ראיתם פעם ג'יפון עף?

בדיקת "ידיעות הרכב" מבין 50 דגמים פופולריים: הג'יפונים נמכרים הכי מהר והכי קרוב למחירון. קיה פיקנטו וסיאט איביזה המבוקשות מבין הפרטיות. ורק טויוטה לנד־קרוזר ממשיך להימכר מעל למחירון

מה שקורה באולמות התצוגה לרכב חדש לא נשאר באולמות התצוגה, אלא משתקף גם במרכזי מכירת הרכב המשומש. בדיקת "ידיעות הרכב" מגלה שגם שוק היד השנייה מגלה העדפה ברורה לג'יפונים וקרוסאוברים על חשבון מכוניות משפחתיות, שנמכרות כיום בפער גבוה יותר ממחיר המחירון וזמן המכירה שלהן ארוך יותר. בתווך נמצאות המכוניות הקטנות.

 

לצורך הבדיקה אספנו את הנתונים משתי רשתות הטרייד הגדולות בארץ טרייד מוביל ואוטודיל, המתמחות שתיהן במכוניות פרטיות במקור. בדקנו בכמה נמכרים יותר מ־50 דגמים פופולריים ביחס למחירון לוי יצחק, בארבע קבוצות השוק העיקריות: משפחתיות, ג'יפונים, סופר מיני, ומיני. התמקדנו במותגים העממיים.

 

רשתות הטרייד אין ממשיכות לתפוס נתח שוק שגדל והולך משוק היד השנייה. מצד אחד כ־30% בממוצע מרוכשי הרכב החדש מבצעים כיום עסקת טרייד אין לרכבם הישן, ואלה נמכרים באמצעות הרשתות, שחלקן שייכות ליבואני הרכב, ואחרות עובדות עימם כנציגים רשמיים. גם רבים ממי שרוכש מהן מכוניות, מבצע עסקת טרייד אין לרכב ישן יותר, מה שמגדיל את מלאי המכוניות שבידן ומרחיב את טווח המחירים שלו. מלבד רכישת הרכב הישן שלהם, הן מציעות כיום לקונים מימון, ביטוח ואחריות, שמקשים על מוכרים פרטיים להתמודד מולן.

 

פתיחת השנה החזקה בשוק הרכב החדש, הטובה ביותר אי פעם בשוק הרכב הישראלי, הגדילה עוד יותר את המלאי ואת ההיצע במרכזי המכירה של הרשתות, שצפויות להמשיך ולהגדיל את חלקן בשוק גם השנה.

 

קיה פיקנטו ויונדאי .i10 הקיה נמכרת קרוב יותר למחירון | צילום: אודי עציון
קיה פיקנטו ויונדאי .i10 הקיה נמכרת קרוב יותר למחירון | צילום: אודי עציון

 

 

מכוניות מיני: פיקנטו בולטת גם כמשומשות

 

העובדה ש־12 אלף ישראלים רכשו קיה פיקנטו חדשה ב־2015 ועוד כ־4,700 בשלושת החודשים הראשונים של 2016 לא פוגעת מסתבר בביקוש עבורה בשוק היד השנייה. המיני הקוריאנית נמכרת כעת בממוצע רק ב־3% פחות ממחיר המחירון שלה, הנתון הטוב בשוק. גם סוזוקי אלטו מבוקשת מאוד.

  

"במארס מכרנו 230 פיקנטו משומשות", אומר אבי מויאל, סמנכ"ל המכירות של רשת טרייד מוביל, רשת המשומשות הרשמית של יבואני קיה, סובארו, סוזוקי וקרייזלר. "היא נמצאת במלאי ונמכרת היטב, גם יונדאי i10 זוכה ללקוחות רבים. לשתיהן יש גיר אוטומטי קלאסי. מכוניות המיני עם גיר רובוטי ומצמד בודד, לעומת זאת, פחות מבוקשות בדרך כלל, גם אלה התאומות של סיאט וסקודה, מי וסיטיגו, וגם אלה של סיטרואן ופיג'ו, 1C ו־107. האייגו הזהה לשתי הצרפתיות מבוקשת יותר. אנשים יודעים שהטויוטה זהה לצרפתיות ועדיין מוכנים לשלם עבורה יותר, למרות השיפור בתדמית ובמחירי השוק של דגמי פיג'ו וסיטרואן, בכל פלחי השוק, בעקבות ההתעוררות אצל היבואן והגידול במכירות שלהן בשוק החדשות. לכל הרובוטיות יש תדמית של רכב פחות אמין, למרות שאין לזה אחיזה במציאות. אני לא זוכר שהייתה לנו בשנה האחרונה תביעת אחריות בגלל הגיר הרובוטי".

 

 

סופר־מיני: איביזה מובילה, גם כידנית

 

בשנים האחרונות, בעקבות הורדת מחירים משמעותית, הפכה סיאט איביזה לאחד מדגמי הסופר־מיני הנמכרים בשוק. למרות מחירים מהזולים בשוק החדשות גם לדגם הידני ולדגם הרובוטי כפול המצמדים, ולמרות היצע נרחב, נהנית האיביזה מביקוש חזק גם בשוק היד השנייה, בשני הדגמים. "אנשים מחפשים היום הופעה, והאיביזה נותנת להם את זה", אומר תומר דותן, מנכ"ל משותף ברשת אוטודיל, רשת המשומשות של יבואנית פולקסווגן, אאודי, סקודה וסיאט, ומי שמשמשת כטרייד אין של יבואנית פיאט ואלפא רומיאו. "מילת המפתח היא 'לוק', ומכוניות שיש להן עיצוב מופגן מבוקשות יותר, בכל פלחי השוק".

 

גם מכוניות שנמכרות בפער גדול יותר ממחיר המחירון, כמו רנו קליאו, זוכות לרמות ביקוש גבוהות ונמכרות במהירות, ימים בודדים במקרה של הרנו הקטנה. "כל דגמי המיני, הסופר־מיני והג'יפונים נמכרים יחסית מהר לעומת קבוצות שוק אחרות", אומר אמיר בלכר, מנכ"ל קרסו טרייד אין, רשת היד שנייה של יבואנית רנו, ניסאן, אינפיניטי ודאצ'יה. "הקליאו הנוכחית מבוקשת יותר בשוק היד השנייה מהדורות הקודמים, מה שמתבטא במחירים גבוהים יותר וזמני מכירה קצרים יותר".

 

גם טויוטה יאריס שומרת על ביקוש חזק ונמכרת קרוב יחסית למחירי המחירון שלה.

 

 

משפחתיות: לאון וקורולה

 

מי שהיה פלח השוק הגדול בארץ, ירד בחלקו במכירות הרכב החדש מ־60 אחוז לפני כמה שנים לכ־30 אחוז כיום. אבל בכבישים שלנו ובמרכזי מכירת הרכב המשומש הוא עדיין הבולט ביותר מבחינה כמותית.

 

סיאט לאון מפתיעה עם רמת ביקוש גבוהה, ומחירי מכירה קרובים מאוד למחירי המחירון, וטובים יותר מאלה שמשיגות המשפחתיות האחרות של קבוצת פולקסווגן, כמו הגולף, האוקטביה והג'טה, שזהים לה מכנית. דותן: "שוב, עניין העיצוב מסייע גם ללאון".

 

גם טויוטה קורולה ממשיכה להתבלט במחירי מכירה גבוהים, למרות שבניגוד ללאון היא נמכרת בכמויות גדולות גם לחברות הליסינג. "בדרך כלל מכוניות שנמכרות במספרים גדולים לציי רכב סחירות פחות בגלל ההיצע הרחב, אבל הקורולה שומרת על מעמדה", אומר מויאל. "מאזדה 3 לעומת זאת, בעיקר בדור הקודם מפסידה יותר מבעבר, למרות שעדיין יש לה קהל נאמן. פורד פוקוס סובלת גם כאן מההיצע הגדול. דווקא לעניין הגיר היבואן נתן פתרון עם אחריות ארוכה יותר, אבל ההיצע בשוק גדול מאוד".

 

גם בפוקוס, גם ביונדאי i30 וגם באופל אסטרה, בולטים פערי ביקוש בין דגמי הסטיישן לשאר הגרסאות. "כשנרכשו בידי חברות הליסינג ציי הרכב גילו העדפה לגרסאות הסטיישן, אבל שוק המשומשות מפנה להן כעת עורף, כשהן כבר נמצאות במספרים גדולים במגרשים", ממשיך מויאל. "זה קורה בכל הדגמים, גם בפוקוס, גם ב־i30 וגם באסטרה, שאצלה הברלינה, דגם הסדאן, הוא סחורה מבוקשת יותר מהטורר, הסטיישן. בגלל שמי שמבין יודע שדגמי הסטיישן שימושיים יותר, יש כאן עסקה מצוינת יחסית למחירים".

 

 

ג'יפונים: סובארו וסוזוקי

 

בקרב הג'יפונים, קבוצת השוק הצומחת ביותר בשוק החדשות, אפשר לפגוש הכי הרבה דגמים שנמכרים קרוב מאוד למחירי המחירון שלהם, כמו סובארו פורסטר ו־XV, סוזוקי קרוסאובר, מאזדה CX5 וקיה ספורטאז'. "היום פוגשים יותר ג'יפונים במגרשי המכירה, ביטוי מאוחר בגידול במכירות שהחל שכבר לפני שלוש שנים", אומר אמיר בלכר. "יש היצע יפה כבר מרמות מחיר של 70 אלף שקל. קשקאי וג'וק נמכרים היטב, אבל יש יותר היצע כי הם היו מראשוני השוק הזה".

 

מויאל מסכים. "ההעדפה לג'יפונים כבר כמעט מוחלטת, כולם רוצים. הג'וק קצת התקרר, לפני חצי שנה עוד היה נמכר במחירי מחירון אבל היום כבר לא בגלל היצע כי גם חברות הליסינג שרכשו אותו החלו לשחרר רכבים למכירה, למרות שהביקוש נשמר. ספורטאז' נהנה מביקוש גבוה, CX5 יותר ביקוש והיצע וגם בסובארו פורסטר. הפורסטר יקר יחסית כחדש, בגיל שנתיים הוא כבר נמצא במחיר נגיש יותר, והקהל מעריך את השימושיות ואת יכולות השטח הגבוהות יחסית למתחרים, שלרובם אין בכלל 4x4".

 

כבר שנים ארוכות שטויוטה לנד־קרוזר מתבלט ברמת ביקוש ושמירת ערך נדירים בשוק השלנו. וגם ב־2016, בשוק עתיר היצע שנסחר כולו מתחת למחירי המחירון, ביקשנו לבדוק האם רכב הכביש־שטח היפני ממשיך לשמור על מעמד מיוחד. ואכן, דגמי הלנד־קרוזר נמכרים בממוצע ב־12% מעל למחיריהם במחירון לוי יצחק, ובמהירות. "ללנד־קרוזר יש אצלנו חיי מדף של פחות מיום", אומר מויאל. "רוב בעלי הלנד־קרוזר רוכשים אחד חדש יותר, וברגע שאחד נכנס אלינו למלאי, מחכה לו רשימת המתנה. כמעט כל מחיר תופס. אגב, גם מיצובישי פאג'רו המתחרה נהנה משוק מצוין, כי המחירון שלו זול משמעותית, כמו שהוא זול יותר כחדש".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים