מערכות התרעה ב־4,500 אוטובוסים
חצי שנה אחרי ש־6 נוסעים נהרגו בגלל שנהג קו 402 התנגש במשאית חונה, הושלמה התקנת מערכת שהייתה יכולה למנוע את התאונה באלפי אוטובוסים • התקנת המערכות ברכב משומש עדיין תקועה
חברות ומפעילות האוטובוסים התקינו מערכות בטיחות להתרעה מפני סטייה מנתיב ושמירת מרחק מלפנים ב־4,500 אוטובוסים. זאת בעקבות תקנה שיזם שר התחבורה ישראל כץ בעקבות התאונה הקשה בכביש ירושלים־תל־אביב לפני חצי שנה, בה נהרגו 6 מנוסעי אוטובוס אגד בקו 402, לאחר שנהגם התנגש במשאית שחנתה בשולי הכביש.
משרד התחבורה הורה, כי החל מה־1 בנובמבר 2016 יחויבו משאיות, אוטובוסים ואמבולנסים במשקל כולל של מעל 3.5 טון להתקין את שתי המערכות, שהיו עשויות למנוע את התאונה ורבות אחרות. כדי לזרז עוד יותר את ההתקנה הודיע המשרד במארס האחרון כי חברות תחבורה ציבורית שיתקינו את מערכות הבטיחות עד לפסח יקבלו תמריץ כספי עבור התקנת המערכות באוטובוסים. מדובר בסבסוד של 70% מעלות המערכת, או במענק של 3,000 שקלים לכל אוטובוס שבו תותקן המערכת.
עשרות חברות אוטובוסים התקינו עד כה את מערכות הבטיחות. הבולטות בהן: אגד, שהתקינה אותן ב־860 אוטובוסים, דן (כולל חברות הבת, 760 אוטובוסים), קווים (735), אפיקים (650), סופרבוס (365), ושירותי אוטובוסים מיוחדים נצרת (224).
עם זאת, התַקָנה מחייבת את ההתְקנה רק באוטובוסים מדגמי 2012 ואילך, כאשר גם אוטובוסים ישנים יותר ימשיכו עוד שנים לנוע בכבישי הארץ. במשרד התחבורה הסבירו כי המגבלה נובעת מכך שלא ניתן להתקין את המערכת באוטובוסים הישנים מסיבה טכנית.
בסך הכל תחויב ההתקנה בכ־6,600 אוטובוסים שפועלים כיום, ובכל אוטובוס חדש שיעלה לכביש בעתיד. מדובר ב־1,798 אוטובוסים זעירים (מוניות שירות ואחרים), 1,588 אוטובוסים בין־עירוניים, 1,442 אוטובוסים להסעות מיוחדות, 1,437 אוטובוסים עירוניים ו־385 אוטובוסי סיור.
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר השבוע כי "רבות מהתאונות נגרמות כתוצאה מהסחת דעת של הנהגים, ולמערכות מצילות החיים יש יכולת למנוע את מרביתן של תאונות אלה. משרד התחבורה ימשיך להשקיע במחקר ובפיתוח של מערכות אלה".
מנגד, תוכנית שיזם כץ להתקנת מערכות דומות במכוניות משומשות, בסבסוד המדינה, עדיין תקועה משום שמשרד האוצר מסרב להקצות מימון להתקנתה, זאת למרות גביית־השיא השנה של מסים מענף הרכב, שהיו יכולים לממן את יישומה.
יו״ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, האלוף (מיל׳) גיורא רום, אמר בשבוע שעבר בכנס שהוקדש לגורם האנושי בתאונות דרכים באוניברסיטת בר־אילן, כי "מבלי להתייחס לחברה זו או אחרת, מערכות כאלה צריכות להיות מותקנות בכל רכב, חדש או משומש". רום, בעברו טייס קרב ומפקד בכיר בחיל־האוויר, הוסיף כי "ייתכן שלנהוג נראה פשוט יותר מאשר לטוס, אולם לאשורו של דבר לסביבה הצפופה והדינמית בה פועלים הנהגים יש שולי סלחנות קטנים יותר מאשר באוויר. אין היום מנוס משימוש במערכות עזר - שאגב, דומות להן יש גם במטוסים - כדי להוריד את הסיכוי לסטייה, ולו רגעית, מתכנית הנהיגה המתוכננת״.