שברולט אימפלה

    קצת קשה לקרוא למכונית שעולה רבע מיליון שקל "זולה", אבל אימפלה עולה 100 אלף שקל פחות ממכוניות אחרות בגודל שלה. ענקית ומרווחת, נוחה, חזקה ומהירה, ובדגם המפואר שלה גם לא פחות מאובזרת מהן. רק שהיא פחות מהוקצעת ונושאת סמל עממי, ולא גרמני. המחיר: מ־ 230 אלף שקל.

     

    שברולט אימפלה | המחיר: מ־ 230 אלף שקל
    שברולט אימפלה | המחיר: מ־ 230 אלף שקל

     

    סופר מיני/דאצ'יה סנדרו

    כל דגמי דאצ'יה היו יכולים לככב כאן, אנחנו נתמקד בזול שבהם. הסנדרו זולה ב־ 20 אלף שקל ממכוניות באותו גודל וידניות כמוה. יש לה מנוע 1,200 סמ"ק של רנו קליאו, מקום ל־ 5 נוסעים, ומרווח עבורם ועבור מטענם. הפשרה היא באיכות ובבטיחות. המחיר: 55 אלף שקל.

     

     

    דאצ'יה סנדרו | המחיר: 55 אלף שקל
    דאצ'יה סנדרו | המחיר: 55 אלף שקל

     

    מיני/סיטרואן C1

    הקטנה של סיטרואן, שיש לה אחיות תאומות ויקרות משמעותית של פיג'ו (108) וטויוטה (אייגו), היא כיום המכונית הזולה בארץ. 1,000 סמ"ק, ידנית, עם 4 מושבים, אבל עם מזגן והגה כוח, מנוע יפני וצריכת דלק רשמית של 21 ק"מ לליטר. המחיר: 53 אלף שקל

     

     

    סיטרואן C1 | המחיר: 53 אלף שקל
    סיטרואן C1 | המחיר: 53 אלף שקל

     


    פרסום ראשון: 14.03.16 , 21:51