למי קראתם ליצן
"הליצן העצוב", yes וי־או־די
"הליצן העצוב" משודרת ב־yes כחצי שנה לאחר תום עונת הבכורה שלה בארה"ב. זוהי אומנם לא ה־יצירה שהעולם עצר את נשימתו עד לבואה, אבל ב־2016 העיכוב תמוה. אולם מה שגרוע יותר מההצתה המאוחרת הוא השם העברי שניתן לסדרה.
במקור "הליצן העצוב" הוא "באסקטס". כמו שם משפחתו של הגיבור, צ'יפ באסקטס, המשוחק על ידי זאק גליפיאנקיס. לא אתפלא אם זה יישמע לכם קטנוני, אבל יש כאן נקודה עקרונית. "באסקטס" היא כותרת שמייצגת את האמון של היוצרים — לואי סי־קיי, ג'ונתן קרייזל וגליפיאנקיס — בצופים. השלושה עמלו על סיטקום שסוטה לחלוטין מהמסלול המקובל של הז'אנר מתוך הנחה שיש אנשים שירצו להקדיש לו מזמנם וממרצם. והוא נושא את השם "באסקטס" כי זו הדמות שעומדת במוקד וזהו.
לעומת זאת, "הליצן העצוב" זו קלישאה שכבר בקושי נושמת מרוב שחיקה. אכן, כמו הרבה קלישאות, גם זו לא תלושה מהתוכן, שכן הסדרה עוסקת בליצן ובחייו העגומים. אבל אין שום צורך בתיווך מהסוג הזה, שכן "באסקטס" הוא לא מושג זר או מסורבל שישראלים יתקשו להבין, וממילא קהל היעד נישתי ומצומצם. וייתכן שב־yes פשוט חששו שהמשלטטים יחשבו ש"באסקטס" מרמז על כדורסל.
ובכן, סביר להניח שבמשחקי מכבי תל־אביב ביורוליג גיחכתם יותר, בטח בשנתיים האחרונות. "הליצן העצוב", כיאה למוצר שמאחוריו עומד סי־קיי, מקמצת בפאנצ'ים, בנויה עקום ובעיקר כופרת בקשר הטבעי בין קומדיה לשמחה. להפך: הדכדוך מושל בה כמו דיקטטור ברפובליקת בננות.
במרכז העלילה ניצב באסקטס, טיפוס בלתי נסבל עם בוחן מציאות לקוי בלשון המעטה, שפינטז על קריירה כליצן ונסע בעקבות החלום לאקדמיה לליצנות בצרפת. עד מהרה הוא שב ממנה עם האף האדום בין הרגליים, מלווה באישה שנישאה לו רק כדי להגר. בביתו לא מחכה לו דבר, מלבד אמו הדביקה (בגילומו של גבר, לואי אנדרסון הנהדר, שמועמד לאמי על תפקידו) ואחיו התאום והמצליח (שגם אותו מגלם גליפיאנקיס). הלוזריות, שנדבקת לבאסקטס כמו עשן סיגריות לחולצה, לא משכנעת אותו לבחון מה לא עובד אצלו. שלל אפיזודות משפילות לא מעוררות בו ספק שאולי עליו להוציא את הראש מהישבן ולהיות קצת פחות מעצבן, למשל כלפי סוכנת הביטוח שמשום מה מתאהבת בו.
התוצאה מאתגרת, סוריאליסטית ולבסוף גם מצחיקה. גליפיאנקיס, שקרע מיליונים בסדרת "בדרך לחתונה" ונודע בזכותה ובזכות פרויקטים אחרים ("משועמם", תוכנית הראיונות האינטרנטית "Between Two Ferns") כאיש מצחיק מאוד, מעניק הופעה מרשימה בעדינות ובדיוק שלה. דווקא בגלל שהתסריט לא דורש ממנו ללחוץ על דוושת ההומור המיידי, אפשר לגלות עד כמה הוא מגוון כקומיקאי. בכל מקרה, ליצן הוא בטח לא.
בקטנה. בערוץ 1 החלו לשדר בשעות אחר הצהריים את העונה ה־11 של "לאמריקה יש כישרון", תוכנית ריאליטי ותיקה שבה המתמודדים נדרשים להפגין יכולת כלשהי — מאילוף כלבים ועד קוסמות. ניתן להבין את מצוקת החומרים של סוף אוגוסט. ובכל זאת, לא חסרים מקומות שבהם אפשר לראות ריאליטי. אין סיבה שגם בערוץ הציבורי צריך להיתקל בילד בן שש שעושה סטנד־אפ.

