חמישי 26 בנובמבר 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    אלכס קולומויסקי
    חדשות • 08.05.2016
    המילים האחרונות של תם פרקש
    ההתמקדות במטרה • ההתבדחויות הקטנות • וההודעה המחרידה של המערכת האוטומטית כשהמסוק צלל אל הקרקע: "תקלה במנוע" • עשר שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, נחשפת ההקלטה מרשת הקשר שתיעדה את הטיסה שבה נהרגו סרן תם פרקש ואל"מ צביקה לופט • אמו של תם דווקא מוצאת בשיחה המוקלטת נחמה: "היא מוכיחה שהם לא הרגישו את המוות, שהוא פשוט בא בבום"
    אדוה כהן

    זו הייתה שיחה רגילה לכאורה: שני טייסי מסוק קרב מתקשרים ביניהם, מדברים עם חדר המבצעים, פה ושם צוחקים. אלא שזמן קצר לאחר שהחלה, צלל המסוק אל הקרקע, סרן תֹם פרקש ואלוף־משנה צביקה לופט נהרגו – והשיחה ההיא, שנחשפת כעת לראשונה, הפכה למילותיהם האחרונות. למזכרת אחרונה משני גיבורים.

     

    זה קרה ב־24 ביולי 2006, כשבועיים לאחר תחילת מלחמת לבנון השנייה. תם (23) וצביקה (42) טסו במסוק אפאצ'י צפונה, במטרה לסייע לכוחות קרקעיים באזור בינת ג'בל. כשהיו מעל לגליל העליון, הסתחרר לפתע המסוק בעקבות תקלה טכנית – והתרסק.

     

    רשת הקשר הקליטה כל העת את דבריהם של הטייסים. השניים דיברו, בין השאר, על המטרות שבהן התמקדו. "וואי, אני הוספתי עוד חלון לבית פשוט", אומר צביקה בתחילת ההקלטה. תם הגיב: "מה זה ה..." צביקה הסביר: "זה זה, אתה רואה זה החור פה עם השחור מסביב". "פגיעה של כמה? 40 שניות זה היה?" שואל לאחר מכן צביקה. ותם עונה: "לא 40, אבל המון".

     

    בקטע אחר משוחחים השניים על כמות הדלק שתספיק להם כדי לחזור לבסיס, מה שמעיד כי לא חשדו שאסון מתקרב. "בטווחים כאלו ה־Time of flight הוא מזייף", אומר תם. צביקה משיב: "כן, בפתן (דגם אחר של אפאצ'י) זה לא היה כל כך זיוף. זה מוזר".

     

    אל"מ צביקה לופט
    אל"מ צביקה לופט

     

    השניים שוחחו גם על הפגיעות השונות במהלך המשימה. "פגע בסדר", אומר צביקה. תם תוהה: "פגע קצת נמוך, לא?" וצביקה משיב: "טיפונת נמוך אולי, אני חושב שבסדר. תכף נראה".

     

    בשלב מסוים אומרת המערכת האוטומטית: "לזירה על כוחותינו". צביקה מסנן בהומור: "לזירה על אחותך". לאחר מכן שני הטייסים נשמעים צוחקים בעקבות כמות גדולה של נורי הגנה שנורית מהמסוק. "אתה מפזר פה על כל הצפון נורים", אומר תם. וצביקה אומר: "עדיין מוציא, הא?"

     

    ולבסוף, מקץ כחמש דקות של שיחה, נשמע קולה המתכתי של מערכת המסוק, עם ההודעה המחרידה מכולן – הודעה שמעידה על התקלה במנוע שמובילה להתרסקות המסוק. "Engine two over speed blower ipm low, hydraulic failure", היא קובעת, במשפט שחותם את ההקלטה.

     

    ענת פרקש, אמו של תם ז"ל, שמעה את ההקלטה זמן קצר לאחר שבנה נהרג, ומצאה בה נחמה מסוימת. "כששמעתי אותה זה הרגיע אותי, כי אני מבינה ממנה שהם לא היו במצוקה", היא אומרת עכשיו. "היא מוכיחה את מה שאני מאוד מקווה, שהם לא הרגישו את המוות, שזה פשוט בא בבום וזהו. שלא היה סבל". מתן, ששירת עם תם בטייסת, מסכים איתה: "מההקלטה שומעים שהם התנהלו בצורה מאוד מקצועית וברגע אחד בלי שהם הבינו זה פשוט קרה".

     

    ענת מספרת כי גם עשור אחרי המלחמה, הכאב נותר חד ועמוק. "למרות שהוא נלקח ממני מהר מדי, תם היה, נשאר, ויישאר תמיד הילד שלי, שקיבלתי כמתנה. הזיכרון שלו, ללא ספק, מלווה אותי כל הזמן".

     

    ואצל החברים? גם שם הגעגוע קשה. אופיר, שהיה עם תם בקורס טיס, סיפר כי תם ואישיותו יוצאת הדופן חסרים לו מאוד. "הוא היה איש מיוחד: גם מאוד מוכשר ומקצועי בטיסה וגם הדמות הכי דומיננטית מבחינה חברתית. הוא היה מסמר הערב בכל מקום, האחד שכולם מתרכזים סביבו". משה, חברו של תם מקורס הטייס, מוסיף: "הוא היה אחד הטייסים הטובים במגמה ותמיד עשה הכל בחן. כולם אהבו אותו. בכל מקום שהיינו בו תם היה תופס גיטרה ומנגן, מצחיק את החבר'ה. הוא אהב את החיים – וגם לימד אותנו ליהנות מהחיים".