אני רובוט
ניסוי מביך ברובוט־שיחה (צ'אט־בוט), שהפך למכונת קללות גזענית, חושף את המאמץ לפיתוח רובוטי שיחה, שידווחו לנו על החדשות, יזמינו עבורנו פיצה ויסייעו במטלות מורכבות — הכל באמצעות דיאלוג טבעי • צ'אט לעתיד
"אני תומכת בהשמדת המקסיקנים", "אני מאמינה בעליונות הגזע הלבן", ועוד שלל כינויי גנאי כלפי שחורים ויהודים — אלה הם רק חלק מהציוצים המצמררים שהופיעו בשבוע שעבר בטוויטר. אף אחד לא אחראי ישירות על הציוצים האלה. הם נוצרו באופן אוטומטי על ידי הצ'אט־בוטית "טיי".
מדובר בניסוי, שבמסגרתו פיתחה מייקרוסופט תוכנה המצייצת בסגנון צעיר ולומדת לדבר בהתאם לתגובות הגולשים. הניסוי, כפי שאפשר להבין, השתבש לחלוטין, והפך לאסון יחסי ציבור מבחינת ענקית התוכנה (ומשעשע למדי עבור רבים אחרים). טיי החלה לשקף, עד מהרה, את תגובות הגולשים, והחלה לפרסם ברשת אוטומטית שורה של ציוצים גזעניים. מייקרוסופט, מצידה, מיהרה להתנצל.
טיי היתה רק ניסוי. החזון של מייקרוסופט, כפי שתיאר אותו המנכ"ל סאטיה נאדלה בשבוע שעבר בכנס המפתחים השנתי, נרחב הרבה יותר: השיחה עם המחשב תהפוך למעשה לממשק משתמש הבא, לדרך שבה אנו מתקשרים עם הטכנולוגיה. "שיחה כפלטפורמה", הוא מכנה זאת. הבוטים ימלאו משימות עבור בני האדם לצידן של המסייעות הווירטואליות, כמו סירי של אפל, קורטנה של מייקרוסופט ואחרות. "בוטים הם כמו אפליקציות חדשות שניתן לקיים עמן שיחה", הסביר. התכנון הוא, שניתן יהיה לקיים שיחה עם קורטנה בסקייפ, והיא בעצמה תיעזר בבוטים חיצוניים כדי להשלים משימות ספציפיות: להזמין פיצה, לתכנן לו"ז יומי, לשריין כרטיסי טיסה ומלונות, ועוד.
קלים לפיתוח
מה זה בכלל "צ'אט־בוט", רובוט־שיחה? זהו כינוי לתוכנות מחשב, שנועדו לקיים שיחות ואינטראקציות עם בני־אדם. רובוטי השיחה יודעים לייצר תגובות, עונים על שאלות וממלאים בקשות. הם אינם חדשים בעולם המחשוב: צ'אט־בוטים בסיסיים ופשוטים הופיעו לראשונה בצ'אטים בשנות ה־90. הם הלכו והתפתחו ככל שהשתפרו טכנולוגיות הבינה המלאכותית. למשל, אחד מגלגוליהם בשנים האחרונות הן הסייעות הווירטואליות.
אבל ממש בחודשים האחרונים הפכו הצ'אט־בוטים לנושא השיחה החם ביותר של תעשיית הטכנולוגיה. סטארטאפים, לצד ענקיות הטכנולוגיה הגדולות ביותר, נכנסים לתחום. יזמים ומשקיעים מתייחסים אליהם כאל מהפכה של ממש — הדור הבא של האפליקציות — גם אם אנחנו ממש בתחילתה. הבוטים קלים וזולים לפיתוח, ולכן יש המאמינים שהם ישנו את הדרך שבה אנו משתמשים בסמארטפונים, בדיוק כפי שהאפליקציות עשו זאת בעשור האחרון.
אם "הבית" של האפליקציות הוא הסמארטפון, סביבת המגורים של הצ'אט־בוטים המודרניים היא, במקרים רבים, אפליקציות המסרים — מווטסאפ במערב ועד ווי־צ'אט באסיה. לכן, אפשר להתייחס לבוטים גם כ"אפליקציה בתוך אפליקציה".
טלגרם, אפליקציית המסרים המאובטחת הפופולרית, כוללת חנות עם עשרות אלפי בוטים כאלה. הם מתפקדים כמעין מיני־אפליקציות, ה"חיות" בתוך טלגרם: אפשר לבחור בלחיצת כפתור את הבוט המועדף עליכם בחנות ולהתקין אותו. למשל, בטלגרם יש בוטים שיאפשרו לכם לשחק משחק ניחושי דגלים, אחרים ישלחו לכם תמונות לפי בקשה, אחרים ישגרו לינקים להורדת סדרות לפי בקשה. חנויות דומות כאלה קיימות באפליקציות הפופולריות באסיה, כמו קיק או וויצ'אט. ההתכתבות עם הצ'אט־בוט נעשית כאילו אתם מתכתבים עם חבר.
האפליקציות החדשות
"בוטים הם האפליקציות החדשות", אמר לרשת החדשות בלומברג דמיטרי דומיק, מייסד חברת צ'אטפיול העוסקת בפיתוח בוטים, בין השאר לטלגרם.
גם סלאק, תוכנת המסרים הפנים־ארגונית שהפכה ללהיט בקרב סטארטאפים בשנים האחרונות, משתמשת בבוטים כאלה. לצד הצ'אט עם החבר לעבודה, כל אחד יכול להתקין בוטים ולבקש מהם מידע. "מישהו יודע מתי יוצאים החגים השנה?" תשאלו, וה"סלאק־בוט" יענה בתשובה מפורטת. לא צריך אפילו לצאת ולחפש בגוגל.
רבים בעולם מאמינים, כי צ'אט־בוטים יכולים לשנות כליל את הדרך שבה אנו קוראים חדשות. אתר חדשות הכלכלה Quartz השיק לאחרונה אפליקציית חדשות בסגנון שלא ראינו בעבר: במקום רשימת כותרות וידיעות, המשתמש צורך את החדשות בצורת צ'אט, כאילו ניהל שיחה על המתרחש בעולם עם רובוט מעודכן להפליא, שמחובר לכל מה שקורה.
כך, למשל, האפליקציה תביא לכם עדכון חדש — נניח "נטפליקס זמינה פתאום בכל מדינה כמעט בעולם". אתם, מצידכם, תוכלו לשאול שאלות הרחבה או הבהרה בשפה טבעית. לדוגמה: "כמעט בכל מדינה?" והאפליקציה תענה, שנטפליקס טרם זמינה בסין, בצפון־קוריאה ובסוריה. דוגמה אחרת: האפליקציה תספר שהדוחות של טוויטר היו גרועים. תוכלו לשאול "עד כמה גרועים?" ותקבלו מיד נתונים מספריים.
וממש בשבועות האחרונים, חברת "אאוטבריין" הישראלית עשתה מהלך מאוד גדול בנושא הצ'אט־בוטים בתחום התוכן ("אאוטבריין" מפעילה רשת פרסום המבוססת על גילוי תוכן, והיא אחראית על חלק גדול מהמודעות נוסח "אולי יעניין אותך גם..." שמופיעות לצד או בסוף כתבות באתרי אינטרנט רבים בארץ ובעולם). כעת, אאוטבריין משיקה שירות חדש, Outbrain for Chat, המאפשר למפיצי תוכן — אתרי חדשות — לפתח רובוטי־תוכן, שיאפשרו לגולשים "לנהל שיחה" עם החדשות. באמצעות הכלי שלה, אתרי חדשות גדולים יוכלו ליצור בקלות בוטים ולשגר לאנשים עדכוני חדשות אינטראקטיביים, דרך טלגרם, קיק ואפליקציות מסרים אחרות.
"אנשים משתמשים יותר ויותר באפליקציות מסרים על מנת לתקשר עם חברים וגם כדי לחפש ולגלות דברים חדשים. אלו פעולות שנעשו בעבר במקומות שונים — גוגל, אתרי חדשות ועוד. לכן, אפליקציות המסרים הן גם המקום שבו אנשים רוצים לגלות בו את החדשות שלהם", אומר ירון גלאי, מנכ"ל אאוטבריין.
השירות של אאוטבריין יאפשר לאתרי החדשות ללמוד את ההעדפות ואת תחומי העניין של הקוראים, וכך להציף לכל משתמש את מה שמעניין אותו באותו רגע.
