כך ניצלו ב"השחר העולה" את הוזלת חומרי הגלם כדי לעשות הון
"להסביר כלכלית את הנס של המפעל הזה אני לא יכול, אבל הוא קיים. הוא ישנו ואין שום סיבה שהוא ייסגר מחר. יש פה עסק טוב ואנחנו כמשפחה נהנים מההכנסות שלו כבר עשרות שנים" – כך התבטא בדצמבר האחרון מוטי קליין, אחד מקרובי משפחת וידברג, בישיבה של בני המשפחה.
אבנר וידברג ניסה באותה ישיבה להסביר לשאר בני המשפחה את "הנס". הוא פתח בעובדה מוכרת בקרב בני המשפחה – הדבר היחיד שמחזיק את המפעל הוא ממרח השוקולד. כל שאר המוצרים לא נחלו עד היום הצלחה כלכלית: "השחר, מכל המוצרים שעשו, לא נשאר אף אחד... כל הרווחים שלנו זה מזה שאנחנו מייצרים בין 4,000 ל־4,300 טון ממרח שוקולד לשנה".
בהמשך הוא מסביר את הסיבה לרווחיות הגבוהה של החברה: "חומרי הגלם מאוד זולים, שנים הם כבר לא היו כל כך זולים. כשתימחרנו את המחיר של קופסת שוקולד, מחיר הקקאו היה משהו כמו 5,000 יורו. היום זה 1,600־1,500 דולר. כל חומרי הגלם ירדו. החלב ירד בצורה משמעותית. גם השמנים וגם הסוכר. כל דבר שאנחנו שייכים אליו ירד בצורה קרדינלית, אבל התמחור של קופסאות השוקולד נעשה כשהמחירים היו יותר גבוהים, אז חוץ מלהגיד ברוך השם, שבזכות האבות שלנו אנחנו מרוויחים, אין לי מה להגיד".
הנתון על רווחי החברה נשמר בסודיות מוחלטת שנים רבות. מדובר בחברה פרטית ונתוניה הכספיים לא מפורסמים לציבור. עד שהגיעה התביעה הנוכחית, שהמסמכים שצורפו לה שופכים אור על הסוד ומגלים רווחי עתק שמצטברים בקופת החברה.
על פי מסמכים, הרווח הנקי של החברה הגיע בעשר השנים האחרונות ל־102 מיליון שקל, שרובם חולקו כדיבידנדים בין בני המשפחה.
ב־2015 הסתכם הרווח הנקי של החברה ב־11.6 מיליון שקל. במסמכים שהוגשו לבית המשפט לא מופיעים הרווח הגולמי ומחזור המכירות. לעומת זאת, נתונים אלה מופיעים לגבי שנים קודמות. כך, ב־2013 הסתכם מחזור המכירות של החברה ב־63 מיליון שקל, והרווח הגולמי (הכנסות פחות עלות חומרי גלם) היה 31 מיליון שקל. ב־2014 – 62 מיליון שקל הכנסות, וכ־30 מיליון שקל רווח גולמי.
הנתונים האלה מייצגים שיעור רווח גולמי של 48%־50% – חריג וגבוה מאוד בענף המזון. כדי לסבר את האוזן: ב"חטיבת ההנאה" של שטראוס הגדולה, חטיבה שכוללת את הממתקים, המאפים וכו' של החברה, שיעור הרווח הגולמי הוא כ־40%.
הרווחים הנקיים של השחר העולה לשנים 2014־2013 היו 12.75 מיליון שקל ו־13.5 מיליון שקל בהתאמה. אם מסתכלים על 2014 בלבד, מדובר בשיעור רווח נקי של קצת מעל 20% מתוך ההכנסות, שגם הוא שיעור גבוה מאוד. באותה שנה הרווח התפעולי היה כ־17 מיליון שקל, כלומר: 27% מהמכירות. לשם השוואה: שיעור הרווח התפעולי של חטיבת ההנאה בשטראוס, למשל, הוא רק 9%־10% מהמכירות. פי 3 משטראוס.
לגבי השנים שלפני 2013 יש במסמכים נתונים רק לגבי מחזור ההכנסות לעומת הרווח הנקי. על פי המסמכים, ב־2012 עמד מחזור המכירות של החברה על 63 מיליון שקל, והרווח הנקי – 7.95 מיליון שקל. ב־2011 עמד מחזור המכירות על 55 מיליון שקל, והרווח הנקי עמד על 12 מיליון. ב־2010 עמד המחזור על 50 מיליון שקל, והרווח הנקי על 12 מיליון שקל. ב־2009 מחזור המכירות היה 53 מיליון שקל, והרווח הנקי – 13.5 מיליון שקל, ואילו ב־2008 מחזור המכירות היה 50.5 מיליון שקל, והרווח הנקי 13.8 מיליון שקל.
איך שלא נסתכל על זה, מדובר בשיעורי רווח גבוהים מאוד, של חברה קטנה יחסית המייצרת בעיקר מוצר פשוט אחד, שאין סביבו עלויות גדולות. כלומר: תרנגולת שמטילה ביצי זהב.

