כתם הפרי
זאב נחמה ותמיר קליסקי עבדו שנים כדי להביא את אתניקס ללב הקונצנזוס. דווקא אחרי שהצליחו במשימה, סכסוך מר שפרץ בין השניים מאיים לפרק את החבילה. קליסקי טוען כי נחמה העלים ממנו הכנסות בגובה מאות אלפי שקלים ופגע במעמדו ובזכויותיו. בעוד הוא מגבש תביעה נגד נחמה ומנהלי הלהקה, אתניקס ממשיכה לפעול כרגיל, למרות שלכל הצדדים ברור: ככה זה לא יוכל להימשך
באמצע שנות ה־80 הגיע המוזיקאי הצעיר תמיר קליסקי להופעה של הרכב רוק בשם מוסקבה. הוא התרשם שם מסולן הלהקה, זאב נחמה. מכאן למעשה מתחיל סיפורה של אתניקס, אחת הלהקות החשובות בתולדות הפופ הישראלי ומי שמאז הקמתה ב־1989 טילטלה את הרדיו בשורה של להיטים (רשימה חלקית בהחלט: 'ציפור מדבר', קטורנה מסאלה', 'ג'סיקה', 'תותים') וזכייה בתוארי 'להקת השנה'. בזמנם הפנוי, נחמה וקליסקי אף ידעו לזהות מגמות תרבותיות ולטפח כישרונות. כך גילו באמצע שנות ה־90 את אייל גולן שהפך למלך הפופ המזרחי בזכות שיתוף הפעולה איתם. עשור לאחר מכן, כשהז'אנר כפי שהם עיצבו אותו כבש סופית את המיינסטרים, אתניקס עצמם כבר נכנסו לקונצנזוס.
אלא שדווקא עכשיו, אחרי שזכו בהכרה השלמה־ארצית שלה ייחלו במשך שנים, עתידה של הלהקה לוט בערפל בעקבות סכסוך מר שהתגלע בין שני השותפים ליצירה והחברים הטובים נחמה וקליסקי. ל־'7 לילות' נודע כי קליסקי מגבש תביעת ענק נגד נחמה ונגד מנהל הלהקה, מיקי דה פז, וכן נגד חברת הליקון־כנען, המייצגת את אתניקס בכל הקשור להופעות ושדה פז הוא המנכ"ל שלה ושותף בה.
קליסקי, כך טוענים מקורבים, סבור שהכנסות רבות לאורך השנים לא הגיעו אליו והיו נמוכות מאלה שמהן נהנה נחמה. "יש לו הוכחות", טוענים חבריו, "שמיקי דה פז דואג לאינטרסים של זאב נחמה על חשבונו. למעשה מיקי הפך לאיש אמונו של זאב במקום לדאוג לאינטרסים של כל חברי הלהקה. תמיר מרגיש שהוא נוצל לאורך השנים". באשר להליקון יטען קליסקי כי בעשור האחרון הוא היה זכאי למאות אלפי שקלים ואולי אף מיליונים בעקבות תמלוגים ממכירת אלבומים והשמעת שירים וכן הכנסות ממופעים.
קליסקי אמור להגיש את התביעה בתקופה הקרובה, אלא אם הנתבעים יקבלו את טענותיו ויגיעו איתו להסכם מחוץ לבית המשפט. ״תמיר בטוח שנעשה לו עוול ענק״, מספר חבר שלו. ״הוא חושב שנחמה עשה יד אחת עם דה פז והליקון־כנען נגדו, מה שבא לידי ביטוי בקיפוחו המתמשך בחלוקת הכספים״.
תעשיית המוזיקה רוויה בסיפורים שכאלה, כשבדרך כלל מצד אחד עומדים האמנים ומהצד השני ניצבים המנהלים או חברת התקליטים שלהם: אריק איינשטיין ז"ל נגד מיכאל תפוח, אייל גולן נגד ישי בן צור, רמי וריטה נגד הליקון, החברים של נטאשה נגד הד ארצי, דודו אהרון נגד אייל מלכא וגם קובי פרץ נגד יוחאי יעיש ועוד ועוד. כמו כן, להקות מתפוררות כמו גרביים בגלל משקעים בין חבריה. המשבר שמרחף מעל אתניקס מורכב מהרגיל כיוון שהוא משלב את שני סוגי הכאסח: קליסקי פונה גם נגד עמיתו ללהקה וגם נגד מי שמייצג את השניים. זאת, בעוד הלהקה ממשיכה להתייצב להופעות כרגיל, בידיעה ברורה שהחורף בדרך ומאחורי הקלעים כבר מעורבים עורכי דין וגורמים נוספים. תותים אאוט, מכונות של מלחמה אין.
× × ×
ניצני המשבר החלו כבר לפני עשור. הלהקה חוותה אז פיצול זמני, כשנחמה ושני חברים נוספים באתניקס, יורם פויזנר וגל הדני, הקימו הרכב צד בשם טוטובל. קליסקי לקח אז צעד אחורה והחל לפתח את עצמו כמפיק מוזיקלי. "תמיר לא אמר אז כלום לנחמה בעניין, אבל הוא חשב שמדובר בצעד שלא עושה טוב ליציבות של אתניקס", מספר אחד מחבריו של קליסקי. "למעשה, הלהקה כמעט פורקה אז כי תמיר חשב שזה הצעד הנכון, אבל זה לא קרה. בכל אופן, לקח זמן עד שאתניקס חזרה לעבוד יחד באופן מלא. טוטובל הייתה עוד הוכחה שאתניקס ללא תמיר קליסקי זה לא דבר שיכול לעבוד באמת".
חמש שנים לאחר מכן התגברה החבורה הוותיקה על האווירה העכורה והוציאה אלבום חדש, 'געגועים', שסימן גם את סיבוב הניצחון שלה.שנה לאחר מכן יצא האלבום 'אהבת חינם' וב־2015 ראה אור 'הטוב קורה'. במקביל היא הופיעה כמעט בלי הפסקה, כולל גיחות לקיסריה ולפסטיגל. בקרב ועדי העובדים היא נחשבת עד היום לשם מבוקש. אבל מאחורי הקלעים לא שרר שקט, כשמקורבים ללהקה מספרים כי קליסקי חש בניכור מצד נחמה והליקון־כנען.
אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ההחלטה שהוביל נחמה, לפיה מיקי דה פז ימונה לתפקיד מנהל הלהקה במקום דרור קליסקי, אחיו של תמיר. דרור מלווה את אתניקס מיומה הראשון. הוא חתום על ההפקה המוזיקלית של האלבומים הראשונים ולא פחות חשוב מכך - הוא שותף עם תמיר ונחמה בחברת 'שולטן', המחזיקה בפועל באתניקס כמעין תחליף לחברת התקליטים המסורתית. כניסתו של דה פז נתפסה כניסיון לדחוק את הקליסקים. לצד זאת, לוהקה אשת יחסי הציבור רונית ארבל כשותפה לניהול ולהתוויית הדרך של אתניקס. "תמיר טוען שההסכם בין שולטן לבין דה פז וארבל הגיע אל סיומו ומעולם לא הוארך רשמית", אומר מקורב לקליסקי. "זה פשוט מאוד מתאים לזאב נחמה".
קליסקי, שבמשך שנים חש צורך באיש אמון שיטפל בענייניו, לקח מנהלת אישית בנפרד, ידידת נעורים בשם ורד רקנאטי היימן, ובה הוא שם את מבטחו. "נוצר מצב מוזר לפיו לקליסקי ולאחיו יש את הרוב בחברה, אבל אתניקס מתנהלת לפי רצונותיו של נחמה", מסביר החבר. "מיקי העדיף לעבוד ישירות מול זאב כדי שיחד יזכו ביותר הכנסות. זו גם כנראה הסיבה שהביאה להחלפת דרור בדה פז כמנהל הלהקה". דרור קליסקי, אומרים מקורבים, עשוי להצטרף לתביעה.
עוד טוען תמיר קליסקי כי ישנו הסכם חתום מ־2012 בין השותפים בחברת שולטן שבו מעוגנות זכויותיו ואלו הופרו בבוטות. בין המהלכים שפגעו בו, למשל, היה צירופו של נחמה בלבד להופעות של אייל גולן, אף שקליסקי היה שותף מלא לעבודה עם גולן. "תאר לך שתמיר נוסע בכביש ורואה שלט ענק של זאב ואייל בלבד", אומר מקורב לקליסקי. "הוא נפגע עד עמקי נשמתו ומרגיש ששכחו את תרומתו, שמחביאים אותו. עצם ההופעה של נחמה לבדו עם גולן פוגעת במוניטין שלו ובמעמדו של תמיר".
קליסקי אף סיפר לחבריו כי דה פז מסרב לחלוק עימו מידע על יתר המופעים של נחמה עם גולן בטענה שזה לא עניינו מה נחמה עושה עם אייל. גם הופעותיו של נחמה לצד משינה ועברי לידר לא נעלמו מעיניו של קליסקי. לטענת חברו, "הוא חשש כי מאחורי גבו מתנהל עסק צדדי שהוא אינו שותף בו". גם בנוגע להופעות אלה, קליסקי לא קיבל הסברים או דיווח.
אם זה לא מספיק, קליסקי אף שוקל תביעת לשון הרע נגד דה פז, בתגובה לדברים חמורים שהאחרון כתב עליו במייל שנשלח גם ליתר חברי הלהקה והותיר אותו פגוע והמום. ״דה פז השתמש נגדו במילים קשות שמחייבות תגובה משפטית״, מספר חבר. טענה אחרת של קליסקי היא שנחמה חייב לחברה עשרות אלפי שקלים בגלל הפשרה בתביעה שהוגשה נגד נחמה ופויזנר על ידי אמרגנו של הזמר לירן טל בגין הפרת הסכם וזכויות יוצרים. אפילו סביב השתתפות בקליפים ישנה מחלוקת, כשמקורבי קליסקי טוענים כי הוא נעתר להפצרות הלהקה להשתתף בצילומי הקליפים של השירים 'אהבת חינם' ו'מקסיקאנה', על מנת לשמר את המותג ואף הובטח לו תשלום בשל כך - שעדיין לא הגיע.
× × ×
למרות האיום בהליכים משפטיים ותחושת העלבון הצורב, קליסקי לא עושה סימנים של מי שרוצה לפרוש מאתניקס. הוא ממשיך להגיע להופעות אך אינו מדבר עם נחמה, שלתחושתו של קליסקי תקע לו סכין בגב. "הם לא מחליפים מילה אלא אם מדובר בנושאים טכניים", אומר מקורב ללהקה. "לאחר מכן הם עולים לבמה ומופיעים יחד. זה סיפור מוזר שלא יוכל להימשך".
אולם כאן גם טמון מלכוד לא פשוט עבור קליסקי: אתניקס מגלגלת כיום מיליוני שקלים בשנה מהופעות. סכסוך משפטי עלול להשליך על המשך עבודתה וגם על הכנסותיו. או־אז, כפי שמסביר גורם המקורב להליקון־כנען, קליסקי הוא זה שעלול לעמוד בפני תביעה. "מעניין למה קליסקי נזכר דווקא עכשיו", הוא אומר. "הוא כנראה מקיף את עצמו באנשים שמשכנעים אותו ללכת למלחמות מיותרות". חבריו של קליסקי טוענים כי האשמה זו אינה נכונה. "הוא כבר שנים מתלונן בפני מיקי אבל בכל פעם נענה בתירוצים שונים. תמיר האמין שהם באמת יסדרו את העניינים אבל זה לא קרה ולכן הוא החליט לעשות לזה סוף". לדברי אחד מחבריו, קליסקי הודיע לדה פז כי הוא מחפש חברת בוקינג חדשה לאתניקס במקום הליקון־כנען, ודה פז התעלם.
לצד ההופעות, בתעשיית המוזיקה מספרים כי הלהקה אמורה להקליט אלבום חדש בהפקת יועד נבו, שהשתתף אף הוא בהפקת אלבומיה של אתניקס בתחילת הדרך. אלא שקליסקי כלל לא הסכים למהלך. יתרה מזו, מקורביו טוענים כי נוכו מהכנסותיו הוצאות הנסיעה לאולפנו של נבו בלונדון - אף שהוא כלל לא הצטרף למסע.
ורד רקנאטי היימן, המנהלת האישית של קליסקי, מסרה בתגובה: "תמיר קליסקי, המוזיקאי הכישרוני ואחד משני עמודי התווך של להקת אתניקס, מצוי בימים אלה בעיצומה של הפקה מוזיקלית גדולה אותה הוא מנהל ולכן איננו זמין להגיב על פרטי הסכסוך המורכב. יתר על כן, מהיכרותי האישית והארוכה עם תמיר, ברור לי שברמה העקרונית הוא מעדיף להימנע ממתן תגובות לתקשורת לגבי פרסומים שאינם קשורים ישירות למוזיקה. בשל כך, אינני מעוניינת להגיב או להתייחס לגופם של מי מהדברים הנאמרים בכתבה. יחד עם זאת, אציין שחרף העובדה שהוא חש פגוע מאוד מצד גורמים הקשורים ללהקת אתניקס, קליסקי ימשיך להופיע במיטבו בהופעות המדהימות של הלהקה הנהדרת שייסד, כפי שהוא נוהג מזה כ־30 שנה. הקהל הנפלא ימשיך ליהנות ולשמוח כתמיד משלל להיטי הלהקה, שתמיר קליסקי וזאב נחמה, הצמד הכישרוני ועטור ההצלחות, יצרו במהלך השנים ושהפכו לנכסי צאן ברזל".
רונית ארבל מסרה בשם חברי להקת אתניקס: ללהקת אתניקס ומנהליה לא ידוע כי תמיר מגבש תביעה מול הלהקה והטענות המועלות כביכול בכתבה אינן מוכרות לה. מכאן שאיננו יכולים להגיב".
ב.מ.וו תקועה
המשבר שמרחף מעל אתניקס לא יכול היה להגיע בתזמון מבאס יותר
אתניקס הייתה מהמרוויחות הגדולות והמוצדקות של ניצחון המוזיקה המזרחית והפופ הים־תיכוני בעשור הקודם. היסודות שנטעה לאורך הניינטיז, ביצירותיה וכן בעבודה המשותפת עם אייל גולן, הפכו בתחילת המאה ה־21 למגדל מגורים נוצץ. איתו הגיעה גם ההכרה בתרומתה של הלהקה לז'אנר הפופולרי ביותר בישראל בפרט ולתרבות הישראלית בכלל.
זו הייתה נקמה מתוקה אחרי שנים שבהן זכתה אתניקס ללעג מהצד הרוקנרולי כביכול של המפה. שיאו היה הביצוע מלא הבוז של שלומי ברכה ל'כתם הפרי' בפסטיבל ערד 92'. משינה, אפופת אדי האינדי המשכרים של 'מפלצות התהילה', רצתה לסמן בכך את אתניקס ולהיטיה ההמוניים כאנטיתזה לגישת העל־הזין שאפיינה את התנהלותה אז. בניגוד ליריבות כמו תיסלם־בנזין, שבסופו של דבר היתה מאבק על טריטוריה מצומצמת סגנונית, משינה־אתניקס הייתה מעין הקדמה למלחמת התרבות והמעמדות שמתנהלת היום.
25 שנים אחרי ברור לכל בר דעת שאתניקס ראויה לאגף בפנתאון: ארסנל של להיטים משובחים; צליל מובחן, ייחודי וחדשני; אמירות פוליטיות ('מחר אני בבית', 'קלנדיה'); האחריות ל'בלעדייך' ועוד. מול להקות הרוקסן המפורגנות והמיוחסות שנתקעו במאורת נוסטלגיה, אתניקס הביאה ניחוחות של ניו אורדר ופט שופ בויז לכל בית והוכתרה כסנדקית של מהפכה.
לכן הסכסוך שהתגלע כעת בין תמיר קליסקי לזאב נחמה טומן בחובו גם ממד טרגי. זו אמורה להיות התקופה היפה בחייה של הלהקה הזאת. היא הייתה צריכה לטחון הופעות, לשחרר מדי פעם שירים חדשים, לסמן כישרונות עולים (כפי שעשתה עם עדן בן זקן, למשל) ובעיקר ליהנות סוף־סוף ממעמדה כקונצנזוס. הלהקה אמנם הספיקה בשנים האחרונות לעשות סיבוב ניצחון בקיסריה ואף להנחיל את מורשתם לעשרות אלפי ילדים כחלק מהפסטיגל (שבו הופיעה לראשונה ב־1990), אבל במקום שהב.מ.וו. השחורה והמפוארת הזאת תמשיך לנסוע, הגלגלים מתפנצ'רים ברעש. כל כך חבל. אולי אפשר כבר לדבר על איחוד בפארק?
עינב שיף