העשירים החדשים
מעולם לא נמכרו בישראל כל־כך הרבה מכוניות יוקרה כמו ב־2016 - ככה זה נראה מאחורי הקלעים: הדגם הזול שהבטיח את ההובלה לאאודי, ההצלחה המפתיעה של מכוניות הספורט, וקרב השליטה בזיכיון לנד־רובר ויגואר
תחילת השנה השיקה מחדש אאודי את ה־A1 הקטנה ויצאה בקמפיין שהציעה את הדגם האוטומטי שלה במחיר של משפחתית יפנית חדשה: סביב 130 אלף שקל. ומדובר, צריך לזכור, במכונית סופר מיני, גירסה מהודרת ומחוזקת על בסיס פולקסווגן פולו. A1, ראוי לציין, כבר בת שש שנים ועד היום לא הצליחה להתבלט בארץ. אבל נכון לסוף אוגוסט, היא המכונית הנמכרת ביותר השנה בקרב מותגי היוקרה, עם 733 מסירות.
"הגיעו אלינו המון לקוחות שרצו לרכוש רכב ממותג יוקרה ופתאום גילו שזה בהישג ידם", אומר ניב אורון, מנהל חטיבת אאודי בצ'מפיון מוטורס. "גם משפחות צעירות וגם לקוחות מבוגרים שהילדים שלהם מחוץ לבית ובאו להגשים חלום. ה־A1 מאפשרת להנגיש את היוקרה ללקוחות חדשים, ואאודי אינה היחידה שמשיקה דגמים פחות יקרים מבעבר, לאור הניסיון ברגע שלקוח רוכש רכב יוקרה ראשון, הוא כבר לא חוזר למותגים העממיים ".
בשמונת החודשים הראשונים של השנה העלו מותגי היוקרה כמעט 14 אלף מכוניות חדשות לכבישי ישראל, יותר משעשו בכל 2015, ובשיעור גידול רב יותר מאשר של כלל שוק הרכב, בשנת שיא של הענף כולו. אאודי, שממשיכה להוביל את שוק היוקרה כבר יותר מעשור וחצי, נהנתה לא רק מהגידול בחלק התחתון של השוק, אלא גם ברמות מחיר גבוהות בהרבה, עם 355 מסירות של רכב הפנאי הגדול Q7, נתון שלא היה מוכר עד היום ברכב שמחירו רק מתחיל בחצי מיליון שקלים, ומתבלט ביחס למכירות של המתחרה העיקרי שלו, וולוו XC90, שעמדו על כשליש משלו.
"ההצלחה של ה־Q7 נובעת מכך שמדובר ברכב מצוין", מחייך אורון, "אבל גם מהמעבר של לקוחות מרכבי סדאן לרכבי פנאי. זה קורה בכל פלחי שוק, ולא פחות גם בדגמי היוקרה. באאודי זיהו את זה כבר לפני כמה שנים, ולכן ה־Q3 וה־Q5 הם מהדגמים הכי נמכרים שלנו, ובשנה הבאה נראה את ה־Q2, שינגיש את רכבי הפנאי היוקרתיים לקהל חדש".
מרצדס, שבמקום השני, הצליחה השנה לצמצם מעט את הפער מאאודי, הרבה בזכות הדגמים הפחות יקרים שלה, הסדאן המעוצבת CLA וה־A קלאס הקומפקטית . "יש היום יותר לגיטימציה לנסוע במכונית יוקרה בכלל, ובמרצדס בפרט", אומר אריאל פינטו, ראש חטיבה היוקרה בכלמוביל. "לכן גם המכירות המתחזקות בדגמים שמתחת ל־250 ו־200 אלף שקל לא באה על חשבון הדגמים היקרים יותר. אנחנו ממשיכים להוביל את שוק הפאר ונמסרו השנה יותר מ־150 דגמי S־קלאס, שיא של כל הזמנים, ועם מסירות של 6 דגמי מייבאך".
ה־S קלאס זכתה השנה לגרסת כניסה יקרה פחות, S350 בכ־750 אלף שקל, אבל רוב המכוניות נמכרות ביותר ממיליון שקל. עבור הלקוחות האלה בונה כעת היבואנית טרקלין מיוחד צמוד לאולם התצוגה המרכזי שלה בהרצליה, שישמש כמקום מפגש יוקרתי במיוחד. מרצדס לא לבד בהשקעות כאלה: לקסוס חנכה השנה אולם תצוגה מיוחד במבנה הבנק לחקלאות ברחוב החשמונאים בתל-אביב, כשלצידו גלריה לאירועים ולאמנות.
"אנחנו משקיעים רבה בשירות, והטרקלין החדש הוא חלק מזה", אומר פינטו. "מרצדס היא גם אורח חיים, לא רק כלי תחבורה, ואנחנו נהנים לפגוש את הלקוחות לא רק באולם התצוגה או במוסך בטיפול השנתי".
ב־מ־וו שמרה על המקום השלישי המסורתי בשוק, אך צמחה בשיעור נמוך יותר מאשר שתי הגרמניות האחרות. סדרה־3, שתוחלף בשנה הבאה, היא עדיין הדגם הנמכר ביותר, אבל הכוכב השנה היה הדור החדש של רכב הפנאי X1, עם קרוב ל־400 מסירות. "יש בשנים האחרונות מגמה של התקרבות של מותגי היוקרה לעממיים", אומר ברק כהן, מנהל חטיבת ב־מ־וו בדלק מוטורס. "דגמים איכותיים, אבל ברמת תקציב של דגמי המאסה. מי שעד היום היה קונה ג'יפון ב־180 אלף שקל יכול בתוספת קטנה יחסית לרכוש ג'יפון ממותג יוקרה. זה מורגש גם אצלנו, אבל בב־מ־וו יש עדיין מאסה גדולה יותר מאחרים של מכירות דגמי הסדאן, כי לקוחות נמשכים לחוויית הנהיגה",
ב־מ־וו מסרה השנה יותר מ־100 דגמי M מכל הסוגים, כאשר עניין גובר בדגמי הספורט הודגש גם באאודי עם כ־150 מסירות של גרסאות S וגם RS, ובמרצדס שמסרה כמה עשרות AMG. "גרסאות הספורט מושכות את מי שבאמת מעריכים את הביצועים והתנהגות הכביש של ב־מ־וו, אך גם לקוחות שרוצים רכב שונה ומבודל, שהם לא יפגשו על הכביש עוד רכב זהה לזה שלהם", אומר ברק כהן. דלק מוטורס תסיים בחודשים הקרובים את בניית המגדלים החדשים סמוך לצומת לה גרדייה בתל־אביב, וב־2017 תזכה ב־מ־וו לאולם תצוגה שיהיה הגדול בארץ ויתפרס על פני שלוש קומות.
היסטוריה: 6% נתח שוק
לקסוס דווקא רשמה ירידה קלה במכירות, אחרי כמה שנים רצופות של צמיחה מואצת. 10 שנים אחרי שהושקה בישראל כחטיבה נפרדת בקבוצת טויוטה, היא מסרה כבר כ־7,000 מכוניות, והיא הראשונה בשוק שכמחצית מכירותיה מגיעות מהדגמים ההיברידיים. רכב הפנאי שלה, NX, הצליח לכבוש את ראשות טבלה המכירות בשוק רכבי הכביש שטח המפוארים בגודל בינוני, מדיח את אאודי Q5 הוותיק, שיוחלף בחודשים הקרובים.
"שוק הפרימיום בישראל יגיע השנה לכ־6%, גידול דרמטי מנתח של 4% שבו היה רק לפני כשלוש שנים", אומר דרור גורלניק, מנהל לקסוס ישראל. "ועדיין, אנחנו רחוקים ממדינות כמו גרמניה שבהן רכבי הפרימיום מהווים 20% משוק הרכב. אנחנו נערכים להמשך הגידול במכירות בשוק בארץ, ובמכירות של לקסוס. אני מעריך שנסיים את השנה עם 1,500 מסירות. התחלנו עם אולם אחד בהרצליה, ובהמשך בחיפה. השנה חנכנו את לקסוס גאלרי בתל־אביב, שמהווה גם מרכז אירועים ואמנות וגם מרכז מכירה ולקראת 2017 נפתח מרכז שירות חדש בקריית אריה, בפתח תקווה. לקראת סוף 2018 נוסיף נקודת מכירה בדרום, כחלק מהיערכות למסירות בקצב של 2,500 בשנה. רכב פנאי חדש שיושק בשנה הבאה ויהיה קטן מה־NX, ייסיע לנו להגיע ליעד הזה".
ניר בן שלמה, מנהל חטיבת המכוניות הפרטיות בסמל"ת, יבואנית פיאט ואלפא רומיאו, ובקרוב גם יבואנית קרייזלר־ג'יפ, מייחס את הגידול במכירות השנה לא רק לדגמים הזולים יותר, אלא לתנאי המימון. "כמעט כל מי שרוצה היום מכונית יוקרה יכול להגשים כיום את החלום הזה, בזכות הריבית האפסית ומסלולי הבלון, שבהן משלמים מקדמה, תשלומים חודשיים קטנים ובסוף תשלום אחד גדול, או שמחליפים לרכב חדש יותר וממשיכים את עסקת המימון הקיימת. אפילו סדאן יוקרתית עולה סביב 2,000 שקל לחודש".
אלפא רומיאו לא גדלה השנה עם שאר השוק, כשהיא ממשיכה להישען על שני דגמים עיקריים, מיטו וג'לייטה. החודש הושקה הג'וליה החדשה, היורשת המתעכבת של ה־159, ובשנה הבאה יצטרף למבחר ג'יפון ראשון של אלפא, שיכונה ככל הנראה סטלביו, על שם מעבר ההרים המפורסם באלפים והכביש המאתגר המוביל אליו. "עם הג'וליה ורכב הפנאי נהיה במקום אחר לגמרי", אומר בן־שלמה, "סוף־סוף נהיה היכן שרוב המכירות. יש הרבה התעניינות בג'וליה, למרות שלקוחות 159 כבר הספיקו להחליף אוטו לפחות פעם אחת מאז".
ומי מכר פחות?
ובכלל, לא כל מותגי היוקרה גדלו השנה במכירות. אינפיניטי ירדה ב־13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וקאדילק ב־10%. "זאת הייתה שנת מעבר", מסביר שמעון זיקרי, מנכ"ל חטיבת אינפיניטי בקרסו מוטורס. "איבדנו את ה-QX50 שייצורו הופסק והשקת הדגמים החדשים תתקיים רק בשנה הבאה. אז נקבל תנופה גדולה, עם ה־Q30 שיכניס אותנו לשוק הקומפקטיות היוקרתיות ויתחיל להימכר בינואר ועם דגם הפנאי QX30 שנשיק באפריל. אינפיניטי הציבה לעצמה יעד להפוך עד ל־2023 למותג היוקרה הרביעי בעולם, כך שעוד צפויות לנו הרבה השקות בשנים הקרובות, כולל של דגמים חשמליים".
בקאדילק התעכבה השקתו בארץ של הכביש־שטח החדש, ה־XT5, יורש ה־SRX, שהיה הדגם הנמכר של היצרן בארץ. "אנחנו מחכים למשלוח הראשון שיגיע לארץ בנובמבר, ומסמל את סדרת הדגמים החדשה", אומרת גלית עיני, סמנכ"לית השיווק של היבואנית, UMI. "קאדילק קיבלה החלטה להישאר באירופה, מה שמאוד מחייב. בעוד שלוש שנים הם יהיו במקום אחר לגמרי, עם עוד 5-6 דגמים חדשים, כולל סדאן ופנאי קטנים יותר. בארץ נלווה את המהלך עם רשת אולמות תצוגה נפרדת".
בימים אלה, ייתכן שעוד בטרם יפורסמו שורות אלה, יקבע גורלה של ההתמודדות המסקרנת על זכיונות הייבוא של לנד־רובר ויגואר. זיכיון לנד רובר הוענק לפני שנים לחברת המזרח וזיכיון יגואר מרכש בידי קבוצת מאיר הרבה לפני שחברת טאטא ההודית רכשה את שני היצרנים הבריטיים ואיחדה אותם לקבוצת JLR, במהלך שהוביל את שניהם לתקופת שגשוג.
אנשי היצרן ביקרו בארץ ושני היבואנים, שהציגו השנה עלייה דרמטית במכירות, ערכו להם מצגות עם התוכניות שלהם לשני המותגים, אבל תיתכן גם הפתעה של מסירתם לגורם שלישי. "אני מאוד אופטימי", אומר דני עיני, מנכ"ל חברת המזרח. "נערכנו לגידול במכירות, אבל הקצב הפתיע גם אותנו. הדיסקברי ספורט מתחיל להיקלט בשוק לאחר ההוזלה ואם היו לנו יותר דיסקברי מהדגם היוצא, היינו מוכרים גם אותם. עכשיו מחכים לדגם החדש".
