שבת 23 במרץ 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    כך זה ייראה בשפיים
    ממון • 08.05.2016
    אחרי מחלף שפירים: עוד נתיבים מהירים לתל־אביב
    משרד התחבורה מתכנן עוד 110 ק"מ של כבישי אגרה במרכז שיוקמו בתוך 5 שנים • בדומה לנתיב המהיר שכבר פועל בשפירים, הנהגים יוכלו לחנות בחניונים ולנסוע חינם בשאטלים לתל־אביב • כץ: נעודד שימוש בתחבורה ציבורית על פני הרכב הפרטי • כל הפרטים
    עופר פטרסבורג

    אחרי התוכנית לרשת את כל גוש דן והמרכז בנתיבי תחבורה ציבורית, ובעקבות ההצלחה של נתיב האגרה המהיר משפירים לתל־אביב, משרד התחבורה כבר מוציא לדרך את המהפכה הבאה: 110 ק"מ של נתיבי אגרה מהירים נוספים לתל־אביב. הנתיבים ייסללו לצד נתיבים קיימים וכן ייבנו חניוני חנה וסע עם שאטלים הלוך־חזור.

     

    מיזם הנתיב המהיר בכניסה לתל־אביב מכיוון ירושלים זכה להצלחה והביא לשינוי הרגלי הנסיעה של נוסעים רבים המעדיפים שימוש בתחבורה הציבורית ובנסיעות משותפות (Carpool) על פני הרכב הפרטי. העלות היום בנתיב המהיר היא בין 7 שקלים לנסיעה כשאין פקקים ל־104 שקל עם פקקים. בנתיבים החדשים המחיר ייקבע לפי משך הנסיעה. אפליקציה מיוחדת תגיד לנהג כמה תעלה לו הנסיעה כך שהוא יוכל לחשב אם כדאי לו להיכנס לנתיב המהיר.

     

     

     

    אז מה מתוכנן? הנתיב המהיר הראשון יתחיל בראשון־לציון בדרום ויגיע עד נתניה בצפון, לשני הכיוונים. הנתיב יעבור בנתיבי איילון וימשיך בכביש 2 עד מחלף נתניה. הוא צפוי להיפתח במהלך 2021.

     

    נתיב מהיר שני יוקם בכביש 5 ממזרח לראש־העין עד למפגש עם נתיבי איילון במחלף גלילות, לשני הכיוונים. בגלילות יתחברו הנתיבים המהירים של כביש 5 עם הנתיבים המהירים של נתיבי איילון. הנתיב צפוי להיפתח במהלך 2022.

     

    כך זה ייראה בראשון-לציון
    כך זה ייראה בראשון-לציון

     

     

    כן יתווסף נתיב מהיר בכביש מספר 1, בקטע שבין תל־אביב לאזור בכיוון ההפוך לנתיב הקיים (ממערב למזרח), מתל־אביב לכיוון נתב"ג ומודיעין.

     

    הפרויקט כולל גם סלילת קטע מכביש 541, כך שתתאפשר גישה לחניון בשפיים לבאים מכיוון רעננה, ותשולב בו גם תחנת רכבת. לדברי שר התחבורה ישראל כץ, לא תהיה פגיעה במסלולים הקיימים של הרכב הפרטי. כאמור, לצד הנתיבים המהירים יוקמו חניוני "חנה וסע". בשונה מחניון שפירים, החניונים החדשים יוקמו מלכתחילה כחניונים רבי־קומות, בעלי קיבולת גדולה מאוד. התחבורה הציבורית תפעל מקומת הגג של החניונים. החניונים יוקמו באזורים הבאים: באזור מורשה לבאים מכביש 4 וכביש 5; במחלף קסם לבאים מכביש 5 ו־6; בשפיים לבאים מכביש 2 מצפון ו־531 ממזרח; ובראשון־לציון, באזור מחלף מבוא איילון לבאים מדרום ומכביש 431. בנוסף יוגדל חניון שפירים מ־2,000 ליותר מ־4,000 מקומות חניה.

     

    כל חניון "חנה וסע" יכלול בממוצע כ־4,000 מקומות חניה. בעלי הרכב הפרטי יוכלו לחנות בחניון ללא תשלום ולנסוע באמצעות מערכת הסעות מיוחדת (שאטלים) בחינם לתל־אביב ובחזרה. במשרד התחבורה מבטיחים תדירות גבוהה מאוד של אוטובוסים — כל 5 דקות או פחות, נסיעה בנתיב ייעודי ללא פקקים והורדה בקרבת היעד הסופי. רכב דו־גלגלי ייסע בחינם בנתיב המהיר וכן רכב ציבורי ורכבים פרטיים שבהם 4 נוסעים ויותר, או 3 נוסעים כשאין עומס.

     

    כץ ציין כי יוקמו בסך הכל כ־20 אלף מקומות חניה, הכוללים גם את הרחבת חניון שפירים, ו־16 קווים של שאטלים (הכוללים כ־200 אוטובוסים) להסעת נוסעים למרכז תל־אביב וחזרה, ללא תשלום.

     

    שר התחבורה ישראל כץ | צילום: ששון תירם
    שר התחבורה ישראל כץ | צילום: ששון תירם

     

     

    קטע הכביש שבין מחלף בן־גוריון ועד הכניסה לנתיבי איילון הוא אחד הקטעים העמוסים במדינה, במיוחד בשעות הבוקר. מדי יום עוברים בקטע זה למעלה מ־100 אלף כלי רכב והנתיב המהיר מספק פתרון עבור הנהגים המבקשים להגיע במהירות למרכז תל־אביב ולהימנע מעלויות חניה יקרות בעיר.

     

    השאטלים פועלים היום באזור שבין שפירים לקריה בתל־אביב ובין שפירים למתחם הבורסה ברמת־גן. עם הקמת קומה נוספת בחניון יופעל שאטל שלישי בנתיב המהיר בין שפירים למרכז העסקים הראשי שבשדרות רוטשילד והוא יוריד ויעלה נוסעים גם ברחוב אלנבי וסמוך למגדל שלום בעיר.

     

    לדברי שר התחבורה, לפרויקט הנתיבים המהירים מספר מטרות: עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, יצירת עדיפות לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, עידוד השארת הרכב הפרטי מחוץ ללב המטרופולין ושילוב מיטבי עם מרכיבי התחבורה הציבורית האחרים.

     

    משרדי התחבורה והאוצר מינו ועדת מכרזים בין־משרדית, שתבחר זכיינים לביצוע פרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן, בשיתוף המגזר הפרטי. בראש ועדת המכרזים עומד סגן בכיר לחשבת הכללית, וחברים בה נציגים של משרד התחבורה, משרד האוצר וחברת נתיבי איילון.

     

    לפני כשבועיים נחשף ב"ממון" כי הפעימה הראשונה של מהפכת נתיבי התחבורה הציבורית — הנת"צים — יוצאת לדרך בגוש דן ובשרון. במסגרת התוכנית, שנקראת "מהיר לעיר", יוכשרו מאות קילומטרים של נת"צים ב־20 ערים בגוש דן והסביבה. בתוך אותן ערים יבוטלו נתיבים וחניות לרכב פרטי, ומחוץ לעיר יתווספו נתיבים חדשים לתחבורה ציבורית. התוכנית נועדה ליצור רשת מטרופולינית הנותנת העדפה לתחבורה הציבורית, לאופנועים ולקטנועים, תוך שמירה על רציפות של נת"צים בין הערים.

     

    עד עתה נחתם הסכם עם 6 ערים: בת־ים, חולון, לוד, רמלה, קריית־אונו והוד־השרון. בערים אלה יתווספו יותר ‭50־מ‬ קילומטרים של נת"צים בסך הכל, בעלות של כמיליארד שקל. בחודשיים הקרובים צפוי משרד התחבורה לחתום על הסכמים דומים עם ערים נוספות. בנת"צים יוצבו מצלמות אכיפה שיופעלו על ידי פקחים עירוניים שיוסמכו לרשום דוחות למי שחונה או נוסע בנתיבי התחבורה הציבורית.

     

    ofer-pt@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 08.05.16 , 20:00