אחרי הפיגוע: בשרונה מנסים להחזיר קונים
בעקבות ירידה של 50% במספר המבקרים: חנויות האוכל בשרונה מרקט מורידות מחירים לשבועיים • מבצעים גם בבתי העסק בשרונה
אחרי ירידה של 50% במספר המבקרים מאז הפיגוע: שרונה מרקט, שוק האוכל שבבעלות גינדי אחזקות, יוצא היום במבצע של 25% הנחה בכל חנויות האוכל — קצביות, חנויות דגים, פיצוחים, ירקות, פירות, יינות, גבינות וכו'. המבצע, שיימשך שבועיים, נודע לציין יום הולדת שנה למתחם, אבל גם מנכ"ל שרונה מרקט שלומי חג'ג' מודה שיש נפילה במכירות: "עדיין קיים מחסום פסיכולוגי אצל חלק מהקהל לחזור לשרונה מרקט למרות שהפיגוע היה מחוץ לתחומיו, כנראה בגלל השומרים שבפתח שהרתיעו את המחבלים מלהיכנס. אני מקווה שאנחנו חוזרים לשגרה. בנדיקט ומקס ברנר מלאים כי זה סוג של הזדהות שאנשים באים במיוחד לשבת שם. אנחנו בתוך השוק נפגענו מהמצב, אבל מרגישים שהקונים מתחילים לחזור".
במתחם פועלים 90 עסקים, שרבים מהם התלוננו אתמול על ירידה חדה במכירות מאז הפיגוע ב־8.6 שבו נהרגו 4 ישראלים מירי מחבלים. שרון מומן, נציג גינדי אחזקות, אמר ל"ממון": "הנחה של 25% בקמעונאות מזון שבה הרווחים לא גבוהים שוות ערך להנחות של 80% בביגוד. הלכנו על זה כי זה הסייל האמיתי ולא פשוט לעבור סוחר־סוחר ולשכנע אותו למכור במחירים אלה. אנחנו נשתתף בחלק מההנחות ובפרסום. אני רוצה שכל תושב תל־אביב יבוא לקניות ויהיה כאן".
מאז פתיחתו התחלפו כבר כמה בתי עסק בשרונה מרקט: בין היתר הוחלפה חנות פלאפל בפאסט פוד הודי של יונתן רושפלד, וחנות קרפים של הנרי'ס הוחלפה בשרקטורי הכשר "נתחים – פשוט גורמה". כן נסגרו חנות הנקניקים והקצבייה של קרלברג והדוכן של איקה שוקולד. גם חנות החצ'פורי לקראת סגירה. לדברי חג'ג', בקניון חדש ממוצע העסקים שמתחלף הוא כ־15% בשנה הראשונה. "מדובר בתהליך טבעי – חלק מהעסקים יצאו בעידוד ההנהלה ויוחלפו על סמך הניסיון שנצבר בעסקים שנדרשו כמו בר סלטים, כמו השרקוטרי הכשר", ציין.
בשרונה מרקט העסקים המצליחים ביותר הם דוכני המזון המהיר של יונתן רושפלד, שגב משה וישראל אהרוני. מומן ציין כי מתקיים כעת מו"מ עם חמישה שפים "מהטופ של ישראל" מתוך כוונה להוסיף עוד שלושה מהם למתחם. בין השאר נבחנת אפשרות לצרף את דיויד פרנקל מפרונטו, אייל שני והשף יובל בן נריה. צעד נוסף שחשף מומן הוא "קונספט של ערב": אווירה של שוק ערב שתבוא לידי ביטוי בשינוי בתאורה, במוזיקה ומקומות הישיבה, מתוך מטרה ליצור אווירה של בר.
בתשובה לטענה שעסקי הקמעונאות מצליחים פחות מעסקי המזון המהיר שבמתחם אמר מומן: "אנחנו מציעים מבחר רב של כל מה שקשור במטבח, 7 חנויות של כלי בישול, מסחר שגם בקניונים המובילים אין. גם רמי לוי לא מוכר כל כך זול ירקות ופירות כמו במתחם כי אין אצלנו פער תיווך והחקלאי מוכר ישירות. גם במאפיות יש לנו את ארקפה, לחמים ופרינה". כשנשאל אם האבטחה תוגברה אחרי הפיגוע, השיב: "המשטרה תיגברה בשני שוטרים סיירים בנוסף למאבטחים שלנו בפתחי המרקט. אני לא חושב שיש עוד יזם שבתוך כמה ימים מהפיגוע ירים קמפיין בכל ערוצי התקשורת למכירה עם הנחה עמוקה כל כך, בלי אותיות קטנות ובלי התניות".
בהתייחס לתלונות הדיירים במתחם מעל שרונה מרקט על ביוב שעולה בגלל העומס של המסעדות על המערכת, אמר מומן כי "התקלות של הביוב לא חזרו על עצמם מאז חודש ינואר. כל ניסיונות הדיירים בפניות לבית המשפט להפסקת פעולות השוק נענו בשלילה. גרים כאן אנשים עשירים ומשועממים שמנסים לסחוט אותנו. אנחנו מבצעים שאיבת שומן ממערכת הביוב פעמיים בחודש, בעוד שהתקנות מחייבות רק פעם אחת בחודש. שרונה זה מרכז המזון היחיד שמעסיק חברה על בסיס יומי של ביקורות תברואתיות של מזון, נעשתה במתחם גם ביקורת של משטרת ישראל לאחר הפיגוע ונמצא שאין ליקויים. הושקעו במקום כ־500 מיליון שקל, פי 1.5 מבקניון רגיל, ואנחנו מקפידים על התנהלות תקינה".
מאז הפיגוע נרשמה ירידה במספר המבקרים לא רק בשוק, אלא גם במתחם שרונה עצמו. לדברי איריס ברץ, מנכ"לית שרונה, "המבקרים של שרונה ממשיכים גם למרקט ולכן ירידה של עד 50% במרקט היא ירידה בהיקף זהה לשלנו. גם אצלנו 20 מתוך 30 בתי מסחר (לא כולל מסעדות ובתי קפה) נותנים הנחות של 25% אלא שאנחנו לא יוצאים בקמפיין. חנויות שהצטרפו למבצע הוציאו שלט מחוץ לחנות ואפשר להתעדכן ברשימת נותני ההנחות באתר שלנו. ביום רגיל באמצע השבוע עברו במתחם כ־15,000 איש ובסופ"ש כ־20 אלף. כעת מבחינים בירידה אם כי ביום חמישי האחרון ראינו כבר יותר קהל, אבל זה עדיין לא חזר לממדים של לפני הפיגוע".