מהעבר השני רשמה יגואר גידול אפילו משמעותי יותר, בשנה המלאה הראשונה של ה־XE ועם השקת הג'יפון הראשון של הבריטים, ה־F־פייס. "אנחנו מחכים להחלטת היצרן, אבל ממשיכים למכור בקצב גובר", אומר שרון גלזר, מנהל חטיבת המכוניות הפרטיות במאיר, הכוללת מלבד יגואר גם את וולוו והונדה. "שני הדגמים החדשים מביאים ליגואר לקוחות שלא ראינו בעבר. ב־XE למשל, עם הדגש על הנאה מנהיגה, קיבלנו בטרייד־אין לא מעט דגמי ב־מ־וו. בשני הדגמים אנחנו נאבקים להגדיל את ההקצאות לשוק הישראלי". במאיר נהנים השנה גם מגידול במכירות וולוו, הרבה בזכות השקה מוצלחת של דגם הבסיס של ה־V40 הקומפקטית, היוקרתית הקטנה הקרובה ביותר במחיריה לפולקסווגן גולף. "מעבר לגידול במכירות שיצר הדגם החדש, אנחנו גם זוכים ללקוחות חדשים וצעירים מבעבר בוולוו, שנתאמץ כדי שיישארו אצלנו גם בעתיד", מסביר גלזר.
מכוניות ב־2 מיליון שקל
2016 המשיכה את הזינוק במכירות גם בפלח השוק העליון במכירות רכב, בדגמי פרארי ומזראטי, פורשה ואסטון־מרטין. מכירות של מכוניות ביותר משני מיליון שקל הן כבר לא עניין נדיר, עם כמה עשרות כאלה שכבר עלו לכבישי הארץ השנה, לשמחת היבואנים ורשות המסים.
"בפרארי אנחנו בשיא של כל הזמנים בארץ, כשלקוחות 458 איטליה מבקשים לשדרג ל-488 GTB, והמגבלה העיקרית היא הקצאות הייצור לישראל", אומר דני איטליאנו, מנכ"ל אוטו איטליה. "גם במזראטי אנחנו בקצב שיא של 70 מכירות שנתיות, עוד נראה אם כולן יסופקו השנה, או שחלק מהם יידחה לבקשת הלקוחות לינואר. הגעת הלוונטה, רכב הפנאי החדש, מאפשרת לנו לראשונה להציע ללקוחות רכב שני הביתה, ופותחת לנו קהלים חדשים, של משפחות, ושל נשים. עוד לפני ההשקה כבר היו לנו 30 הזמנות, וב־2017 נראה גידול משמעותי".
גם העברת זיכיון פורשה מידי חברת מכשירי תנועה לאורכיד ספורטס קארס מוכיחה את עצמה, עם גידול של יותר מ-60% במסירות, וזאת עוד לפני ההשקתו החודש של דגם ה־2,000 סמ"ק טורבו של המקאן, דגם כביש שטח ראשון שיישא את סמל פורשה ויימכר בפחות מחצי מיליון שקל. "מעבר לגידול במספרים, שמחנו לראות את הגידול בדגמי הספורט", אומר שי דואני, מנכ"ל פורשה ישראל. "עשינו מאמץ גדול עם המחירון החדש, וכיום ה־718 בוקסטר, ב־442 אלף שקל, כבר קרובה במחיר למרצדס A45. ההוזלה הביאה קהל חדש לאולם התצוגה, ואחת התוצאות הן ש־40% אחוז מהמכירות שלנו הם של דגמי הספורט, כמעט כפול מאשר בשאר העולם".
אסטון־מרטין שהושקה בארץ רק לפני שנתיים מסרה כבר 12 מכוניות השנה. היבואנית, שבשליטת תומר דותן ומאיר אוחיון, מחזיקה כבר גם בחמש הזמנות למכונית הספורט החדשה, DB11. בשנה הבאה צפויה אסטון להשיק רכב כביש־שטח ראשון, ואז צפויות מחירון אסטון ישראל יותר מלהכפיל את עצמן, ואנחנו נוכל לקבל איזה קוואנטום של נחמה ברמזור.