ראשון 21 באוקטובר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: יובל חן
    ממון • 30.09.2016
    "לגרוס אפרוחים בני יומם בשביל כסף? זו לא יהדות"
    ההרצאות שלו כבשו את יוטיוב, הוא מונה לנשיא האיגוד היהודי הבינלאומי לצמחונות, ובקרוב הוא מגיע לקודש הקודשים של המרצים - TED. אסא קיסר, יהודי דתי, טוען שהטבעונות איננה רק צו מוסרי, אלא גם הלכתי: "חל איסור מוחלט לאכול מזון מן החי באופן שבו פועלת התעשייה כיום. איסור צער בעלי חיים הוא ציווי מפורש בתורה". בראיון מיוחד ל"ממון" הוא מספר איך הכל התחיל במחאה החברתית של קיץ 2011, איך מגיבים ברחוב החרדי, ומה עושה בתו בת השש כשנותנים לה ביצת קינדר
    יהונתן משעל ׀ צילום: יובל חן

    אסא קיסר מציע לי קפה. "אבל רק שחור, או אם תרצה נס עם חלב סויה", הוא מוסיף בחיוך, "זה לא כל כך נורא". אנחנו נפגשים בדירתו שבפתח־תקווה בשעת בוקר מאוחרת. זה היה הניסיון השלישי והמוצלח לתאם מפגש עם קיסר - נושא הדגל ומחולל מהפכת הטבעונות ביהדות הדתית - מהפכה שצוברת תאוצה בקצב שאפילו קיסר עצמו מודה כי לא דמיין בחלומות הפרועים ביותר. היומן שלו מתפוצץ. הרצאות, פגישות, שיחות, אבל גם המון פתקים והערות. "אני הולך לאן שמזמינים אותי, לא משנה איפה - בתי ספר, ישיבות, חוגי בית". "ההרצאה שכל עם ישראל חייב לראות", בה שוטח קיסר את משנתו, צברה כבר כמעט חצי מיליון צפיות ביוטיוב (קיימות שתי גרסאות, קצרה וארוכה). סרטון נוסף שנקרא "רבנים ושוחטים חושפים את האמת על כשרות הבשר", שמופיע בעמוד הפייסבוק "צמחונות ביהדות" אותו מתחזק קיסר, צבר כבר יותר ממיליון צפיות.

     

    צפו  בהרצאה המלאה של אסא קיסר

     

    קיסר מציג כתב אישום חריף נגד רוב הרבנים ופוסקי ההלכה בדורנו. הוא טוען, ואף מגבה זאת במספר גדול של מקורות מן התורה, התלמוד ופוסקי ההלכה, כי לאור האופן שבו פועלת התעשייה כיום, תוך מעבר על איסור צער בעלי חיים - חל איסור מוחלט מן התורה על רכישת מוצרים מן החי (בשר, חלב וביצים). אלא שהמשימה שלו איננה פשוטה, שכן בעולם הדתי אכילת בשר נחשבת כמעט לחובה, בייחוד בשבתות ובחגים. שולחן שבת בלי בשר? זה כמו סרט בלי פופקורן. כמו קייטנה בלי שוקו ולחמנייה. כמו סטטיק בלי בן־אל.

     

    את הניסיון של קיסר לעקור מן השורש אכילת מוצרים מן החי ניתן להגדיר לא רק כאמיץ ופורץ דרך, אלא בעיקר, כך זה נראה במבט ראשון, כמשימה כמעט בלתי אפשרית. אבל אצל קיסר עצמו זו הייתה המציאות כבר מילדות. "גדלתי בבית דתי צמחוני", הוא מספר. "כילד הייתי הולך עם אבא לבית הכנסת. המתפללים היו מקניטים אותו. מישהו היה אומר לו: קניתי קילו עופות לשבת, אז אבא היה מחזיר לו: אל תדאג, אני אבוא להעיד נגדך בשמיים".

     

    ומאיפה אביך שאב את האידיאולוגיה הצמחונית?

     

    "הוא הבין כבר אז שמדובר בהרגל מגונה (ההגדרה בתלמוד להיתר אכילת הבשר שניתן לאדם בספר בראשית לאחר המבול, י.מ). פעם היה נהוג לקחת עבדים, אתה מכיר היום מישהו שמחזיק עבד? פעם התירו לחטוף אישה באמצע מלחמה כשלל, היום אתה מעלה בדעתך שיקרה דבר כזה? אנחנו הולכים קדימה, לא אחורה, וכך גם לגבי אכילת מזון מן החי".

     

    סלח לי על הביטוי, אבל בטח היית ממש "עוף מוזר" בסביבה בה גדלת.

     

    קיסר מחייך: "הייתי חריג מאוד בנוף. בישיבה ההורים היו מביאים לי אוכל במיוחד, כי כמה אפשר לאכול שניצל טבעול".

     

    מעולם לא טעמת בשר?

     

    "טעמתי. חטאתי. כשהייתי ילד יצאתי עם חברים והיו כמה פעמים שהתפתיתי לטעום".

     

    אכילת בשר - פגם מוסרי

    הוא בן 43, נולד למשפחה דתית־לאומית בת ארבעה ילדים בקריית־אונו. למד בישיבה תיכונית בגבעת־שמואל, שירת בצבא, ולאחר מכן למד בישיבה חרדית במשך שנה. הוא התחתן בגיל צעיר וגר ביישוב החרדי עמנואל. "אשתי ואני יצאנו לשתי פגישות, שידוך, חתונה. אחרי שבע שנים התגרשתי. שלושת הילדים נשארו במשמורת שלי". לפני מספר שנים נישא בשנית, לחלי, ולשניים בת משותפת.

     

    ניצני המהפכה שמחולל היום קיסר נבטו, תאמינו או לא, במקביל למחאה החברתית של קיץ 2011. "המדינה הייתה בהתעוררות כזו, כולם דיברו על דיור, פרנסה, מחירי הדלק. גם אני הייתי פעיל מאוד, אבל קרה לי משהו מעניין. הבנתי שלפני שאני דורש צדק מאלה שמעליי, אני מחויב לעשות צדק עם הבריות שמתחתיי, עם בעלי החיים".

     

    ומה בעצם קרה באותו קיץ?

     

    "היינו נפגשים קבוצה של חברים, מדברים על ענייני המחאה, ופחדתי לדבר על עניין בעלי החיים, כי פחדתי שלא יקשיבו לשאר הדברים שיש לי לומר. ומה קרה בסוף? דווקא הנושא שהדחקתי הפך להיות השליחות הכי גדולה שלי".

     

    קיסר חקר לעומק את נושא אכילת הבשר במקורות, וחיבר ספר שנקרא וְלִפְנֵי עִוֵּר, רמז לפסוק מספר ויקרא בו מופיע הציווי: "לא תקלל חירש ולפני עיוור לא תיתן מכשול". המסר ברור: רוב הציבור הדתי כלל לא מודע לאיסורים שעליהם הוא עובר מדי יום. "אנשים הולכים כמו עיוורים באפלה", אומר קיסר, שמחלק את איסור אכילת המזון מן החי לשניים - הלכתי ומוסרי. בפן ההלכתי, הוא טוען שבתעשייה עוברים על איסור צער בעלי חיים, ולכך עוד נגיע בהמשך. בהיבט המוסרי, אותו ייצגו רבים מגדולי ישראל לאורך הדורות, הטענה היא שאכילת בשר היא מידה מגונה ותאוותנית בנפש האדם.

     

    הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק, מנהיג היהדות האורתודוקסית בארה"ב במאה ה־20 ומגדולי הפילוסופים התורניים בדורות האחרונים, שנפטר ב־1993, כתב בהתייחסו לסוגיית אכילת הבשר: "יש אי־רצון ברור מצד התורה להעניק לאדם את הפריבילגיה לצרוך בשר. יש נטיות צמחוניות החלטיות בתנ"ך. באופן פרדוקסלי, האדם יצר דרישה חדשה, אשר על פי זכות לא שייכת לו, על חיים אשר שווים לשלו. אלוהים לכאורה ויתר והתפשר עם האדם. האם התורה שמחה על השינוי הזה בספר בראשית פרק ט', שם התירה את אכילת הבשר לאדם? התורה נאלצה להודות בתבוסה לטבע האנושי, ומיד התחילה להסדיר (רגולציה) (כך במקור, י.מ) את 'הרצח' של חיים אחרים, על ידי סיבוך התהליך והגדרת הלכות השחיטה והכשרות".

     

    אלוהים "ויתר" לאדם. זהו טקסט חתרני באופן קיצוני, שככל הנראה רק רב בעל שיעור קומה כמו הרב סולובייצ'יק יכול היה להרשות לעצמו להוציא תחת ידיו, אבל ספרו של קיסר מלא באזכורים דומים של פרשנים גדולים שחוזרים על אותו עיקרון - אכילת בשר היא פגם מוסרי.

     

    אסא, לא ניכנס כאן לפולמוס הלכתי, אבל בשולחן ערוך כתוב כותב שמותר ואף ראוי לאכול בשר, וכך גם קובעים פוסקים ופרשנים רבים. מאיפה הנחרצות שלך?

     

    "הראשונים, הגאונים, הפרשנים, כולם מסכימים שההיתר לאכול בשר ניתן לאדם בדיעבד, אבל כמובן עם הרבה סייגים. ויש גם את העניין הרפואי. הרבה רבנים בזמנו חשבו שבשר טוב לבריאות, אז התירו במינון. אבל היום עם התקדמות הרפואה והתחליפים הטבעיים, ברור שאין חובה לאכול בשר".

     

    כמי שגדל בעולם התורני, קיסר נזהר מאוד בכבודם של הרבנים. "אני רק מציג את האמת שלי", הוא חוזר ואומר.

     

    אחת השאלות הגדולות ביותר שמועלות כנגדך היא: איך ייתכן שאם מה שאתה אומר נכון, לא קם אף רב גדול או פוסק, ואומר 'חברים, יש איסור מפורש לאכול בשר, חלב וביצים'?

     

    "אספר לך סיפור. לפני יותר מ־20 שנה נסעתי ברכב עם אחד מפוסקי הדור הגדולים ביותר, אני לא אגיד מי. הבנתי שאני לא יכול להיכנס איתו לדיון ארוך, אז שאלתי על עניין אחד הלכתי מסוים. שאלתי אותו: הבן איש חי (נחשב לאחד מגדולי פוסקי ההלכה, חי בעיראק בסוף המאה ה־19, י.מ) כותב שאסור לשחוט בעל חי לפני בעל חי אחר. כלומר, פרה שלנגד עיניה נשחטת פרה אחרת - כפי שקורה היום בפס הייצור האכזרי של תעשיית הבשר - נחשבת טרפה. למה? משום שהיא מבינה שהיא הבאה בתור. רק על הצער הזה שלה, נאסר לאכול. עכשיו תבין, הייתי מציץ במשחטות בבני־ברק, נכנס, מסתכל. ראיתי את הזוועות במו עיניי".

     

    נו, ומה ענה הרב?

     

    "הוא ענה לי: אתה שואל שאלה טובה ויפה ואין לי מה לענות עליה".

     

    התחמק.

     

    "אני לא אשפוט. גם לאחרונה ניגשתי לאחד מגדולי הרבנים והראיתי לו את הספר שלי. הוא אמר לי, שמע אסא, זה לא בידיים שלנו, עזוב".

     

    אז בוא אני אתרגם לך מה הבנתי. הוא בעצם אמר, עזוב, יש כאן כסף גדול, כשרויות, שוחטים, פרנסה, תעלים עין.

     

    "אין תגובה", יורה קיסר, אבל מוסיף בשקט, "מי שמחויב במצוות זה העם ולא רק המנהיגים".

     

    אתה מיתמם. הרי אתה מכיר את העולם הזה. כל עוד לא יבוא רב בעל שיעור קומה או פוסק הלכה ויגיד אסור - כולם ימשיכו לאכול.

     

    "אני רואה מה שקורה בשטח. גם חרדים שפוגשים את החומרים שלי ממש נדהמים ועושים שינוי בחיים. לא מזמן התקשר אליי אברך חרדי וביקש שאדבר עם הצהרון של הילדה שלו, כי קשה להם להשיג שם אוכל טבעוני. בציבור הדתי־לאומי זה בממדים הרבה יותר גדולים".

     

    מה ההבדל בין הציבור החרדי לדתי־לאומי בעניין הזה?

     

    "אני לא אחדש אם אומר שהציבור הדתי־לאומי מפעיל יותר את המחשבה ומקשה גם על מה שמובן מאליו לכאורה. לפני כמה חודשים פגשתי את הרב יובל שרלו ונתתי לו את הספר שלי. סיכמנו שיתקשר אליי אחרי שיקרא. עבר שבוע, עברו שבועיים, לא התקשר. פגשתי אותו בחתונה, שאלתי, הרב, למה לא התקשרת? הוא ענה לי - מה יש להתקשר? כל מה שכתוב נכון. הוא סיפר לי גם שכל המשפחה שלו עברה לצמחונות".

     

    אני רוצה להקשות. יגידו רבים: אסא, זה מעניין, אבל יש דברים יותר חשובים לתקן בעולם התורה לפני שאתה נכנס לנו לצלחת.

     

    "ממש לא. מי שבודק ורואה, יש כאן איסור מפורש מדאורייתא (הלכות שקיבל משה בהר סיני במעמד מתן תורה, י.מ) שכולם עוברים עליו יום־יום. אני אומר לך שהאופן שבו פועלת תעשיית הבשר, החלב והביצים כיום, זה צער בעלי חיים ברמה החמורה והאכזרית ביותר. כל מה שכתוב במפרשים על צער בעלי חיים מתגמד לעומת מה שקורה היום. הם לא חלמו על דברים כאלה. קיטום מקור לאפרוחים, מכות חשמל, הפרדת עגל מאמו דקה אחרי הלידה, יש תרנגולים שכלואים בכלובים ולא מסוגלים לפרוש כנף, תרנגולים שלא ראו איך נראים השמיים. הסבל שבעלי החיים האלה עוברים זה משהו בלתי נתפס. והיום כל אחד יכול לראות בעצמו על מה אני מדבר, אני לא מחדש כלום".

     

    כלומר?

     

    "כלומר, אין שום היתר הלכתי שבעולם לבצע מעשים כאלה לשם התאווה והרצון להרוויח עוד כסף. אני אומר לאנשים דתיים, תלמדו מה אומר הרמב"ם. במורה נבוכים הוא כותב: 'אין הבדל בין צער האדם וצער שאר בעלי החיים'".

     

    אז בעצם, חלק גדול מהרבנים ופוסקי ההלכה בדורנו חוטאים?

     

    "חד־משמעית, כן. אני לא אומר שהם מחטיאים בכוונה, ואני קטונתי, אבל מי שעיניו בראשו מבין".

     

    אז אני עדיין לא מבין למה אתה כל כך חושש להגיד שגדולי הדור מכשירים את השרץ.

     

    "אני צריך להגיד את זה?"

     

    כן.

     

    "למה?"

     

    כדי להשיג מה שאתה רוצה. לזעזע.

     

    "העובדות מספיק מזעזעות. יש כאלה שאולי הם גדולים בתורה אבל לא בנויים נפשית לקרוא למהפך כזה".

     

    אז יהודי דתי שאוכל בשר היום הוא חוטא?

     

    "אני הייתי מדייק, לא מי שאוכל, אלא מי שרוכש. כי הוא מחזק ומפרנס את התעשייה, שבמהותה עוברת על צער בעלי חיים. אני אתן דוגמה. יש דבר כזה תפוח עץ לא כשר? אין. אבל ההלכה אומרת שאם לא הפרשת תרומות ומעשרות, אסור לך לאכול. כלומר, יש פעולות שנועדו להכשיר את האכילה. אותו דבר גם כאן. הביצה אולי כשרה כשלעצמה, אבל איך היא הגיעה לצלחת שלך? באיסור גמור, לא פחות חמור מחילול שבת. שיבוא מישהו ויראה לי בהלכה מי התיר לנו לעשות מעשים כאלה? לקחת אפרוחים בני יומם ולגרוס אותם חיים בשביל רווח כלכלי. זו היהדות?"

     

    הפסקת סיגריה

    קיסר לוקח הפסקה קצרה ומגלגל לעצמו סיגריה. "ראית מה זה? טבעוני־טבעוני, אבל לא הכי בריא", הוא זורק בחיוך. במחסן מתחת לביתו הוא מחזיק ספרים, עלונים ודיסקים עם הרצאותיו. אין לו רגע פנוי. "אני כמו דוכן ביום העצמאות שלא מספיק לספק את הסחורה, אני כמעט קורס". בשנה האחרונה מונה גם לנשיא האיגוד היהודי הבינלאומי לצמחונות, ובעוד מספר חודשים הוא אמור להגיע לקודש הקודשים של ההרצאות בעידן החדש - הבמה של TED. אבל קיסר לא מעוניין לעשות קריירה מהאידיאולוגיה שלו. "אני בסך הכל יהודי שרוצה למצוא חן בעיני ה' ולהיות מוסרי".

     

    ואיך אתה מתפרנס מזה?

     

    "חס ושלום אם אתפרנס ממה שאני עושה. הכל זה בהתנדבות גמורה".

     

    ובכל זאת?

     

    "יש עזרה. קצת הורים, קצת חסכונות, פה ושם עבודות. ברוך השם. השכר שלי זה כשבאה אליי אחרי הרצאה בחורה שגדלה בקיבוץ ואומרת לי, החזרת לי את האמון ביהדות".

     

    מהי בעצם מטרת העל שלך?

     

    "מדינת ישראל כאור לגויים - מדינה טבעונית".

     

    כשמפסיקים לאכול בשר נהיים אופטימיים חסרי תקנה?

     

    "אני מציאותי לגמרי. לפני 20 שנה היית רואה ברחוב סטיקר שכתוב עליו 'בשר זה רצח'? האנשים מתעוררים. ואם הציבור הדתי יתגייס, המציאות תתהפך לחלוטין".

     

    גם הילדים שלך טבעונים?

     

    "כן".

     

    ואם תבוא הבת הקטנה שלך ותבקש לאכול עוף?

     

    "אני לא אוסר ולא כופה על הילדים כלום, חלילה. אבל אני אומר לך שהקטנה שלי בת שש, וכשהיא מקבלת בגן ביצת קינדר היא זורקת אותה ואומרת איכס. זה שטויות, היום עושים דברים מדהימים, יש אפילו מעדני סויה מאוד טעימים, רוצה לטעום?"

     


    פרסום ראשון: 30.09.16 , 12:48