ציונים זה לא הכל

במשרד החינוך החליטו לראשונה למדוד בתי־ספר לא רק לפי הזכאות לבגרות, אלא גם לפי הקרבה בין המורים לתלמידים, שיעורי הנשירה ורמת האלימות • שר החינוך: "שינוי שיטת המדידה יביא לשינוי במערכת החינוך"

יותר זכאים לבגרות, יותר אמפתיה בין מורים לתלמידים אבל גם יותר נושרים מלימודים — זו תמונת המצב החינוכית בבתי־הספר העל־יסודיים כפי שהוצגה אתמול על ידי משרד החינוך.

 

 

לראשונה פירסם המשרד את "התמונה החינוכית" של בתי־הספר, המשקפת לא רק הישגים לימודיים אלא גם הישגים ערכיים וקהילתיים. במשרד מתגאים בכך שבעוד שבעבר נמדדו רק שיעורי הזכאות לבגרות, הגישה כיום היא שההישגים הלימודיים אינם חזות הכל והעשייה החינוכית חשובה לא פחות, ויש לתת גם לה ביטוי בפני הציבור.

 

 

וכך, בחודשים האחרונים גיבשו אנשי משרד החינוך ארבעה אשכולות של מדדים המשקפים לדעתם את התמונה המלאה של העשייה בבתי־הספר: אשכול ערכים ואקלים חינוכי, שבמסגרתו מדדו את העידוד למעורבות חברתית ולקידום סובלנות כלפי האחר לצד מעורבות באירועי אלימות וקרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים; אשכול נשירה והתמדה — שבמסגרתו נמדד שיעור הנושרים מבתי־הספר; אשכול הצוות החינוכי — שבו נמדדים פיתוח וקידום מקצועי של מורים; ואשכול למידה והישגים — שבמסגרתו נמדדים שיעור הזכאים לבגרות, טוהר בחינות ושיעור הזכאות לבגרות ברמות ארבע וחמש יחידות לימוד במתמטיקה ובאנגלית.

 

ההשוואה נערכה בין שנת הלימודים הקודמת (תשע"ה) לזו שקדמה לה (תשע"ד), ועולה ממנה כי בשיעור הזכאות לבגרות נרשמה עלייה של 3.3%. פילוח לפי מגזרים משקף עלייה בשיעור הזכאות לבגרות בקרב כל המגזרים, אם כי בקרב האוכלוסייה החרדית גם כיום רק אחד מכל עשרה תלמידים זכאי לתעודת בגרות. גם בשיעור הזכאות לבגרות ברמה של 5 יח"ל במתמטיקה ובאנגלית נרשמה עלייה.

 

 

נתונים נוספים מצביעים על ירידה קלה בקרבה ובאכפתיות בין מורים לתלמידים ועל ירידה באלימות בבתי־הספר, לצד עלייה קלה בנשירה ממוסדות החינוך.

 

"בתי־הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים", סיכם שר החינוך נפתלי בנט את תמונת המצב. "בית־ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון לא מעניק חינוך אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח — והיום אני מקיים: נמדוד בתי־ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה, לצד מדידת זכאות.

 

"אני מאמין ששינוי שיטת המדידה יביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך. מדידה לא סותרת ערכים, היא כלי לצמיחה ולשיפור. השאלה האמיתית היא מה מודדים: אם מודדים רק הצלחות וזכאות מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת — ואת זה אנחנו משנים היום".

 

"מערכת החינוך יוצאת היום לדרך חדשה", אמרה גם מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. "דרך שתעצב שפה ושיח חינוכי אחר ושונה. דרך שתשקף את מגוון העשייה של המנהלים, המורים והתלמידים במוסדות החינוך ותביא לידי ביטוי את היכולות הרבגוניות של כל אחד ואחד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים