אוצרות המוות
רוברט קירקמן האבא של 'המתים המהלכים' עושה מיליונים, משריץ סדרות המשך, אמר לא לבושם בניחוח גופה ומפנטז על זומבים בחלל
התרבות הגיקית השתלטה מזמן על המיינסטרים. בסדרה הכי מדוברת בעולם מככבים גמד, איש שחזר מהמתים ודרקונים. הסיטקום הכי מצליח באמריקה מגולל את סיפורם של חנונים בטי־שירטס. וכמובן, הקומיקס הוא המלך. הוליווד משתחווה לאלוהי הקומיקס ורק תנסו להיזכר בבלוקבאסטר קייצי שלא התפקע מגיבורי־על. הקומיקס כובש גם את הטלוויזיה ('דרדוויל', 'ג'סיקה ג'ונס', 'סוכני ש.י.ל.ד' למשל) ומעל כולם ניצבת 'המתים המהלכים', הסדרה שפיתח פרנק דרבונט על בסיס חוברות הקומיקס שיצר רוברט קירקמן עם שותפיו טוני מור וצ'רלי אדלרד החל מ־2003. מדובר בסדרת הכבלים הכי מצליחה בהיסטוריה (כן, הרבה יותר מ'משחקי הכס') שהביאה בשיאה כ-17 מיליון צופים בשבוע. למעשה, בקבוצת הגילים היחידה שמישהו סופר - 18־49 - מדובר בסדרה הכי נצפית באמריקה. הזומבים של קירקמן הגיעו בשיא טרנד הערפדים, נתנו להם ביס בראש וזרקו אותם לתעלה. AMC זכו בבוננזה הכי גדולה שלהם (בערך פי שמונה יותר צופים מב'מד מן' המוערכת). וגם באי אלו פרסי אמי וגלובוס הזהב. כנהוג בביזנס, הרשת הציעה לקירקמן סכום נאה תמורת העברת הזכויות על יצירתו אליה, אבל הוא סירב בנימוס ורואה החשבון שלו מוחא לו כפיים מאז בכל הזדמנות: קירקמן שווה היום למעלה מ-20 מיליון דולרים, לא מעט בזכות תעשיית המרצ'נדייז הפסיכית שעוטפת את הסדרה: תיקי אוכל, תיקי בית ספר, בובות זומבי, חולצות, כובעים ותחפושות להלאווין. קירקמן גם השכיל להקים את חברת Skybound Entertainment שמפתחת בין היתר משחקי מחשב המבוססים על הקומיקס שלו. והוא תמיד שמח לשמוע שילדים אוהבים את מה שהוא עושה, גם אם הכל אצלו טובל בכזו אלימות שאולי כדאי שהם יחכו קצת.
"משחקי המחשב שלנו מאוד פופולריים בקרב בני נוער", הוא קובע בפניי בפגישתנו באל־איי.
עזוב בני נוער, ראיתי ילדים קטנים שהולכים לבית הספר ובידם תיקי אוכל עם דמויות מ'המתים המהלכים'.
"זה באמת מוזר אבל אם זה מה שמעורר להם את התיאבון, מי אני שאגיד להם לא לקחת תיק אוכל עם זומבים לבית הספר?"
יש מוצרים שלא הסכמת למרוח עליהם את 'המתים המהלכים'?
"פנו אליי מחברת בושם ודחיתי את הרעיון".
באמת מישהו חשב שריח של זומבים הוא סקסי? מה עוד?
"הציעו לי משקה אנרגיה וגם זה לא נראה לי. יש גבול".
קירקמן, 37, הוציא את הקומיקס הראשון שלו ב־2000 - פארודיה בשם Battle Pop ומאז ניפק להיטים כמו Invincible, יצר עבור מארוול קומיקס מעולמות האקס־מן וקפטן אמריקה. הוא נשוי ("אשתי לא מבינה את הקסם. היא לא צופה בסדרה ולא קראה את הקומיקס. זה לא הקטע שלה, אבל אני אוהב אותה למרות זאת") ואב לשני ילדים - לאחד מהם קרא פיטר פרקר, שמו "האמיתי" של ספיידרמן. בשנים האחרונות הוא יוצר ומפיק סדרות טלוויזיה חדשות. בנוסף ל'המתים המהלכים' הוא הפיק סרט פוסט־אפוקוליפטי בשם Air (שבו כיכב גם נורמן רידוס, דריל מ'המתים המהלכים') ושתי סדרות - Outcast שתעלה בחודש יוני ו'אימת המתים המהלכים' שעונתה השנייה עלתה השבוע בישראל (ימי שני בערוץ AMC של HOT ו־yes). העונה הראשונה של הספין־אוף המדובר כללה שישה פרקים (כמו סדרת האם) ותיארה את המתרחש בלוס־אנג'לס בימים הראשונים לפרוץ המגפה שהמיטה על האנושות את אסון הזומבים. הפיילוט סחף עשרה מיליון צופים והוכתר כפיילוט הנצפה ביותר בהיסטוריה של הכבלים. בעונה השנייה הרשת כבר שפכה כסף: 15 פרקים שייקחו את החבורה (מורה גרוש, יועצת חינוכית וילדיה, החבר'ה שבדרך כלל נלחמים בזומבים) ללב ים.
העונה הזאת מתרחשת בים, טוויסט מפתיע בז'אנר הזומבים. מה הלאה, עונה שלישית בתוך רכבת?
"זה יהיה כל כך גרוע! זה יהיה הכי גרוע! ועונה רביעית יכולה להיות על מטוס! אילו עוד סוגי נסיעות יש לנו?" הוא פונה למפיק הסידרה דיוויד אלפרט היושב לצידו ומבקש עזרה.
"אנחנו הולכים על הקטע של המטוס!" נקרע אלפרט.
דייב אריקסון שיצר עם קירקמן את הסידרה ומשתתף אף הוא בראיון מוסיף: "הבנו מהר מאוד שהים אינו בטוח, אנחנו צריכים להגיע ליבשה. וזהו אחד הדברים העומדים במרכז העונה, החיפוש אחר חוף מבטחים. ביבשה".
דיייב אלפרט לא מוותר: "אולי נטוס לחלל?"
אריקסון: "אנחנו בהחלט יכולים לטוס לחלל"
אלפרט: "או שניקח אותם על מזחלות שלג".
הסדרות של קירקמן לא חסות על גיבוריהן. למעשה 'המתים המהלכים' היא שיאנית העולם בחיסול דמויות ראשיות. מלבד דריל וריק, דומה שכולם יכולים למות בכל רגע. זה חלק מכוחה של הסדרה שצלחה כבר שש עונות. זה גם יכול לסבך אותך עם המעריצים, במיוחד כשהם לא יודעים מי ימות הפעם. בסיום העונה הבד גאי החדש והמצמית, נייגן (ג'פרי דין מורגן) מרוצץ למישהו את הגולגולת אבל לא נדע למי עד תחילת העונה הבאה. הקליף האנגר הזה הוביל להשתוללות ויראלית של ממש, כשצופים רבים פשוט זעמו על חוסר הוודאות שאליו הוטלו. קירקמן לא יחשוף שום רמז, אבל מוכן להסביר את ההיגיון שמנחה אותו ברצח הדמויות.
איך אתה מחליט את מי להרוג?
"זה תלוי. כשמדובר בכתיבת קומיקס זה לפעמים תהליך שאנו חושבים עליו היטב - איך יציאה של הדמות הזו תשנה את שאר הסיפור ואת חיי שאר הדמויות. ומדי פעם אני חושב, הממ, הדמות הזאת קצת משעממת וזה כיף כשיש את החופש להרוג דמויות כשנמאס לי מהן. כיף להפוך את הסיפור על פניו, לתכנן מה שאני מעולל לדמויות. אבל בתוכנית טלוויזיה אתה גם חייב להיות בטוח שאנשים לא יתעצבנו מדי שהרגת דמות שהם מושקעים בה רגשית. אנחנו הרי לא סאדיסטים. אתה חייב לעשות תוכנית שנוגעת לצופים. ולכן כל דמות בסדרה חייבת להיות מסוגלת לשאת את הסדרה לבדה עד גבול מסוים".
ב'המתים המהלכים' צירפתם לאורך השנים כמה שמות מוכרים כמו ג'פרי דין מורגן. תצרפו כוכבים גם ל'אימת המתים המהלכים'?
"אד אוניל ('נשואים פלוס'). אד אוניל ואני לא יודע מי עוד, אני אשמח לקצת אד אוניל. אבל את יודעת, ווטאבר".

