25 אלף טסטים בוטלו

שביתת בוחני הנהיגה נכנסת לשבוע הרביעי • מורי הנהיגה: "אין לנו כסף לחג" • משרד התחבורה: "נלחמים גם בשביל המורים"

"הבוקר אני אתייצב מול משרד התחבורה בירושלים עם כיסא, שמשייה ושני שלטים, ואתחיל בשביתת רעב. כבר 3 שבועות שבוחני הנהיגה שובתים, היקף העבודה ירד בעשרות אחוזים רגע לפני פסח, ואף אחד לא עושה כלום", אומר בועז גל, מורה נהיגה מירושלים.

 

גל הוא אחד מ־4,000 מורי הנהיגה שפרנסתם נפגעה דרמטית בחודש האחרון, לאחר שבוחני הנהיגה פתחו בשביתה בעקבות פרסום המכרז להפרטת הטסטים. "במצב כזה כמורה אתה מקפיא תלמידים, לתת להם שיעור בשבוע רק כדי שישמרו על כשירות. הרבה תלמידים גם מחכים על הגדר או מעכבים שיעורים כי אין להם כסף, כי הם בעצמם מממנים את הלימודים מעבודה אחר־הצהריים. אני לגמרי מבין אותם".

 

היום מתחיל השבוע הרביעי לשביתה, במסגרתה בוטלו כבר יותר מ־25 אלף מבחני הנהיגה. ביום חמישי הודיעה ההסתדרות על ביטול העיצומים במשרדי הממשלה בעקבות הפגיעה בעבודה המאורגנת, אבל שביתת 130 הבוחנים תימשך.

 

מלבד הפגיעה בתלמידים, הנפגעים הראשונים הם המורים לרכיבה בקטנוע ובאופנוע, שתלמידיהם היו הראשונים שהפסיקו להגיע בשל משך הלימודים הקצר יותר, כשאין טסטים באופק, אין טען להתחיל ללמוד. בארץ יש כ־100 מורים לרכיבה. בעוד שההסתדרות מסייעת כלכלית לבוחנים, "יש לנו בבית־הספר 45 מורים וכ־1,000 תלמידים בכל זמן נתון, והיקף העבודה ירד ב־80%", אומר קובי בלסיאנו, מנהל בית ספר "קובי" בהוד השרון. "יש כאן מורים צעירים, שמשלמים הלוואות על רכב הלימוד, בנוסף למשכנתה ולגני ילדים, ולא יודעים כיצד יעבירו את החודש הקרוב ואת פסח. והכי קשה זה עם התלמידים. אין לי לב לקחת מהם כסף, גם אם יעשו עכשיו שיעור בשבוע, הם יצטרכו 5־10 שיעורים כשיהיה להם סוף־סוף מועד לטסט. זו מעמסה להורים וגם לתלמידים שחלקם מממן את השיעורים מכיסו ומעבודה בחופשים ואחרי בית־ספר. יש לי גם שני תלמידים שהתגייסו בשבוע שעבר, ואני לא מקנא בהם, אין לי מושג מתי הם יוכלו לעשות טסט".

 

צילום : ידיעות אחרונות
צילום : ידיעות אחרונות

 

 

בשבוע שעבר פנתה לשר התחבורה, ישראל כץ, ח"כ יפעת שאשא ביטון בדרישה שיפעיל את תוכנית החירום להפעלת מערך טסטים אלטרנטיבי. בידי המשרד רשימה של 115 איש שמחזיקים בתעודת בוחן. לדברי גורם במשרד התחבורה, אין בסיס משפטי להפעיל את מערך החירום.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי ההפרטה הגיעה לאחר שהשיחות עם הבוחנים נכשלו, וכי היא תקצר את זמן ההמתנה למבחן מ־3 חודשים ל־7 עד 14 יום, תכניס טכנולוגיות חדשות ותשפר את רמת המבחנים ואת הפיקוח. מנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, אמר כי "המלחמה היא גם בשביל המורים. ליבנו איתם, אנחנו יודעים איזה מחיר הם משלמים. אנחנו בטוחים בדרכנו, חייבים שינוי".

 

יו"ר בוחני הנהיגה, ברנרד גרוסמן, מסר: "אני מצטער על כל הנזק שנגרם למורים, אבל האחריות היא של משרד התחבורה".

 

udi–et@yedioth.co.il

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים