חמישי 20 ביוני 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    שר התחבורה ישראל כץ | צילום: ששון תירם
    ממון • 03.05.2016
    לחצות את גוש דן על אופניים
    בשורה לרוכבים: החל תכנון שלוש אוטוסטרדות אופניים באורך של כ־50 ק"מ
    עופר פטרסבורג

    בשורה לרוכבים: התכנון של שלוש אוטוסטרדות אופניים ראשונות בגוש דן יוצא לדרך. המטרה: לאפשר נסיעה מהירה ובטוחה באופניים ממרכז תל־אביב לפתח־תקווה, הרצליה, חולון וראשון־לציון. התכנון צפוי להסתיים בתוך מספר חודשים ועבודות ההקמה, שיימשכו כחצי שנה, יחלו מיד לאחר מכן.

     

    האורך הכולל של שלוש האוטוסטרדות מגיע ליותר מ־50 ק"מ ועלות הקמתן נאמדת ב־250 מיליון שקל. האוטוסטרדה הראשונה, המכונה "שביל החוף", תוקם לצד כביש 2 (כביש החוף). השביל יתחיל מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, דרך פארק הרצליה, כביש החוף, דרך נמיר ויגיע עד מתחם סבידור בתל־אביב.

     

    חלק מתוואי הפרויקט (בעיקר בהרצליה) יתוכנן על תוואי של שבילים קיימים, ואילו חלקים אחרים יתוכננו בתוואי של שטח ציבורי ורחובות עירוניים. אורך תוואי "שביל החוף" הוא כ־15 ק"מ. ועדת ההיגוי של הפרויקט בוחנת בימים אלה את הארכת האוטוסטרדה צפונה לתחנת הרכבת (ברחוב ירושלים) ברעננה.

     

    לאורך התוואי יתוכננו מספר חציות והפרדות מפלסיות, חלקן בתוואי קיים וחלקן באמצעות הקמת גשרים חדשים.

     

    האוטוסטרדה השנייה, המכונה "שביל שדה", עוברת במקביל לכביש 471 (מכבית), בתחום פתח־תקווה, גבעת־שמואל, אוניברסיטת בר אילן וציר אלוף שדה, עם פיצול בכניסות לת"א, לכיוון רחוב יצחק שדה ודרך השלום (גבעת התחמושת). אורך אוטוסטרדת "שביל שדה" צפוי להיות 16 ק"מ.

     

    אוטוסטרדה שלישית, "שביל אריאל", מתחילה בחולון, דרך ראשון־לציון, אזוּר והאזור שממזרח לאיילון. השביל מחבר בין אזוּר לתל־אביב, דרך כביש הטייסים. תוואי השביל עובר בתוך פארק אריאל שרון.

     

    שר התחבורה ישראל כץ אמר כי "רשת האוטוסטרדות תשרת אלפי רוכבי אופניים ביום, תצמצם את הגודש בדרכים ואת זיהום האוויר ותשפר את הבטיחות של הולכי הרגל והרוכבים כאחד", הוסיף כץ.

     

    שלוש האוטוסטרדות הן חלק מהתוכנית הכוללת "אופנידן" להקמת 10 אוטוסטרדות לאופניים באורך כולל של 150 קילומטר. מערכות שבילי אופניים דומות הוקמו בשנים האחרונות בהצלחה במספר ערים בעולם כגון קופנהגן, אמסטרדם ולונדון.

     

    שבילי האופניים יהיו ברוחב של שלושה מטרים לפחות וישולבו בהם במידת הצורך גשרים, שיאפשרו חצייה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים. לאורך המסלולים יוצבו מתקני דרך נוספים לרוכבים כגון עמדות מנוחה, ברזיות, מפות ושילוט מתאים.

     

    הערים בהן יוקמו אוטוסטרדות האופניים הן: ת"א־יפו, רמת־גן, חולון, בת־ים, פתח־תקווה, בני־ברק, גבעת־שמואל, גבעתיים, אזור, רמת־השרון, ראשון־לציון, רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמלה ואור־יהודה. רשת האוטוסטרדות תושלם במהלך ארבע השנים הקרובות.

     

    במקביל להקמת האוטוסטרדות, יפעלו אגף תכנון תחבורתי ומינהל תשתיות במשרד התחבורה לעידוד הרשויות להקמה או להרחבה של שבילי אופניים שיקשרו בין השבילים המקומיים בתחומן לבין הרשת המטרופולינית כדי להגביר את השימוש באופניים.

     

    התוכנית מקודמת כיום באמצעות ועדת היגוי בינמשרדית, בה שותפים משרדי התחבורה, האוצר, הפנים והרשויות המקומיות שבתחומן ייסללו שבילי האופניים, וכן נציגי חברות נת"ע, נתיבי איילון ונתיבי ישראל, העתידות לבצע את הפרויקט מטעם משרד התחבורה.

     

    ofer-pt@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 03.05.16 , 20:08