רק השמיים הגבול
No Man's Sky הוא ציון דרך בתולדות משחקי המחשב, אבל מציע חוויה לא אחידה
18,446,744,073,709,551,616 — 18 קווינטיליון. זהו מספר כוכבי הלכת הייחודיים שבהם תוכלו לבקר באמצעות No Man's Sky.
כבר כתבנו כאן על תהליך הפיתוח של No Man's Sky המקורי — משחק עצמאי של צוות קטן מאולפן Hello Games, שאומץ על ידי סוני ושווק על ידה כדבר הגדול הבא. כשמפתחי משחקים מדברים על "עולם גדול", הם מתכוונים לכך שייקח לכם כמה עשרות שעות לראות כל מה שיש למשחק להציע.
על כל כוכב לכת יש עשרות נקודות עניין ואתגרים. תוכלו להשקיע שעות בגילוי כל מה שיש לו להציע. אבל אז יישארו לכם עוד 18 קווינטיליון כוכבי לכת אחרים, ותחושת ההישג שלכם תתחלף באימה.
הדרך היחידה ליהנות מזה היא להשתחרר מהרצון "לראות הכל", ולהחליפו ברצון לעשות מה שבא לכם. זהו חופש מסחרר ומתסכל כאחד. מצד שני, זה משחק שהמחשבה עליו ליוותה אותי יותר מכל משחק אחר: בתוך הסלון בבית נוצר פתאום חלון לתוך עולם כמעט אין־סופי, ואפשר להסתכל דרכו מתי שרוצים.
אבל מאחורי ההישג הטכני המרהיב, מסתתרת חוויה מאוד לא אחידה ברמתה, שנראית יותר כמו גרסת פיתוח. מדובר במשחק הישרדות וניהול מלאי דל למדי. אמנם יש בו קו עלילתי לא מחייב, אך הלולאה המתגמלת ביותר היא לולאת השדרוגים. אתם נוחתים על כוכב לכת, מגלים חומרים לשדרוג הספינה או החליפה שלכם — חלקם מחצבים, אחרים בדמות חלליות נטושות או תחנות מסחר — משדרגים מה שבא לכם, ועוברים הלאה.
בתחילת הדרך, לפחות, זה מאוד מגביל. יש מעט מאוד מקום לשמירת משאבים ושדרוגים, הן בחללית והן בחליפה שלכם. לאחר מכן, העסק חוזר על עצמו. אמנם כוכבי הלכת שונים, אבל דומים בשוני שלהם, וכך גם הצמחים והחיות. לא קשה להבין כי מאחורי הקלעים מסתתרת רשימת רכיבים שמהם בונה האלגוריתם של המשחק את כל החלקים הייחודיים, והיא לגמרי לא אין־סופית.
מאז הושק הכותר, ההתנגשות בין הגודל המשכר לבין המשחקיות הבינונית גורמת להמולה לא קטנה. מצד אחד, יש הטוענים כי המפתחים הבטיחו הרבה יותר מזה, מצד אחר — מלכתחילה דובר על משחק עצמאי קטן יחסית.
המפתחים עצמם, אגב, אומרים כי זו רק ההתחלה, וכי בכוונתם להעשיר את עולם המשחק בבניית בסיסים ומערכת סחר טובה יותר. אבל בינתיים נראה שמדובר במשחק מאוד מרשים, אך בלי הרבה משחקיות. יש בו רגעים עם המון עוצמה: הפעם הראשונה שבה אתם ממריאים מכוכב לכת לחלל, הפעם הראשונה שבה אתם רואים בעל חיים שנראה כאילו יצא מסיוט; הפעם הראשונה שבה אתם קופצים בין מערכות שמש.
השאלה המעניינת היא איך ייראה עולם המשחק אחרי שנה של עדכונים. ויותר מסקרן לראות איך תשפיע הטכנולוגיה העומדת בבסיסו על תעשיית הגיימינג.