משרד הכלכלה בודק: מה קרה בחניון הארבעה
חברת "שיכון ובינוי" נתונה בסכסוך משפטי עם עובד לשעבר שמציג דו"חות בטיחות מדאיגים • לפי אחד מהם, תקרה קרסה במהלך בנייתו לפני שנתיים של חניון "גבעון" החדש ברחוב הארבעה בתל אביב • משרד הכלכלה: "המידע לא הועבר בעת האירועים כנדרש" • שיכון ובינוי בתגובה: "העובד מציג תמונה מעוותת, אנו מקפידים בענייני בטיחות"
בזמן שהמדינה סוערת בעקבות אסון קריסת החניון ברמת החייל, מינהל הבטיחות התעסוקתית של משרד הכלכלה עורך בימים אלו בירור בנוגע לתקריות בטיחות שאירעו לפני כשנתיים באתרי בנייה של חברת "סולל בונה שיכון ובינוי", אך לא דווחו בזמן אמת.
בבית הדין לענייני עבודה בתל-אביב נערך אתמול דיון בתיק בו הועלו טענות קשות על מחדלי בטיחות וטיוח נגד אחת מחברות הבנייה הגדולות במשק, חברת סולל בונה של שיכון ובינוי מקבוצת אריסון, על ידי עובד בכיר לשעבר במחלקת הבטיחות של החברה, ראובן בן שמעון.
לידי "ידיעות אחרונות" הועברו דו"חות של מחלקת הבטיחות של שיכון ובינוי המצביעים על מחדלים קשים בשני פרויקטים יוקרתיים בתל-אביב. בדו"חות נחשפה קריסת תקרה בחניון גבעון הנמצא בין הרחובות הארבעה והחשמונאים בזמן עבודות הבנייה במקום שלא דווחה בזמן אמת.
דו"ח נוסף מפרויקט מידטאון בתל אביב מצביע על מקרה מסוכן של עיוות זרוע עגורן הפועל במקום שכמעט הביא לקריסה מוחלטת של זרוע המנוף. לפי הדו"ח מדובר בעגורן מאוד ישן משנות השבעים. המקרה נבדק שלושה ימים לאחר שקרה. מנהל העבודה שהבחין בעיוות בזרוע הרחיק את כל העובדים והעביר דיווח לממונים עליו.
מינהל הבטיחות התעסוקתית של משרד הכלכלה מסר אתמול בתגובה כי "המידע לא הועבר אלינו בעת האירועים (2014 י.י.) כפי שהיה צריך לעשות, אלא הועבר אלינו רק באחרונה ולא על ידי החברה אלא על ידי גורם שאינו קשור לאירועים. הנושא נמצא בבירור מול החברה".
נושא קריסת התקרה בחניון גבעון עלה גם בדו שיח שהתנהל בבית המשפט עם היועץ המשפטי של שיכון ובינוי. פרקליטו של בן-שמעון נופף בדו"ח ושאל "האם אתה רואה במקרה של הדוח מקרה מסוכן". היועץ השיב: "מדובר במסמך פנימי וככל שנדרשנו לדווח עליו נעשה כך".
בבית המשפט הוצג אתמול מסמך שנכתב על ידי בנצי משולם, מנהל מחלקת ייעוץ ובטיחות בשיכון ובינוי, שכותרתו "תחקיר ראשוני מקרה מסוכן חניון גבעון - קריסת תקרה בזמן יציקה". במסמך נכתב: "הנהלת הפרויקט לא עדכנה בזמן אמת את מחלקת הבטיחות בניגוד לנהלי החברה ולא עדכנה גורמים נוספים בחברה ובכך מנעה חקירה נאותה. בהגעה לאתר בבוקר בוצעו תיקונים וממצאי הדו"ח נתמכים במידע שנאסף בבוקר שלמחרת האירוע". האירוע המדובר התרחש ב-16 במרס, 2014. מדובר בתקרה בעובי 50 ס"מ. "למידת והפקת לקחים תחסוך מקרים נוספים", סיכם משולם.
בן-שמעון, שמיוצג על ידי עו"ד עמית גורביץ, מצוי בסכסוך עבודה חריף עם חברת שיכון ובינוי סולל בונה, המיוצגת על ידי שורת עורכי דין ובראשם עו"ד רחל הררי. בן-שמעון טוען כי המפגעים והמחדלים העולים מתוך הדו"חות מחייבים דיווח של החברה לגופי אכיפת החוק, ואילו בשיכון ובינוי טוענים כי מה שהיה צריך להיות מדווח דווח. חברת שיכון ובינוי טענה בדיון כי בן-שמעון גנב את המסמכים, וביקשה מביהמ"ש להוציא צו המורה לו להחזיר את כל המסמכים לחברה ואוסר עליו למסור את המסמכים לגורם שלישי בכלל זה התקשורת. השופט דורי ספיבק דחה בשלב זה את הבקשה. מנגד טוען בן־שמעון כי המסמכים ברשותו כחוק, ולדבריו קיים אינטרס ציבורי שהמסמכים יגיעו לציבור ולגורמי האכיפה. בשנה האחרונה החל בן-שמעון להפעיל עמוד פייסבוק הנקרא "הפורום למניעת תאונות עבודה" בו פעילים עוד מפקחי בטיחות שחלקם הגיעו להזדהות איתו בבית המשפט. נציגי שיכון ובינוי דחו בדיון את כל הטענות, וטענו כי בן-שמעון מעוות את העובדות.
מהחברה נמסר בתגובה כי: "מר בן-שמעון הודה כי השיג מסמכים אלו כשחדר למחשבי החברה, ולמעשה גנב 15,000 מסמכים, בהם הוא ממשיך להחזיק גם היום שלא כדין. הדוחות אינם משקפים את תמונת הדברים המלאה כהוויתה, מוצגים במנותק מהקשרם, מנהלי הבטיחות הקיימים בחברה, מתהליכי לימוד המקרים ויישום לקחים שבוצעו על ידי החברה. החברה פועלת בכל אלו ברמה גבוהה שאין שני לה בישראל. כל אלו מוכרים היטב למר בן שמעון, אך זה משום מה בוחר משיקוליו הזרים ליצור תמונה חלקית, מעוותת ושקרית ולהפיצה ברבים.
חובת הדיווח חלה על סוגי אירועים מסוימים, על פי דין. החברה מקפידה, קלה כחמורה, על דיווח על פי הנדרש בחוק ובתקנות ואף מעבר לכך בכל הקשור לבדיקות פנימיות, הפקת לקחים ויישומם בפרט. כל המקרים שצוינו דווחו לגורם הנדרש על פי דין. כך עשתה החברה בעבר וכך מתעתדת היא להמשיך ולעשות בעתיד. כל ניסיון לקשור בין האירועים האמורים לבין אירוע קריסת התקרה בחניון ברמת החייל השבוע מעיד על חוסר הבנה. האירועים הינם מינוריים ביחס להיקף הבנייה שמבצעת החברה בעשרות אתרים ברחבי הארץ. האמצעים שנקטה החברה לפני המקרים הנזכרים ולאחריהם כמו גם עצם קיומם של דוחות, תהליכי בדיקה עצמית, הדרכות ותהליכי הפקת לקחים מלמדים על הרצינות, השקיפות והחשיבות שמייחסת החברה לנושאי בטיחות".

