שתף קטע נבחר
 

בובות לבנים, רובים לבנות

לילדים בכל העולם וגם בישראל נמאס מהחלוקה המגדרית בחנויות המשחקים, אז הם הרימו קמפיין עולמי שכבר יצר שינוי. בשוודיה הציגה טויס אר אס קטלוג ובו נראות בנות משחקות ברובים ובנים משחקים בבובות. ומה בישראל? ברשת הצעצועים מבטיחים לבטל את החלוקה המגדרית בעקבות המחאה

הסיטואציה הבאה מוכרת היטב: אנחנו נכנסים לחנות צעצועים כדי לקנות מתנה, והשאלה הראשונה שהמוכר יפנה אלינו היא "עבור בן או בת?".

 

גם היום, ב־2016, אנחנו עדיין מורגלים לתבנית חשיבה מגדרית ומיושנת, שלפיה יש צעצועים שמתאימים לבנים כמו למשל מכוניות, רובים או משחקי הרכבה, ויש תחומי עניין שמתאימים לבנות כמו בובות, בישול ומשחקי יצירה. וכאשר החלוקה היא כזו, מה הפלא שבהמשך אנחנו מתמודדים מול מציאות מגדרית מקוממת, שבה נשים מרוויחות הרבה פחות מגברים ונתקעות מאחור בשוק העבודה?

 

מעודד לגלות שמי שמניעים כעת את השינוי הדרוש בחשיבה הכוללת הם דווקא הילדים עצמם.

 

השבוע התארגן קמפיין ציבורי של ילדי בית ספר "קהילה" מול ענקית הצעצועים "טויס אר אס", כדי להפסיק את החלוקה המגדרית הזו בתוך החנות, כי מסתבר שגם הילדים עצמם כבר לא מרגישים בנוח כשאומרים להם במה הם אמורים לשחק, ובמה לא.

 

בכך מצטרפים ילדי בית הספר הדמוקרטי בתל־אביב לקמפיין עולמי של ילדים ממדינות שונות שכבר יצאו נגד מדיניות הרשת, שאגב אינה ייחודית לה אלא קיימת בעוד רשתות. "בחרנו את חלוקת הבנים־בנות כדי ליצור שיח ולגרום לשינוי מהר יותר, זו רשת בינלאומית והקמפיין הזה מתנהל בכל העולם", מסביר יונתן גר, אב לאחד התלמידים בבית הספר ומורה מתנדב.

 

כך למשל, לאחר מאבק של הילדים בשוודיה ב־2012, פירסמה הרשת קטלוג צעצועים מעודד בעמדותיו, שמציג בניגוד לסטריאוטיפים המגדריים המעצבנים, ילד משחק בבובה וילדה שמשחקת ברובה, ובצילום אחר שניהם משחקים במטבח.

 

גם קמפיין דומה בבריטניה הביא לכך שהרשת הודיעה שהיא מבטלת לחלוטין את החלוקה בין בנות ובנים בחנויות ובאתר האינטרנט, ומפסיקה לתייג את המוצרים שלה לפי מגדר.

 

הקמפיין הבריטי סייע לתלמידים הישראלים לגבש את הקמפיין המקומי והם יצרו מה שמכונה "טבלת מיגדור", שמשווה בין רשתות צעצועים שונות ובודק עד כמה כל רשת יוצרת הפרדה בין הבנים ולבנות. כמה צפוי שברשת טויס אר אס פחות אהבו את היוזמה החשובה, וכאשר תלמידי בית הספר מתל־אביב פירסמו את הקמפיין שלהם בעמוד הפסייבוק של הרשת, הם גילו שהוא הוסר שוב ושוב.

 

לעומת זאת, בחנויות הפרטיות מתנהלים כבר לגמרי אחרת, ודואגים למיצוב ולהצגת הסחורה באופן שמעודד שיוויון ושיתוף. קחו למשל את חמוטל ברקן, הבעלים של החנות "טומי ואניקה" בגבעתיים, שחושבת שהילדים בבית הספר הדמוקרטי עושים מהלך חשוב, וכי השיוויון בין הבנים והבנות בגיזרת הצעצועים הוא אלמנט שישפיע על כל מהלך החיים ורכישת כישורי החיים בעתיד. "יש חשיבה פמינסטית מפורסמת שאומרת, 'את לא יכול להיות מה שאת לא יכולה לראות', ובגלל זה חשוב לי שילדים היום שנכנסים לחנות שלנו יראו דברים אחרים, כמו נגיד בתחפושות שמכרנו עכשיו או בצעצועים שמוצעים לבני שני המינים".

 

תגובת טויס אר אס ישראל: "טויס אר אס ישראל דוגלת בשוויון מגדרי ולכן התחלנו בתהליך איחוד הקטגוריות בכל החנויות ברחבי הארץ, ואין בהן כיום מחלקות מגדריות. בהמשך תהליך זה יוטמע איחוד המחלקות גם באתר האינטרנט והקטלוגים של הרשת. לגבי דף הפייסבוק של הרשת, הורדנו רק את התגובות בהן נעשה עיוות של לוגו החברה ושימוש לא חוקי בו, על פי החוק בארצות־הברית".

פורסם לראשונה 29.03.16, 20:10

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים