ראשון 21 באוקטובר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צביקה טישלר
    ממון • 14.09.2016
    עולים על המסילה
    ארבע שנים לאחר אישור התוואי: החל התכנון של מסילת הרכבת המזרחית, מלוד למסילת העמק החדשה, דרך חדרה ומרחב מנשה • תתחיל לפעול עד 2022 • אורכה: 65 קילומטרים
    אודי עציון

    ארבע שנים אחרי שאושר תוואי המסילה המזרחית יוצאת סוף־סוף לדרך ה"כביש 6" של מסילות הרכבת בארץ: מסילת חוצה ישראל, מלוד למסילת העמק החדשה, דרך חדרה ומרחב מנשה.

     

    שר התחבורה ישראל כץ הנחה בימים האחרונים את אנשי משרדו להתחיל לקדם את התכנון המפורט של המסילה ובהמשך את סלילתו, לאחר שהפרויקט אושר בממשלה. לפי ההערכות יימשך התכנון כשנה וחצי, והסלילה עצמה עוד כ־4 שנים. כאשר הושק התוואי, היו הערכות שהמסילה תתחיל לפעול ב־2018, אבל כעת, בעקבות הסרת ההתנגדות המסורתית של משרד האוצר להשקעה ברכבת, ההערכה היא כי עד 2022 צפויה המסילה החדשה להתחיל לפעול.

     

    מבחינה תשתיתית, מדובר במגה פרויקט שעלותו נאמדת ב־8 מיליארד שקל ואשר עתיד להיות חוליה משמעותית במערך המסילתי של מדינת ישראל. יחד עם המסילות החדשות, המוקמות כיום בנגב ובגליל, הוא יסייע ליצור לראשונה עדיפות עליונה לתחבורה הציבורית.

     

    "המסילה המזרחית תביא למהפך אסטרטגי ברשת המסילות הארצית ותיצור מערך מסילתי שיחבר בין צפון הארץ ודרומה, תוך עקיפת גוש דן וצוואר הבקבוק של מסילות הרכבת בפרוזדור האיילון. כמו כן, היא תיצור עורק תחבורה עיקרי לסחורות שיגדיל את יכולת השינוע מנמלי חיפה ואשדוד לכל הארץ", אמר כץ.

     

     
    ישראל כץ | צילום: ששון תירם
    ישראל כץ | צילום: ששון תירם

     

     

    המסילה המזרחית משתרעת לאורך כ־65 ק"מ, במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס חנה, דרך חדרה, טירה, כפר־סבא, ראש־העין, קריית שדה התעופה בנתב"ג ועד ללוד. לראשונה בתולדות המדינה יכלול הפרויקט הקמת שתי תחנות רכבת במגזר הערבי, בטירה ובטייבה.

     

    הפרויקט כולל הקמת מסילת ברזל כפולה מחדרה ועד תחנת רכבת ראש־העין צפון והוספת מסילה שנייה לאורך תוואי מסילת הברזל הקיים, בקטע שבין תחנת ראש־העין צפון ועד תחנת רכבת לוד, תוך שדרוג ושיפורים גיאומטריים. המסילה הכפולה צפויה לאפשר נסיעת רכבות במהירות של 160 קמ"ש.

     

    במסגרת הפרויקט, המקודם על ידי חברת 'חוצה ישראל', יוקמו 9 תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, אחיטוב־עמק חפר, טייבה־קלנסוואה, טירה־כוכב יאיר, כפר־סבא צפון, ראש־העין דרום, אלעד, קריית שדה התעופה, ולוד צפון. בנוסף יורחבו שתי תחנות קיימות - ראש העין צפון ותחנת לוד.

     

    עוד כולל הפרויקט 30 הפרדות מפלסיות, 10 מבני דרך נוספים וחיבורים מסילתיים עם מסילות ברשת הארצית: מסילת החוף, מסילת הירקון, מסילת שער הגיא ומסילת לוד־תל־אביב, ובכך נוצר חיבור בין ארבעת המטרופולינים הראשיים.

     

    במסגרת ההכנות לביצוע הפרויקט הושלמו הפקעות שטחים עבור התוואי לכל אורכו והוסדרו יותר מ־200 מערכות תשתית ואתרי ארכיאולוגיה. לאורך התוואי ישומרו מבנים עתיקים והיסטוריים.

     

    חברת חוצה ישראל הופקדה על יישום הפרויקט ותבצע את התכנון של המסילה, לרבות הטיפול בהיערכות ההנדסית התומכת הסובבת את הפרויקט.

     

    כץ הוסיף, כי פרויקט המסילה המזרחית ישמש כציר חלופי להובלת מטענים ויאפשר לפנות את מסילת החוף לשימוש של רכבות נוסעים. "הקמת המסילה המזרחית תאפשר להוציא את רכבות המטענים מהערים. תישקל הקמת נמל יבשתי במרחב אייל שישמש שטחי אחסון של הרכבת".

     

    udi-et@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 14.09.16 , 21:09