דוח תאונה: כך תקבלו 1,500 שקל הנחה באגרת הרישוי
מסתמן: בעל רכב משומש שיתקין מערכת התרעה על שמירת מרחק וסטייה מנתיב, יקבל 500 שקל הנחה ל–3 שנים
כמעט שנה אחרי ששר התחבורה ישראל כץ הבטיח לסבסד התקנת מערכות בטיחות מצילות חיים במכוניות משומשות, המהלך מתחיל סוף־סוף לצאת לדרך. כך מסתמן בעקבות דיוני התקציב.
ברכבים חדשים המדינה כבר מסבסדת מזה מספר שנים התקנת מערכות בקרת סטייה מנתיב, מערכת ניטור מרחק מלפנים, ומערכת לזיהוי הולכי רגל. זאת באמצעות הטבת מס בשווי של עד 2,200 שקל, בהתאם לציון הבטיחות שמקבל הרכב לפי דירוג בטיחות ייחודי שקבע משרד התחבורה.
בחודש נובמבר שעבר אישרה הממשלה את תוכניתו של כץ להעניק סבסוד דומה גם להתקנת מערכות הבטיחות ברכב משומש משנת 2000 ואילך. אולם מאז לא נמצא המימון. לפי ההערכות, נדרש תקציב בסך של יותר מ־2 מיליארד שקל למימון התקנת המערכות בכל המכוניות בנות עד 16 שנה שנעות בכבישי ישראל, והן לא הותקנו בהן בשנים האחרונות כברכבים החדשים.
כעת נמצא סוף־סוף הכסף כדי להתחיל בפיילוט לתוכנית. בדיונים על תקציב המדינה לשנים 2017־2018 סיכם השר כץ עם האוצר על מימון בסך 180 מיליון שקל, שיחולק ל־3 שנים, ויממן את ההתקנה ב־120 אלף מכוניות מיד שנייה. במידה והביקוש להתקנות יהיה גדול יותר, יצטרכו שני המשרדים לממן תקציב נוסף לפרויקט.
עוד סוכם על הקמת צוות משותף לשני המשרדים שיקבע כיצד יתחלק הכסף בין הנהגים שיתקינו את המערכת, וכיצד תתבצע ההתקנה ־ האם המדינה תקיים מכרז בין היצרנים, כדי למצוא אחד שתמורת התחייבות ממשלתית לרכוש כמות גדולה של מערכות יעניק למדינה הנחה גדולה, או שהמדינה רק תקבע אילו מערכות עומדות בקריטריונים לקבלת הסבסוד.
משיקולי עלות הוחלט שלא לדרוש מערכת לזיהוי הולכי רגל, שאינה קיימת בכל המערכות בשוק, כדי לאפשר תחרות רבה יותר על מחירי ההתקנה. כיום, למשל, נמכרות בארץ מערכות של מובילאיי ושל איוואקס, כאשר האחרונה אינה מצוידת ביכולת לזהות הולכי רגל. גם יצרנים מחו"ל הביעו עניין להשתתף במכרז כזה אם ייערך. כיום נמכרות מובילאיי ואיוואקס ללקוחות פרטיים בכ־3,000 שקל, והכוונה היא שמחיר המערכת שתותקן במסגרת התוכנית יהיה נמוך משמעותית. יבואני הרכב, שרוכשים היום את המערכות בכמוית של עשרות אלפים להתקנה ברכבים חדשים, משלמים על כל יחידה בין 1,500 ל־2,000 שקל.
הכוונה היא שנהג שיתקין את המערכת יקבל הנחה של 500 שקל אגרת הרישוי השנתית, ובמצטבר כ־1,500 שקל. זאת בנוסף להנחה בשווי 100־200 שקל שמעניקות חברות הביטוח למכוניות שבהן מותקנת המערכת. ההטבה המדויקת ואופי ביצוע ההתקנה ייקבעו כאמור בדיונים בין משרדי התחבורה והאוצר.

