מטרנה השמידה אריזות של תחליף חלב
בגלל תקלה בברז בקו הייצור וחשש שחלקיקי מתכת חדרו למוצרים: מטרנה השמידה במהלך חודש ספטמבר לפחות עשרת אלפים אריזות של אקסטרה קייר 2 • מטרנה: "מטעמי זהירות, ובתיאום עם משרד הבריאות, הושמדו הקופסאות שיוצרו לפני תיקון התקלה"
חברת מטרנה, שבשליטת נסטלה אסם, השמידה במהלך חודש ספטמבר לפחות עשרת אלפים אריזות של תחליף חלב לתינוקות מסוג אקסטרה קייר שלב 2. כך נודע ל"ידיעות אחרונות". הסיבה: תקלה שאירעה לפני כחצי שנה בברז בקו הייצור וחשש שחלק מהשבבים מגלגל המתכת שגרם לכשל הטכני הגיעו למוצרים. ההערכות הן שעשויות להתבצע בהמשך השמדות נוספות בהתאם לבדיקות שייערכו.
ממטרנה נמסר בתגובה כי "במהלך ספטמבר הושמדו כמה אלפי קופסאות כתוצאה מתקלה מכנית שאותרה בברז סיבובי באחד מפסי הייצור. מטעמי זהירות ובתיאום עם משרד הבריאות הושמדו הקופסאות שיוצרו לפני תיקון התקלה".
לדברי גורמים במשרד הבריאות, ההחלטה להשמיד את מוצרי מטרנה התקבלה מתוך רצון לא לקחת ולו את הסיכון הקטן ביותר, במיוחד במוצרים רגישים כמו תחליפי חלב לתינוקות. גורמים במשרד הבריאות אמרו אתמול: "הנחינו את המפעל שבמידה ויש חשש, ולו הקטן ביותר, יש לבצע השמדה של כל האצוות החשודות".
המחסור התגלה באוגוסט
באמצע אוגוסט האחרון התברר, בעקבות תלונות של צרכנים, כי קיים מחסור במוצרי מטרנה אקסטרה קייר 2 ברשתות השיווק. החברה לא דיווחה למשרד הבריאות או לציבור על תקלה כלשהי, ורק בעקבות לחץ של כלי התקשורת היא מסרה בתגובה רשמית כי המחסור נגרם בגלל תקלה מכנית בברז פרפר בקו הייצור "שאירעה לפני כמה חודשים". כתוצאה מכך, טענו בחברה, נעצר הייצור ונוצר עיכוב בתוכנית העבודה שגרם למחסור במוצרים. בהנהלת החברה ציינו אז כי החלק הפגום הוחלף והתקלה תוקנה. מטרנה הודיעה בעמוד הפייסבוק שלה: "אנחנו רוצים להבהיר למען הסר ספק כי כל מוצרי מטרנה תקינים ובטוחים לשימוש. עקב תקלה מכנית נוצר מחסור מלאי נקודתי שטופל. אנו מדגישים כי אין כל פגם במוצרים".
במשרד הבריאות אמרו באותו זמן שלא מדובר בתקלה שעלולה לפגוע בבריאות הצרכנים וכי מתוכננת ביקורת שגרתית ב־18 באוגוסט, שלאחריה לא דווח על ממצאים חריגים.
לפי החוק, חברה אינה מחויבת לפרסם וליידע את הציבור ואת משרד הבריאות בתקלות הקורות בשטח מפעלה כל עוד המוצרים לא יצאו משטחה. עם זאת, פרשת יוניליוור והזיהום בקורנפלקס שנחשפה ביולי האחרון שינתה את כללי המשחק לאחר שהתברר בדיעבד שיוניליוור, שמסרה תחילה כי המוצרים הפגומים נותרו בשטח המפעל, הטעתה את הציבור, וכי אריזות נגועות התגלו אצל לקוחות. הפרשה יצרה משבר אמון צרכני בהצהרות היצרנים ועוררה דיון ציבורי בנחיצות מסירת מידע לציבור בתקלות הקורות במפעל גם אם לחברה נראה שהמוצרים הפגומים לא הגיעו לציבור.

