yed300250
הכי מטוקבקות
    תופעה חסרת תקדים. או־ג'יי
    7 לילות • 20.06.2016
    טאצ'דאון
    סדרת הדוקו של ESPN על או־ג'יי סימפסון היא יצירת מופת שתכנס להיסטוריה
    ציפי שמילוביץ, ניו־יורק

    בחודש שעבר הוצג בניו־יורק ובלוס־אנג’לס סרט קולנוע שאורכו שבע וחצי שעות. הוא הוקרן במשך חמישה ימים בסינמטקים קטנים, ונעלם. מטרת ההפצה הקצרצרה הייתה להשיג מועמדות לפרס הסרט הדוקומנטרי באוסקר, כי מדובר בכלל בסדרת טלוויזיה. ‘או־ג’יי: מייד אין אמריקה’ היא הפקה של ESPN במסגרת סדרת הדוקו האדירה הנקראת ’30 פור 30’, אבל אפילו בקנה המידה שלהם, הסאגה המגוללת את סיפור חייו של או־ג'יי סימפסון היא משהו שטרם נראה על המסך.

     

     

    סימפסון, משחקני הפוטבול הגדולים בכל הזמנים, עשה את הדרך מהסלאמס של פאתי סן־פרנסיסקו עד למעמד של סלבריטאי אהוב, שחור המחמד של אמריקה הלבנה בימי פילוג גזעי קשה. הוא זוכה מאשמת רצח כפול של אשתו לשעבר ובן זוגה, למרות שאין באמת ספק באשמתו, ויושב היום בכלא על פשע אחר לגמרי. משפטו של סימפסון ב־1995 היה תופעה עולמית חסרת תקדים. בלי רשתות חברתיות, אבל עם מצלמות בבית המשפט ו־CNN, הדברים הגיעו לידי כך שנאום מצב האומה של הנשיא קלינטון נקטע באמצע לעדכונים כי שום דבר לא היה חשוב יותר. הכרעת הדין שודרה בלייב אפילו בישראל.

     

    בחודשים האחרונים היו לאמריקה שני אירועים טלוויזיוניים גדולים כדי להאכיל את הרעב התמידי לעוד או.ג'יי. הגרסה המתוסרטת של רשת FX, 'סיפור פשע אמריקאי' הייתה מיני סדרה מהנה ועשויה היטב, שבוודאי תשיג כמה מועמדויות לאמי, אבל איש לא יזכור אותה מחר. אולי את הפרצוף ההמום־תמידית של דיוויד שווימר שם יזכרו, בעצם. 'או־ג'יי: מייד אין אמריקה', לעומת זאת, תיכנס להיסטוריה כי היא מספרת סיפור גדול הרבה יותר.

     

    היא עמוסה בקטעים שטרם נראו. מקיפה עשרות מרואיינים, למשל אנשים שגדלו עם או.ג'יי ומתארים את תיעובו למאבק השחור לשוויון בימי מרטין לותר קינג או מושבעת שמודה כי לא הייתה מרשיעה אותו בשום מצב. כוללת סקופים מסעירים כמו מאהב של הנרצחת שמגלה איך סימפסון היה עומד בקביעות מחוץ לביתם ועוקב אחריהם. הסדרה שביים עזרא אדלמן חודרת עמוק לתוך היחסים הבין־גזעיים המסובכים באמריקה בכלל ובלוס־אנג'לס בפרט, פחות משלוש שנים אחרי ששוטרים לבנים היכו את רודני קינג השחור מכות רצח ויצאו בלי עונש. באחד הקטעים החזקים נאמר שם: "הזיכוי שלו היה נקמה על קינג, וההרשעה שלו בשוד שעליו הוא יושב עכשיו הייתה נקמה על הזיכוי ההוא".

     

    אדלמן מנפיק יצירת מופת עיתונאית וטלוויזיונית־קולנועית שהיא יותר מאשר רק תיאור גורלו של אדם שכל חייו ברח מזהותו השחורה, ובסוף הפך לסמל לא מוצדק של מאבק מוצדק.

     


    פרסום ראשון: 20.06.16 , 23:14
    yed660100