שישי 23 באוגוסט 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    מוסך דרך השטח בשפיים | צילום: טל שחר
    ממון • 19.05.2016
    המוסך שלא יקרע אתכם
    מוסכי המומחה שהחלו לפעול השנה, נועדו לספק לבעלי הרכב חלופה זולה אבל לא פחות איכותית למוסכי היבואן המשוכללים • בדיקת "ממון": ברוב המקרים הטיפול במוסכים החדשים משתלם ובגדול
    אודי עציון

    מהפכה במבחן: בתחילת השנה יצאו לדרך "מוסכי המומחה", שנועדו לספק לראשונה שירותי אחזקה ותיקונים איכותיים אך פחות יקרים למכוניות שלנו. מדובר במהלך שעליו עבדו במשרד התחבורה ובאיגוד המוסכים יותר משנתיים, וכעת, כאשר חמישה מוסכים כאלה כבר פועלים ועוד מוסכים בדרך, הגיע הזמן לבדוק: האם ההבטחה לבשורה במחיר אכן מתממשת? התשובה: ברוב המקרים כן.

     

    מוסך המומחה נועד לסגור את הפער במחיר ובאיכות השירות בין מוסכי היבואן המקצועיים אך היקרים, למוסכים הכלליים. מצד אחד מוסכי היבואנים תמיד מצוידים יותר, עובדיהם עוברים הכשרות קבועות וזמינים להם כל העדכונים וציוד הבדיקה והטיפול של היצרן. מצד שני, לא תמיד הייתה הצדקה לפערי המחירים ביניהם למוסכים הכלליים – כלומר מוסך שפועל ברישיון ובפיקוח משרד התחבורה אך אינו חלק מרשת מרכזי השירות של אחד היבואנים. זאת בניגוד ל"מוסכי המדרכה", מוסכים פיראטיים שפועלים ללא רישיון וללא פיקוח, לעיתים ברמה מקצועית סבירה ולעיתים תוך סיכון בטיחות כלי הרכב המטופלים.

     

    ההתפתחויות בענף הרכב וכניסת מערכות הנעה חדשות מתקדמות, תקני זיהום אוויר מודרניים ודרישות בטיחות גבוהות, הקשו יותר ויותר על המוסכים הכלליים להתחרות במוסכי היבואן המורשים. יבואני הרכב גם לא ממש הקלו על מוסכים כלליים לרכוש מהם ציוד וחלפים הדרושים להם, וכמובן שעל הדרכות ועדכונים לא היה על מה לדבר. היבואנים גם העלו את הדרישות שלהם ממוסכי הרשת שלהם, מבחינת העיצוב, הגודל וההשקעה בציוד, דבר שהגדיל עוד יותר את ההשקעה הכלכלית בהם – שהתגלגלה על הלקוחות.

     

    במכוניות מודרניות יש עשרות מחשבים ולכן טיפול, תיקון ואחזקת רכב הפכו למקצוע עתיר ידע, מידע ומיומנות. זה מצריך ציוד מתאים, הכשרת כוח אדם בעל בסיס ידע רחב בכל הקשור לרכב ומערכותיו השונות ומיומנות מקצועית גבוהה בהפעלת מכשור אלקטרוני ממוחשב ואבחון תקלות. הפערים בין המוסכים איימו על פרנסתם של המוסכים הכלליים, וסייעו ליבואנים לשמר את הלקוחות במוסכים שלהם, ובאין תחרות – גם מחירי הטיפולים והתיקונים המריאו.

     

    לקח למשרד התחבורה זמן להגיב, אך בסוף זה קרה. תחילה אסר המשרד על יבואני הרכב להתנות את מימוש האחריות שהוא מעניק לרכב החדש בטיפול בלעדי במוסכיו. זה כמה שנים יכול כל רוכש רכב לטפל בו במוסכים אחרים, כל עוד מדובר במוסך מורשה ומוכר בידי משרד התחבורה. אם מתגלית תקלה המכוסה באחריות, חייב היבואן לתקנה ללא חיוב, אלא אם יוכיח שהיא נגרמה בשל טיפול כושל באותו מוסך.

     

    הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב שמינה שר התחבורה ישראל כץ המליצה על בחינת יישום מודל של מוסך שיתמחה בטיפול ביצרן רכב מסוים ויעמוד בסטנדרטים של משרד התחבורה, אך לא בכל דרישות היצרן. נוסח החוק אושר כבר בוועדת הכלכלה וממתין כעת לאישור בקריאות שנייה ושלישית.

     

    כדי לא לעכב את המהלך יצא המשרד במה שמוגדר בינתיים "פיילוט" למוסכי מומחה. נכון להיום פועלים חמישה מוסכים כאלה ברחבי הארץ, ואחרים נמצאים בהליכי התאמה ואישור. כל החמישה מטפלים ביצרני הרכב הנפוצים בישראל, בהם יונדאי, קיה, מאזדה, פורד, פיג'ו וסיטרואן, וממוקמים מחיפה בצפון ועד אילת בדרום. חלק מהמוסכים היו בעבר מוסכי יבואן מורשים וכעת משמשים מוסכי מומחה לאותם יצרנים.

     

    "הדרישות של משרד התחבורה ממוסך מומחה דומות מאוד לאלה שהוא מציב למוסך מורשה יבואן", אומר בעליו של מוסך מומחה. "מוסך יבואן נדרש להחזיק מחסן ממוחשב ולספק ללקוח קבלות מפורטות, עם הפרדה בין מחירי החלקים והעבודה, ופירוט של חלקים מקוריים ולא מקוריים. הוא חייב להחזיק פקידה, חדר המתנה, מכשירי דיאגנוסטיקה עם חיבור אונליין ליצרן, ולספק הדרכות מקצועיות לעובדים כדי שיתעדכנו בטיפול בדגמים ובטכנולוגיות חדשות. הוא חייב גם להחזיק יועץ שירות שמלווה את הלקוחות, אבל לא עובד על הרכב בעצמו".

     

    מוסך מומחה נדרש כמעט לכל אלה. אין לו קשר עם היצרן, אז הוא מחויב לרכוש את הידע שהוא מספק מחברות חיצוניות. מצד שני, הוא לא מחויב ליבואן, שמוצא את הדרך לחייב אותו לטפל רק בחלקי חילוף מקוריים יקרים, למרות שהחוק אוסר על היבואנים לדרוש זאת. "היבואנים מוצאים דרכים עוקפות, בשיטת המקל והגזר", מסביר בעליו של המוסך. "מצד אחד, הם נותנים למוסכים המורשים הנחות על רכישות גדולות, ומצד שני מעניקים למוסכים ציונים על רמת השירות, כשפתאום היקף רכישות החלפים מהיבואן תופס 40% מהציון. ומי שמקבל ציון נמוך נמצא בסכנה של הדחה מהרשת ופגיעה בפרנסה. אני חופשי יותר, רוכש חלפים מקוריים ביבוא מקביל ולא מקוריים ממקורות אחרים, ואת ציוד הדיאגנוסטיקה ועדכוני התוכנה מספקים חיצוניים. היום אני מחזיק בציוד מתקדם שמספקת חברה סינית, ומסוגל להחליף את זה של היצרן, לנתח כל תקלה ולכוון את הצוות בדיוק לרכיב התקול, לא לספק רק התראה כללית כפי שידעו לעשות עד לפני כמה שנים מכשירי הבדיקה הלא מקוריים. אם יבואן מעניק למוסך 'שלו' הנחה של 35% ממחיר החלק המקורי, יש חלפים שאני קונה בהנחה של 70%. את ההפרש אני מגלגל ללקוחות ויכול להיות בממוצע זול ב־20% ממוסך מורשה".

     

    בדיקת "ממון" למחירי הטיפולים במוסכי המומחה לעומת המחירים במוסכי היבואן הרלוונטיים מעלה שברוב המקרים מוסכי המומחה זולים יותר, ובפערים משמעותיים. הבדיקה התמקדה במחיריהם של טיפול קטן (החלפת שמנים ומסננים ובדיקה שנתית) לעומת טיפול גדול (הכולל החלפת מצתים ועוד), וגם בבדיקת עלויות החלפת רפידות דיסק קדמיות, טיפול נפוץ שאינו מתבצע לפי קילומטרז' קבוע, אלא לפי קצב השחיקה האינדיבידואלי בכל רכב.

     

    האם יבואנים מכבדים את החוק שאוסר עליהם למנוע תיקונים באחריות ממי שלא מטפל אצלם?

     

    "כן", אומר רונן לוי, יו"ר ארגון המוסכים. "קורה שמוסכי יבואן מנסים לאיים על לקוח שיישאר אצלם כדי שהאחריות לא תיפגע, אבל כשמשהו צץ, הם מתקנים".

     

    גם בעל המוסך המומחה מעיד: "לא נתקלתי בבעיות בהתייחסות לאחריות. תקלת אחריות קטנה אתקן אצלי כדי לא לטרטר לקוח, לפעמים אקח את החלף ממוסך היבואן ואחסוך לו את העבודה. במקרים אחרים אני שולח את הלקוח למוסך היבואן והוא מקבל שירות".

     

    מלבד חוסר היכולת שלהם להעניק טיפולי אחריות, מוסכי המומחה לא מטפלים גם בקריאות שירות שמפרסם היצרן. הם גם לא תמיד מחזיקים בגישה מלאה לכל עדכוני התוכנה שמשחררים כעת היצרנים בסיטונות. כמעט בכל טיפול, כאשר הרכב מתחבר לציוד הדיאגנוסטיקה, מותקנים בו במוסך המורשה עדכוני תוכנה למחשבים הרבים, לגיר, למחשב המנוע, למזגן ולאחרים. מדובר בתוכנות שאמורות לייעל ולשפר את פעילותם. חברות פרטיות שאת שירותיהן שוכרים מוסכי המומחה אמורות לספק להם את העדכונים האלה, אבל בפועל לא כולם זמינים מחוץ לרשת היבואן. "יש חברות שיודעות לתת למוסכים את השירותים האלה. אצל היצרנים האמריקאיים הדברים זמינים יותר לכולם מאשר אצל יצרנים יפניים ואירופיים", מסכם לוי. "מוסכי המומחה יודעים לטפל ב־99% מהדברים, בשוליים של השוליים יש דברים שבשבילם עדיין צריך להגיע למוסכי היבואן".

     

    "אנחנו רואים שמוסכי היבואן מגיבים", אומר לוי, בעצמו בעל מוסך בירושלים. "ליבואנים יש מרווח גדול כיום על חלקים שמוחלפים בתאונות, ולעיתים יקרים בארץ פי 5 מאשר בחו"ל. את המחיר אנחנו משלמים דרך הביטוח המקיף, וזה מאפשר ליבואן לסבסד עלויות של חלפים שגרתיים, כמו מסננים ושמנים. זה נושא שעוד מצריך טיפול של משרד התחבורה. המשרד סייע מאוד לתחרות בכך שאסר על היבואנים להתנות טיפול במוסכיהם במימוש האחריות, אבל צריך גם להבטיח למוסכי המומחה גישה לחלפים מקוריים שחלק מהיבואנים מסרב למכור להם, וגם למנוע מהיבואנים לדעת על כל העברת בעלות, ולקבל פרטים של רוכש הרכב כדי להזמין אותו לטיפול אצלם. כיום בכל העברת בעלות בדואר רוכש הרכב מקבל קופון לטיפול ברכב שקנה, כדי שיגיע למוסך היבואן, וזה יכניס אותו למאגר הלקוחות שלו, והדואר מקבל תשלום על השירות שהוא מעניק ליבואנים. המוסכים הפרטיים לא יכולים להתחרות בזה. אלה דברים שמקשים על התחרות בענף ומעלים את המחירים".

     


    פרסום ראשון: 19.05.16 , 16:10