בדרך: קנסות גם להולכי רגל

ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק שתאפשר לרשויות מקומיות לקנוס רוכבי אופניים חשמליים על המדרכות, ומי שיילכו בשבילי אופניים

רוכבים עם אופניים חשמליים או קורקינט על המדרכות? בקרוב יוכלו פקחים של הרשות המקומית לרשום לכם דוחות ואף להוציא את האוויר מהגלגלים. השלב הבא: קנסות על הולכי רגל שיילכו על שבילי אופניים. אתמול אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות, שנועדה להגביר את האכיפה על עבירות שמבצעים רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.

 

 

הקנסות ייקבעו בחוקי עזר של הרשויות, וכל רשות תוכל להחליט על גובה הקנס. הם צפויים לעמוד על כ־100 שקל בממוצע. הקנסות להולכי רגל יחלו להינתן 3 חודשים לאחר שהחוק ייכנס לתוקף.

 

עבירות וסמכויות
עבירות וסמכויות

 

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר כי החוק חייב לצאת לדרך וכי כל יום של עיכוב הוא מיותר. "לא ירחק היום שהסדר יחזור למדרכות, ולכולם יהיה ברור מה מקומם — ומי שלא יקיים את החוק יבוא על עונשו", אמר. הצעת החוק הממשלתית מוזגה עם הצעת חוק פרטית של ח"כ מירב בן ארי (כולנו) וחברי כנסת נוספים.

 

ההצעה נועדה לאפשר לרשויות לקבל סמכויות אכיפה על עבירות איסור הפרעה במדרכה, איסור שימוש בטלפון הסלולרי בעת רכיבה ורכיבה עם אוזניות. הפקחים יקבלו סמכות להורות על פינוי הדרך, סמכות להוציא אוויר מהגלגלים, סמכויות גרירה וסמכויות עיכוב ומתן קנס. החוק ייכנס לתוקף חצי שנה מפרסומו ברשומות, לאחר שמשטרת ישראל תקבע נוהל אכיפה, אותו יאשר היועץ המשפטי לממשלה, ולאחר מכן הוא יובא לאישור מועצת הרשות המקומית.

 

השר לביטחון הפנים יוכל לדחות את הכניסה לתוקף של החוק, אם לא הסתיימה הכנת הנוהל, לתקופה של עד 3 חודשים נוספים בצו באישור ועדת הכלכלה. הצעת החוק לא מחייבת את הרשויות לבצע אכיפה, אלא מאפשרת להן לעשות זאת בהתאם לנוהל.

 

עוד אושר, כי הקנסות עבור גרירה ואחסנת הכלים ייקבעו כך שישקפו את עלותן, והיו"ר כבל דרש כי הרשויות המקומיות ידווחו לוועדה על הקנסות והתשלומים. נקבע כי שר הפנים והמרכז לשלטון מקומי ידווחו לוועדת הכלכלה, פעם בשנתיים, על האגרות והתשלומים שנגבו עבור הגרירה והאחסנה. הדיווח הראשון לוועדה יימסר שנה לאחר כניסת החוק לתוקף.

 

בכוונת הרשויות המקומיות למכור כלים שלא נדרשו, כדי לכסות את ההוצאות. ניתן יהיה למכור את הכלים אחרי 60 יום, אם לא נדרשו.

 

במהלך הישיבה התעוררה סערה כאשר נדונה הצעה לאפשר לפקחים לרשום קנסות להולכי רגל שיילכו על שבילי אופניים ויסרבו לעבור למדרכה. היו"ר כבל דרש מהרשויות המקומיות לצאת בקמפיין הסברה בנושא כבר בתקופה הקרובה, כדי שהולכי הרגל יידעו על האכיפה.

 

 

ח"כ איתן כבל | צילום: עמית שאבי
ח"כ איתן כבל | צילום: עמית שאבי

 

ח"כ מירב בן ארי אמרה כי היא עצמה רוכבת על אופניים ומעירה להולכי רגל על שבילי אופניים, אך לרשום קנסות להולכי הרגל זהו צעד דרסטי מדי, כמו גם מתן סמכויות האכיפה לפקחים.

 

מנכ"ל פורום ה־15 בשלטון המקומי, איתן אטיה, אמר כי אם זה נחשב צעד דרסטי אז אפשר להחזיר את הסמכויות למשטרה שתאכוף. סגנית ראש עיריית תל־אביב, מיטל להבי, ציינה כי "החוק מסדיר את האכיפה מדופן ועד שפת מדרכה, מול כל המשתמשים בדרך ובתנאי שיש להם אלטרנטיבה, ולכן נכון לבצע אכיפה גם נגד הולכי רגל". עמדה דומה הציגו גם נציגת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרב רפאלי, ונציגת קהילת הולכי הרגל, חגית אוריין. בעקבות זאת אישרה הוועדה את ההצעה של היו"ר כבל, לפיה האכיפה נגד הולכי הרגל תחל להתבצע 3 חודשים לאחר שהחוק ייכנס לתוקף.

 

gadl@yedioth.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים