ראשון 18 בנובמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    ממון • 10.10.2016
    שגרירי האינסטגרם
    רובם של 2 מיליון הישראלים שמחזיקים חשבון אינסטגרם עושים את זה בשביל הכיף, אבל יש גם כאלה שהפכו את ההנאה לפרנסה לא רעה • כוכבי רשת מקומיים, ש"נחטפו" על ידי מפרסמים מחו"ל, מדברים על דרכם להצלחה, מספרים איך זה עובד וגם מנדבים טיפים
    מאת איתמר אייכנר

    2 מיליון איש בישראל מחזיקים בחשבון אינסטגרם, רובם המכריע עושים את זה בשביל הכיף: סלפי על החוף עם החברים, היום הראשון של הילדה בבית הספר, או מסיבת הפתעה לסבא. ויש כאלה שלצד ההנאה גם עושים מזה כסף.

     

    בעלי לא מעט חשבונות אינסטגרם הפכו לכוכבים ברשת בזכות התמונות האיכותיות והמעניינות שהעלו, ומספר העוקבים הגדול שצברו בשל העניין הרב שייצרו. תופעה זו לא נעלמה מעיני המפרסמים, שמעוניינים לנצל את החשיפה הגדולה ואת הכישרון של אותם כוכבים לטובת קידום המכירות של מוצריהם או השירותים שהם מציעים. וכך, חשבונות אינסטגרם של ישראלים מוצעים לשימושם של משרדי פרסום מרחבי העולם – מהלך שיאפשר להם להתפרנס מקהל העוקבים שצברו.

     

    על החיבור בין כוכבי רשת מישראל ומפרסמים מחו"ל אחראית סוכנות LDRS, שהציגה 1,000 בלוגרים ישראלים בפני 90 אלף מבקרים בתערוכה האירופית dmexco, העוסקת בפרסום דיגיטלי ונערכה בגרמניה. הבלוגרים מוינו לפי אופי התמונות שהם מעלים לחשבון שלהם תחת חלוקה לקטגוריות של אוכל, אופנה, ספורט, הורות ועוד, כדי שכל פרסומאי יוכל להתרשם בקלות מנבחרת בלוגרים המתאימה לסוג התוכן שהוא מעוניין לשווק.

     

    בין החשבונות המיוצאים אפשר למצוא, לדוגמה, את talia_sutra@ – גורו היוגה טליה בידרמן מירושלים, שנעקבת על ידי יותר מ־300 אלף חובבי התחום מרחבי העולם. הם צופים מדי יום בתנוחות יוגה מעוררות השראה שהיא מבצעת. לטליה גמישות של נערת גומי, שמאפשרת לה לבצע תנוחות יוגה מדויקות מהקשות ביותר. היא מבצעת אותן כשהיא לבושה במותג alo, ואף מפנה לעיתים את הקהל לעמוד הרשמי שלו על ידי תיוג בטקסט שלצד התמונה.

     

    לפי הערכות, מחיר חשיפה של תמונה יחידה בכרטיס עם כמות עוקבים כזו יכול להגיע אף ל־6,000 שקל, מאחר שמדובר בקהל הממוקד לתחום הפרסום. לכל תמונה יש אלפי לייקים ותגובות, המסמלים שהתוכן הפעיל את קהל היעד, לצד מספר גדול עוד יותר של גולשים שצפו בפרסומת ולא הגיבו.

     

    לדברי ערן ניזרי, מנכ"ל LDRS, "המפרסמים מנצלים את הפלטפורמה של כוכבי הרשת ודרכם מנסים להגיע לקהל ייעודי מתוך הבנה שאנשים עוברים ברחוב ליד שילוט חוצות שהמפרסמים קנו בכסף רב, בעוד עיני הקהל דווקא שקועות ברשתות החברתיות בטלפון. במיוחד של הדור הצעיר. אותם מפרסמים מבקשים מבלוגרים ישראלים לצלם מוצרים מסוימים, כגון נעלי ספורט, משקאות קלים, משקאות אלכוהוליים, מוצרי טיפוח, מוצרי טכנולוגיה, מסעדות, כרטיסים להופעות, ואפילו מזון תינוקות".

     

    מדובר בכוכבי רשת בתחילת או באמצע דרכם. לא בכוכבים שכבר פרצו לתודעה, כמו בר רפאלי המנהלת חשבון עם 2.4 מיליוני עוקבים, אלא בכוכבי־ביניים שצברו עשרות או מאות אלפי עוקבים. כוכב רשת בינוני יכול לקבל מחברת פרסום ריטיינר חודשי של 2,500-2,000 שקל אם יצטלם עם מוצר מסוים מספר תמונות בחודש. התמורה הכספית לבלוגרים נעשית לפי חישוב של מספר העוקבים וכמות ממוצעת של תגובות ולייקים לכל תמונה.

    לירון עיני @lironeini
    לירון עיני @lironeini
     

    ישראלית נוספת שמוצעת לשימושם של מפרסמים מחו"ל היא לירון עיני lironeini@, המפעילה בלוג אופנה. "ישראל היא שוק קטן, ולכן פנינו לחו"ל כדי להשתלב בשוק הבינלאומי. שם שומעים על בלוגרים רבים שכבר שנים מתפרנסים רק מתחום הפרסום בחשבונות שלהם", אומרת לירון. "המצב בישראל די בעייתי. מקבלי החלטות רבים עדיין לא הבינו את הכוח השיווקי של הבלוגרים, ואנשי השיווק אינם מתגמלים על עבודתנו כפי שבאמת צריך לתגמל, ומציעים לנו את החפצים שאנו מפרסמים בחינם. בחו"ל, לעומת זאת, זו הכרת תודה בלבד הנלווית לתשלום מכובד. אנחנו עובדים קשה, מוציאים מאות שקלים על שיער, איפור, צלמים, נסיעות, אקססוריז ועוד כדי ליצור תוכן איכותי. אנו שמחים על השינוי שהגיע. הרי אם בלוגרים מעבר לים מתפרנסים בכבוד מהתחום, למה שזה לא יקרה גם כאן? כשאתה מקבל רק גיפט קארד - אתה לא באמת יכול להתקדם לשום מקום".

     

    מאיה שקולניק @mia_shkol
    מאיה שקולניק @mia_shkol

     

     

    לדברי אביחי דיי (avihay_dei@), גורו אופנה גברית הפונה לקהילה הגאה עם 65 אלף עוקבים, "בלוגר טוב יכול להתפרנס יפה רק מהפעלת חשבון אינסטגרם. מותגים משלמים אלפי שקלים לאנשים כמוני, הקשורים לאופנה, בריטיינרים חודשיים קבועים, כדי שנעלה תמונות עם הפריטים שלהם. אני מייצר למותגים ערך מוסף, כי אני אדם אמיתי שמפרסם לקהל ממוקד. אני לא קטלוג שאין לו קשר עם הצופה, התפתחתי מאוד בתחומי, ואני מוזמן לאירועים בינלאומיים בחו"ל ולתצוגות אופנה של מותגים מובילים, במקום טוב קרוב למסלול, כדי שאוכל לצלם תוכן טוב לפרסום באינסטגרם שלי".

     

    אביחי דיי @avihay_dei
    אביחי דיי @avihay_dei

    בתחום האופנה בחו"ל יש קמפיינים הנשענים על כתפיהם של בלוגרים בלבד, ממש כמו שבישראל מכירים קמפיינים המובלים על ידי ידוענים. אפשר לראות את הפער בפעילות של חברת ריבוק, שהשיקה בחו"ל קולקציית נעליים בכיכובה של הבלוגרית ג'ולי סריננה (sincerelyjules@), עם 4 מיליון עוקבים. היא אף עיצבה נעל במשותף עם הבלוגרית אמילי סקיי (emilyskyefit@) המדווחת ל־2 מיליון עוקבים המכורים לכושר. בישראל המצב שונה, והמותג מפרסם עצמו בהיקף מצומצם יותר דרך הבלוגרית ומאמנת הכושר אירה דולפין (iradolfin@), שתכניה מופצים ל־27 אלף חובבי כושר מקומיים. לדבריה, היא בונה את אימפריית האינסטגרם מחדש לאחר שחוותה פיגוע אינסטגרם שגרם למחיקת החשבון הקודם שלה ואילץ אותה להתחיל שוב מאפס.

     אירה דולפין iradolfin@
    אירה דולפין iradolfin@

    לדברי מאיה שקולניק, שמפעילה בלוג בנושא גלישת גלים ולייף־סטייל (mia_shkol@), עם 65 אלף עוקבים, "המפרסמים בארץ לא תופסים נכון את תשומת הלב שאנו מייצרים. נכון שגברה המודעות לכוחנו בהשוואה לשנים קודמות, בהן משווקים התעקשו לא לשלם לבלוגרים, אבל המון מקבלי החלטות בתחום הפרסום עדיין שייכים לדורות מבוגרים ולא מחלקים נכון את התקציב". התוכן ששקולניק מייצרת משקף את עולם הגלישה ונחשב לנדיר, מאחר שכמעט אין בנות צעירות המתמקצעות בתחום. "השתלבתי בתחום בגיל ממש צעיר, אבא שלי היה גולש, ולאחר שנפטר התחזקה אצלי המשיכה לתחום בניסיון למלא מעט את הריק", היא מספרת. "ראיתי את הגלשן שלו בבית והרגשתי שאני צריכה לעשות את זה.

      

    ערן ניזרי
    ערן ניזרי

    "אני מייצרת תוכן בתחום שנשלט על ידי קהל גברי. יש פה ושם נשים גולשות, אך הן מבוגרות יותר והפרופילים שלהן ממוקדים הארדקור, אך ורק בתחרויות גלישה. כך החשבון שלי משלב בין גלישה ולייף־סטייל ומייצר חוויה ייחודית". שקולניק הפכה לבמת פרסום למוצרי גלישה ובגדי ים ויכולה לעמוד על המקח לגבי התשלום, מאחר שאין לה תחרות באותה נישה.

     

     

     

    שקולניק מוסיפה כי "כדי להקים אימפריית עוקבים, חשוב לתחזק את האינסטגרם לפחות אחת לשעה, ובמקרה שלי מדובר בביקור למשך רבע שעה בממוצע. העוקבים מחו"ל הגיעו אלי בעיקר מתמונות שהעליתי בעת חופשות במדינות שונות. לכל תמונה אני מוסיפה צ'ק אין, המציג את המיקום לאנשים זרים המשתמשים באינסטגרם שנמצאים באותו מקום או מחפשים תמונות מהאזור. כך אספתי אלפי עוקבים מסרי לנקה, מברזיל, מאוסטרליה, מצרפת, ועוד. זרים מחו"ל אפילו זיהו אותי ברחוב".

     

    עוד חשבון מעניין המיוצא לחו"ל הוא של נטע מאיר, רקדנית בלט מקצועית בת 17 WorldWideBallet@, עם 686 אלף עוקבים מחו"ל. בעמוד יש תמונות אמנותיות של רקדני בלט וגם צילומים של בגדי בלט.

     

    לדברי ניזרי, פריצת הדרך לייצוא ישראלים התאפשרה על ידי טכנולוגיה חדשה המאפשרת לחשוף את מיקום העוקבים בחשבונות האינסטגרם לפי חלוקה למדינות, וכך המפרסם יודע אם השקעה בחשבון ישראלי תניב לו חשיפה במדינה שאליה הוא מכוון את הפרסום.

     

    מדוע שמותגים לא יפנו פשוט לסלבס עם המון עוקבים ברשתות החברתיות ויבססו את הקמפיין עליהם?

     

     

     

    "אינסטגרמים של סלבס יהיו שונים מחשבונות אותנטיים - סלבס משדרים לייף־סטייל שבדרך כלל מנותק מאורח החיים של העוקבים. כך, למשל, דוגמנית אופנה מובילה תעלה תוכן מהשקות רוויות סלבס, או מסוף שבוע בהפלגה פרטית, בניגוד לבלוגרית שתפרסם עיצובי אופנה פורצי דרך של הברנז'ה. לכן כוחם של הבלוגרים עולה, כי הקהל שלהם בחר לעקוב אחריהם משום שהוא אוהב את התוכן שהם יודעים להפיק".

     

    ומדוע המפרסמים לא משתמשים במובילי דעת קהל ממדינותיהם?

     

    "הקהל שעוקב אחרי בלוגר עובר חוויה שקשה להעתיק לחו"ל, ולכן בחר לצרוך תוכן מבלוגר ישראלי ולא מקומי. בהשוואה לתחום המוזיקה, אם להקה כמו פינק פלויד מייצרת מוזיקה שאהובה על רבים, זה לא אומר שמישהו במדינה אחרת המייצר מוזיקה באותו סגנון גם יצליח לייצר היסטריה בינלאומית. יש לנו בישראל טאלנטים שהם הפינק פלויד של האינסטגרם לצורך העניין. מיליונים ברחבי העולם מעבירים את חייהם על ידי עיון יומיומי בתוכן שישראלים מייצרים, ומפרסמים שואפים לנצל זאת".

     

    מה אפשר לייעץ לישראלים שרוצים להיכנס לענף? דולפין ממליצה להיקשר לאנשים החזקים באינסטגרם: "ברגע שאתה מקושר לאנשים נעקבים שמתייגים אותך, הפופולריות של העמוד שלך עולה. כשאני עושה כושר עם סלבס, אני דואגת שיעלו תמונות שלנו יחד. חשוב להעלות לצד התמונות טקסט באנגלית ולענות לטוקבקים באנגלית. גם שעות פרסום התוכן הן לפעמים לפנות בוקר לפי שעון ישראל, כדי להתחשב בקהל האמריקאי שחי בשעות הפוכות, או קישור התוכן לארועים בינלאומיים כמו אולימפיאדה ותחרויות אחרות שמושכות אליהן את הקהילה הגלובלית".

     

    שקולניק מציעה: "תמציאו קו ייחודי, כי זה מה שיבדל אתכם ויגרום לקהל לעקוב אחריכם מאחר שאותו תוכן שמצא חן בעיניו יכול להגיע אך ורק מכם. אם בכוונתכם להרוויח מהתחום, תעבדו תחת סוכנות שתגייס עבורכם קמפיינים ותדאג לבצע את המיקוח על התגמול במקומכם. נכון שהם יגזרו את חלקם בעסקה, אבל בחישוב הסופי זה משתלם לעומת עבודה לבד, של גיוס וגביית תקציבים. זה גם מאפשר לכם, הבלוגרים, להתמקד בייצור התוכן".

     

    עיני מסכמת עם טיפ משלה: "כדי להיות נאמנים לעוקבים שלכם, תפרסמו בכרטיס רק מוצרים שאתם מאמינים בהם ומתחברים אליהם. תשתדלו לפרגן גם אחד לשני בשביל לשלב יותר ישראלים בענף. יותר קל להצליח ביחד ולהרים אחד את השני".

     


    פרסום ראשון: 10.10.16 , 21:05