פולקסווגן – הגדולה בעולם
למרות שערוריית הזיופים של נתוני זיהום האוויר, עקף הקונצרן הגרמני ברבעון הראשון השנה את טויוטה, שסבלה מנזקים עקב פיצוץ במפעל ביפן
משאירה עשן למתחרים: אף שהיא עוברת כרגע את המשבר הגדול בתולדותיה בעקבות פרשת הזיופים של נתוני זיהום האוויר, עקפה פולקסווגן הגרמנית את טויוטה היפנית והפכה ליצרנית הרכב הגדולה בעולם.
ברבעון הראשון של 2016 מכרה קבוצת פולקסווגן, הכוללת גם את החברות הבנות אאודי, סקודה, סיאט, פורשה, בנטלי למבורגיני ובוגאטי, 2.5 מיליון מכוניות חדשות, ירידה של 0.8% לעומת הרבעון האחרון של 2015. קבוצת טויוטה, הכוללת גם את החברה הבת דייהטסו, מכרה 2.46 מיליון מכוניות, ירידה של 2.3%. ג'נרל מוטורס שבמקום השלישי, החברה האם של שברולט, קאדילק וביואיק, מכרה 2.36 מיליון מכוניות, ירידה של 2.5%, בדומה לטויוטה.
טויוטה מובילה את שוק הרכב העולמי כבר ארבע שנים ברציפות. בשנה שעברה הובילה פולקסווגן, אבל לאחר החשיפה של תוכנת הטעיית בדיקות זיהום האוויר שהתקינה ב־11 מיליון מכוניות הואטו מכירות בארה"ב ובאירופה, וטויוטה סיימה את השנה במקום הראשון.
השנה רשמה פולקסווגן עלייה של 6.4% במכירותיה בסין, שוק הרכב הגדול בעולם, ושל 3.5% במערב אירופה. טויוטה, לעומת זאת, סבלה מהשבתת מפעלים ביפן בעקבות פיצוץ במפעל מתכת בפברואר, שיצר מחסור ברכיבים קריטיים שעלתה לה באובדן ייצור של 40 אלף מכוניות. רעידת האדמה שהייתה החודש ביפן והשבתת מפעלים נוספת שגרמה צפויות לעלות לה באובדן ייצור של 80 אלף מכוניות נוספות.
פולקסווגן הודיעה בשבוע שעבר כי הגדילה את ההפרשה למימון עלויות פרשת הזיופים ("דיזלגייט") ל־18.2 מיליארד דולר. בנוסף, הסכימה במסגרת מגעיה עם הרשויות בארה"ב לפצות 600 אלף רוכשים ב־5,000 דולר כל אחד, ואף לרכוש מהם את מכוניתם אם ירצו בכך. המהלך עשוי לעלות לה 10 מיליארד דולר, אבל לצמצם משמעותית את הקנס שתספוג על ההטעיה.
הפרשה נחשפה כאמור בעקבות חקירה של המשרד להגנת הסביבה בארה"ב. בעקבותיה הודתה פולקסווגן במעשה, המנכ"ל שלה מרטין וינטרקורן התפטר, והיא ספגה מכה תדמיתית קשה. עם זאת, חקירת הרשויות מאז העלתה כי נראה שגם יצרניות רכב אחרות הטעו במתכוון את הרשויות והציבור בעניין נתוני זיהום האוויר וצריכת הדלק של מכוניותיהן, ובהן מרצדס, פיג'ו־סיטרואן ומיצובישי.