כמו בסרטים
תחום הצ'אט־בוטים יקבל דחיפה אדירה קדימה בשבוע הבא, כאשר פייסבוק — כך על פי הערכות ודיווחים — תשיק את חנות הבוטים של אפליקציית "פייסבוק מסנג'ר", שתכונה "מסנג'ר בוט־סטור". אתר הטכנולוגיה טקראנץ' כבר הגדיר את המהלך כ"השקה הכי חשובה מאז האפסטור".
ייתכן, למשל, שמשתמשי "פייסבוק מסנג'ר" יוכלו להוריד בוט של רשת פיצריות, ולהזמין פיצה באמצעות שליחת הודעה והתכתבות. כך גם לגבי הזמנת כרטיס קולנוע, הזמנת טיסה ועוד. תארו לעצמכם שתוכלו לכתוב הודעה לצ'אט־בוט: "מצא לי את הכרטיס הכי זול לניו־יורק בשעות הערב ביום שלישי הקרוב", ולקבל מיד לינק לרכישת כרטיס, בלי צורך לעבור על רשימות אינסופיות באתר השוואות מחירים.
אגב, על פי דיווח מ'וול סטריט ג'ורנל' מדצמבר, גוגל גם היא שוקדת על שירות מסרים חדש חכם, עם בינה מלאכותית, שיכיל גם צ'אט־בוטים. נוכל להתכתב עם הבוטים בדיוק כפי שמתכתבים עם חברים, במודל דומה לזה של טלגרם ושל פייסבוק.
אך הצ'אט־בוטים, אשר מתגוררים באפליקציות המסרים ומעניקים לנו מידע ומבצעים עבורנו פעולות, הם רק תחילת הדרך: בעתיד הם יהפכו לחכמים ומתקדמים הרבה יותר. כך יגיע עידן "ממשק המשתמש השיחתי" (CUI): במקום לבצע פעולות במחשב או בסמארטפון באמצעות הקשה על מקלדת, עכבר ומסך, אנחנו פשוט נשוחח עם המחשב. כמו באינספור סרטי מדע בדיוני, המטרה היא רובוט מסייע אישי, שניתן לקיים איתו שיחה בשפה טבעית ולבקש ממנו לעשות עבורנו כמעט כל דבר.
אדן שוחט, יזם היי־טק ומשקיע, שותף בקרן ההון סיכון "אלף", מאמין שהבוטים יחוללו מהפכה בחיינו. "אנו נמצאים בנקודת מעבר לממשק משתמש חדש", הוא אומר. "ממשק משתמש שיחתי, שבו מחשב מסוגל להבין אותנו ואת מה שאנחנו מבקשים ממנו". שוחט מסביר כי התחום יתפתח כתוצאה מפריצות הדרך בתחומי הבינה המלאכותית, עיבוד השפה הטבעית ולמידת המכונה.
שוחט מסביר כי אף שיש בישראל תשתיות חזקות של מומחיות בינה מלאכותית, אין השתתפות מספקת של חברות ישראליות בשינוי הזה. זו הסיבה שבימים אלה "קרן אלף" מארגנת את "אתגר הבוטים", תחרות שבמסגרתה מוזמנים יזמים ישראלים לפתח בוטים מתוחכמים המיועדים לסייע ליזמים — למשל לסכם פגישה, לגבש תוכנית עסקית, ועוד.
מרגישים מוכרים
בעתיד הקרוב, אומרים המומחים, צ'אט־בוטים המצוידים בבינה מלאכותית מתקדמת, יקטינו את הניכור של הטכנולוגיה, יקלו על המטלות היום־יומיות שלנו ויחסכו לנו זמן ומאמץ.
"העוזרים האישיים הללו מאפשרים להשיג משימות מורכבות באמצעות דיאלוג טבעי", כתב ניר אייל, יזם וסופר, שכותב רבות על המפגש שבין טכנולוגיה, פסיכולוגיה ועסקים. "ומאחר שהם נראים כמו צ'אט, הם מרגישים לנו מוכרים". לפי אייל, צ'אטים חכמים המונעים על ידי מכונות ואינטליגנציה מלאכותית יכולים, למשל, לסייע לאנשים לקבל החלטות כשעומדות בפניהם אופציות רבות מדי.
"אנחנו עדיין בשלבים מוקדמים מאוד", אמר ל"ביזנס אינסיידר" פיל ליבין, מייסד האפליקציה אוורנוט. "אבל בקרוב העולם הולך להשתנות". ¿
sagi-c@yedioth.co.il