yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    7 לילות • 25.10.2016
    פופ סטאר
    ג'וד לאו ידוע בזכות הכשרון העצום, הסקס אפיל וסיפורי הבגידות השערוריתיים שלו. איך כל זה מסתדר עם התפקיד החדש שלו כנציג האל עלי אדמות בסדרה 'האפיפיור הצעיר'?
    יניב חלילי, ונציה

    חד החטאים החמורים בתרבות המערבית הוא פאדיחות שעושים הורים לילדיהם. ג'וד לאו הפך את החטא הזה לתת־התמחות במסגרת גוף העבודות המגוון שלו כחוטא מצטיין. בנו הבכור, הדוגמן ראפרטי לאו, נמצא בכוננות ספיגה מתמדת ונוטה לרוץ למקלט גם כשאין לו שום סיבה אמיתית לנהוג כך.

     

    “בכל פעם שהוא קורא באינטרנט כתבת רכילות שמוזכר בה הכינוי ג'יי לו בכותרת, הוא חושב שמדובר בי", מספר לאו, בעל ראשי התיבות הזהים. “רק אחרי שהוא מגלה שמדובר בג'ניפר לורנס הוא נרגע. כשסיפור דליפת התמונות שלה חזר לכותרות, הוא קרא על זה ומיד צרח לעברי, 'אבא, איזה פאדיחות עשית! עכשיו גם דלפו תמונות עירום שלך?' הייתי צריך להרגיע אותו שלא מדובר בי".

     

    אבל לראפרטי לא יחסרו בקרוב סיבות לעוף על אבא שלו. לאו סניור מככב בתפקיד הראשי בסדרה הכה מדוברת 'האפיפיור הצעיר' שתעלה ב־1 בנובמבר ב-HOT וכבר בסצנת הפתיחה הוא מופיע בעירום מלא וחושף גוף שעשוי לגרום לרבים לשאת את שם האלוהים לשווא. מעבר לפרובוקציה הזו, הסדרה שבה מגלם לאו את האפיפיור האמריקאי הראשון בתולדות הכנסייה הקתולית כבר מעוררת סערה, בעיקר באיטליה - אבל לא רק בה - בעקבות מה שמסתמן כתיאור נועז במיוחד של הנעשה בקודש הקודשים של הותיקן. הייתם מצפים שאחרי סדרות כמו 'משפחת בורג'ייה' ומיליון סרטים בנושא הם יפתחו עור עבה יותר. בדרמה עשויה היטב בעשרה פרקים מגלם לאו את לני בלרדו שהופך להיות פיוס ה־13 ואין בו שום דבר קדוש או נשגב: הוא דמות מניפולטיבית ודורסנית שמבקשת לסלק מדרכו כל מי שמאיים על מעמדו בכס הקדוש. את המים הקדושים הוא המיר בקולה זירו בטעם דובדבנים שהוא לוגם בארוחת הבוקר. את עשן הקטורת הריחנית מחליף עשן סיגריות שהוד מעלתו מעשן בשרשרת. בזמן שהוא קורא בכתבי הקודש, ראשו רוחש מחשבות על סקס מלוכלך. מדובר בתפקיד הכי בשרני, חד ומרושע שלאו גילם מזה שנים.

     

    "אין שום דבר פשוט בלשחק את האפיפיור", מודיע לאו בראיון שנערך בוונציה המהבילה, קצת אחרי שהמבקרים השתחוו בפני הסדרה שהוקרנה בפסטיבל האחרון שנערך שם. "אתה חייב להיות יצירתי ולהבין לא רק את התפקיד, אלא גם את המוסד שעומד מאחוריו. לא ידעתי אפילו איך לגשת לדמות הזו. חשבתי שאם אקרא את התנ"ך, את הברית החדשה וביוגרפיות של אפיפיורים שונים אגיע מוכן לתפקיד, אבל הטקסטים הללו לא נתנו לי שום הבנה לגביו. פאולו סורנטינו, הבמאי, גאל אותי ואמר לי, 'עזוב את הברית החדשה, תתרכז בדמות של לני'. אז יצרתי היסטוריה לדמות".

     

    דיאן קיטון
    דיאן קיטון

     

     

    * * *

     

    לני האפיפיור מגיע לותיקן עם עבר טעון: הוא ננטש על ידי הוריו כשהיה ילד ואומץ על ידי הנזירה מרי, שעם השנים הפכה למנטורית, יד ימינו ולשותפתו לתככים. את דרכו לותיקן פילס כשהוא גובר על המועמד הטבעי לתפקיד ויריבו המר מעתה ועד ירידת הסדרה, הקרדינל מייקל ספנסר (ג'יימס קרומוול בהופעה שסחטה תשואות מהדהדות). את מרי משחקת דיאן קיטון העל־זמנית, בליהוק גאוני. ההחלטה להציב את קיטון בתפקיד דרמטי, מחוץ לאזור הנוחות הקומי שלה, הצליחה ליצור דמות מרתקת. "על הסט היא לא הפסיקה להזכיר לי שהיא קומיקאית. היא כל הזמן צחקה ואמרה לי, 'אני לא יכולה לשחק את התפקיד הזה, זה דרמטי מדי בשבילי, לפני 40 שנים שיחקתי את אנני הול'. היא לא קראה לי ג'וד על הסט - אין ספק שהיה משהו ביזארי בעובדה שדיאן קיטון מקדמת את פניך כל בוקר במשפט' 'בוקר טוב, הוד קדושתו'".

     

    הצילומים נערכו ברומא, לעיתים בצמוד לותיקן, למרות שהכס הקדוש לא נתן את ברכתו לסדרה. “הותיקן שולט בשליש מהנדל"ן ברומא", מסביר לאו, "אז צילמנו בבניינים רבים המצויים בבעלותו, אבל לא הורשינו לצלם בסנט פיטרס או בגני הותיקן, רק קרוב לשם. עם זאת, היו יועצים מהותיקן שיעצו לנו בכל מיני עניינים של התסריט, כדי שנדע איך עובד המנגנון הזה".

     

    מאחורי 'האפיפיור הצעיר' עומדים כמה מבתי ההפקה הגדולים בעולם שהשקיעו מיליונים רבים בקופרודוקציה של Sky, HBO ו־+Canal. לאו חתום על הסדרה גם כאחד ממפיקיה. הבימוי הופקד, כאמור, בידיו של הבמאי האיטלקי פאולו סורנטינו, זוכה האוסקר על 'יפה לנצח' והבמאי של 'נעורים' המהפנט.

     

    השהות בותיקן לא זימנה ללאו תובנות רוחניות מסעירות. "אמונה היא דבר חשוב עבורי, אבל לאו דווקא במובן המונותיאיסטי שלה. הרעיון הזה, שורה של חוקים עתיקים שעומדים בליבה של אמונה, ועולם שמנסה להתאים אותם לעת המודרנית - מסובך בעיניי. יש לי סימני שאלה רבים. אנחנו הרי נולדים לבד ומתים לבד ומכלים את ימינו בניסיון להבין מי אנחנו ולמה באנו לעולם. אבל אני מבין מה אנשים מוצאים בדת: מקום כמו כנסייה מאפשר לך לחקור את השאלות הללו באופן תיאטרלי, עם תפאורה, סיפורים, דמויות, תלבושות וריח קטורת. טקסים כמו וידוי מרתקים אותי, שהרי יש אנשים שהולכים לכומר כדי להתוודות ויש חילונים שהולכים לפסיכולוג כדי להתוודות. מה ההבדל בין השניים?"

     

    איפה אתה מתוודה?

     

    "בדרך כלל בעבודה שלי. בשבוע הראשון לעבודה על 'קרוב יותר' ישבתי עם ג'וליה רוברטס, נטלי פורטמן וקלייב אוון, והבמאי מייק ניקולס סיפר לנו סיפורים מאוד אישיים על חיי האהבה שלו. היינו מתפקעים מצחוק, אבל אחרי שבוע אמרנו בינינו שזה מאוד מוזר שבמקום לעשות חזרות על הדמויות אנחנו יושבים ומקשיבים לסיפורים של מייק. רק אחר כך הבנו שהוא יצר סביבת עבודה מאוד כנה, אמיתית ופתוחה, בגלל ש'קרוב יותר' היה סרט שעסק באהבה, בבגידה וברגשות הכי כמוסים. אז נפתחנו כולנו והיינו מאוד כנים אחד עם השני על הסט. ואם אני לא מתוודה בעבודה, אני משתף את הפרטנריות שלי, את ילדיי ואת הוריי".

     

    העניין שלך בכנסייה גבר עם העבודה על הסדרה?

     

    “אני מאוד מתעניין באפיפיור הנוכחי, פרנציסקוס. באחד מימי הצילומים שלנו ליד הותיקן, הייתה התקהלות גדולה, אבל לא בגללנו. מתברר שהאפיפיור יצא מהותיקן והלך לבדו לחנות אופטיקה כדי לרכוש משקפיים. הוא עמד שם נבוך ולא הבין מדוע כולם מתקהלים סביבו. האב פרנציסקוס מעלה שאלות שאפיפיורים קודמים לא העלו. הוא גם אדם מאוד צנוע, שמביא רוח רעננה לתוך הותיקן. יש משהו מרתק בגילום דמות של אפיפיור, אבל לא הייתי רוצה להתחלף איתו".

