היא שיקשקה וצפרה פעם בארץ ישראל הישנה. בקרוב, 65 שנה אחרי שהפסיקה לפעול, תחזור רכבת העמק אל הפסים. כתב "ידיעות אחרונות" יצא לנסיעת הבכורה, מלווה בשלוש מוותיקות עמק יזרעאל שעדיין זוכרות את הרכבת ההיסטורית שהוקמה על ידי הסולטן הטורקי בתחילת המאה ה־20 ומעלליה שזורים בתולדות היישוב. עד שנת 1946 היא הגיעה אפילו לדמשק.
"התחנה הבאה כפר־יהושע, נא לא לשכוח חפצים ברכבת", מודיע הכרוז לאחר שהרכבת יצאה מחיפה בדרכה לתחנה הסופית בבית־שאן. בקרון יושבות אריאלה מונט (90) מבלפוריה (הידועה בכינוי רלקה), ציפורה קרשי (83) מכפר־ברוך וזהבה כץ (82) מקיבוץ גבת. ציפורה וזהבה מחפשות את ה"דורבנה" — עלייה תלולה שבה הייתה הרכבת מתעייפת, מאיטה למהירות של הליכה ואז הן, כילדות, היו קופצות למטה ברגליים יחפות תוך כדי נסיעה, קוטפות כלניות בשדה הפתוח — ועולות בחזרה לרכבת הנוסעת. "קצת חבל לנו שהנכדים שלנו לא זכו לחוויות האלה", אומרות הנשים.
"כמו אתמול", מוסיפה בגעגועים רלקה, אבל כשהרכבת מגיעה למהירותה המקסימלית (160 קמ"ש) אפשר רק להישאר עם החלומות של פעם. זאת כבר לא הרכבת המקרטעת ההיא, נוסטלגית ככל שתהיה.
הרכבת דוהרת, ושלוש ותיקות העמק נזכרות בימים של אז: נשים שבימי חמישי היו לוקחות פסק זמן מהעבודה בשדה, ברפת או במטבח, מוציאות מהארון את מיטב שמלות הנשף שהביאו איתן מרוסיה — ונוסעות ברכבת לבילוי בחיפה. על ספסלי עץ, בלי מזגן — אבל עם הרבה שמחה בלב. ויש גם זיכרונות על נשים שכרעו ללדת במהלך הנסיעה לבית־חולים.
כמו אז, גם עכשיו, המסלול נשאר אותו מסלול, על אותו תוואי היסטורי: מחיפה לבית־שאן, לאורך 60 קילומטרים. מנכ"ל הרכבת בועז צפריר אומר כי הנסיעה תימשך כ־50 דקות וזאת בשל עצירות בשלוש התחנות שבדרך: בכפר־יהושע, במגדל־העמק ובעפולה. בהמשך צפויות להתווסף שתי תחנות, אחת מהן בתוך חיפה עצמה והשנייה בעיר נשר. במהלך הנסיעה יוכלו הנוסעים ליהנות מהנופים היפים והירוקים של העמק, מהר תבור הנשקף מהמסלול וכן מנופי הגלבוע.
הרכבת תצא לדרכה רשמית בערב סוכות, ב־16 באוקטובר. שר התחבורה ישראל כץ החליט כי בתקופת ההרצה, עד 4 בנובמבר, הנסיעות בה יהיו בחינם. בתום תקופת ההרצה צפויות כשתי נסיעות בשעה לכל כיוון. נוסף על קרונות נוסעים יופעלו גם רכבות משא שיובילו מטענים מנמל חיפה. מבית־שאן יועברו המטענים לירדן ומשם למדינות ערביות נוספות.
מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ מספר כי עבודות הקמת הרכבת התנהלו במהירות: לדבריו, מדי יום הונחו כ־600 מטרים של מסילה. לאורך הקו נבנו 26 גשרים באורך כולל של 5.5 קילומטרים, שעליהם תעבור הרכבת. כמו כן היא תחצה שלוש מנהרות תת־קרקעיות באורך כולל של כקילומטר. ויש גם מעברים חקלאיים, מחלפים וגשרים להולכי רגל. עלות הקמת הקו: כארבעה מיליארד שקל.