     

    ואף אחד גם לא היה חושב עליו כעל אפיפיור, אפילו לא כעל פרח כמורה. אין מספיק מים קדושים בכל העולם כולו למרק אותו. לצד היותו אחד השחקנים הבולטים של דורו, לאו יכול לסמן וי ליד רובם של שבעת החטאים מפניהם שדינם מוות על פי הנצרות. עצלנות היא לא אחד מהם: השחקן בן ה־43, מרובע הפועלים לואישם בלונדון, קיבל את שמו מהשיר של הביטלס 'היי ג'וד'. אחרי שפרח בתיאטרון, הוא פרץ ב'הכישרון של מר ריפלי' שזיכה אותו במועמדות לאוסקר. סרטים כמו 'קולד מאונטן', שסידר לו מועמדות נוספת לאוסקר, הפכו אותו לשם גדול ופתחו לו את הדלת לליגת־העל ולתפקידים של בראד סטנד ב'אני אוהב האקביז', ד"ר ווטסון ב'שרלוק הולמס' לצד רוברט דאוני ג'וניור, ושל הסופר ב'גרנד הוטל בודפשט' היפהפה.

     

     

    * * *

     

    חטא תאוות הבשרים, למשל, הוא סיפור אחר מבחינתו. נישואיו הראשונים, לשחקנית הכושלת סיידי פרוסט, הניבו שלושה ילדים וקרסו ב־2003 אחרי מאבק גירושים מכוער שבו טענה פרוסט כי לאו בגד בה פעמים רבות. אחר כך הוא הכיר את סיינה מילר על הסט של 'אלפי' והתארס לה, אבל ה"איי דו" של מילר הפך מהר מאוד ל"איי דונט" לאחר שרשרת בגידות דו־סטרית. לפני שנתיים זומן לאו להעיד במשפט נגד הצהובון 'ניוז אוף דה וורלד', שאנשיו ביצעו פריצות למכשירים הסלולריים של לאו ושל מאות ידוענים נוספים. במהלך המשפט העיד לאו כי ידע שמילר מנהלת מאחורי גבו רומן עם השחקן דניאל קרייג וחשף מערכת יחסים שכאילו נלקחה מסדרה מופרכת על כוכבי הוליווד. לאו סיפר שבמקביל לרומן שניהלה מילר עם קרייג הוא ניהל רומן עם בת זוגו של קרייג, סצוקי מיטשל. "דניאל ואני מכירים שנים רבות", סיפר לאו והודה כי עם היוודע דבר הבגידה הכפולה השניים ניהלו שיחה קשה שבמהלכה "הטונים עלו וירדו לא אחת". לאו אף טען בעבר שמילר בגדה בו ראשונה והוא רק גמל לה בבגידה עם המטפלת של ילדיו, דייזי רייט. הצהובונים השתוללו מעונג והכתירו את הפרשייה העגומה הזו ברשימה משונה של "עשר הבגידות הכי גדולות בהיסטוריה". לאו ניסה למזער נזקים ופירסם התנצלות בעיתונות הבריטית. אבל לאו הוא נוסע מתמיד במערכות יחסים דפוקות. הוא ניהל רומן קצר עם הדוגמנית סמנתה בורק, שילדה את בתו לאחר שהזוג כבר נפרד. זה לא הפריע לו לשחזר את המהלך בשנה שעברה כשניהל רומן עם זמרת צעירה שילדה את הצאצאית החמישית שלו עמוק בתוך הדיכאון שלאחר הפרידה. כעת הוא מתאמץ מאוד לשמר מתחת לרדאר את מערכת היחסים עם בת זוגו בשנה האחרונה, הפסיכולוגית הארגונית פיליפה קואן. זה לא תמיד עובד. לאו, אגב, לא ממהר להתנצל על כלום.

     

    "מעולם לא הרגשתי שאני מודל לחיקוי עבור מישהו, ואין לי תחושת אחריות ציבורית, בניגוד לאפיפיור, למשל. אני משתדל לא לייצר שערוריות ציבוריות כי אני מודל לחיקוי עבור ילדיי, אבל אני לא שחקן ילדים. אני חושב שנזהרתי מאוד, במהלך הקריירה, בקשר לנושא ההערצה. כשאני מגיע לפסטיבלים ואנשים ניגשים אליי, אני מחייך אבל משאיר את זה מאחוריי. הערצה לא מושכת אותי".

     

    בסדרה האפיפיור רוצה להישאר אנונימי בעיני מאמיניו. הזדהית?

     

    “לגמרי. אנחנו חיים בעידן שבו כולם אובססיביים לתעד את חייהם ולהגיש את תדמיתם הערוכה לעולם. אירוע מסוים לא התרחש, אם לא העלית תיעוד שלו ברשתות החברתיות. לא ביקשתי את הסקרנות שחיי מעוררים אצל אחרים. אני לא קורא צהובונים, לא מעניין אותי איזה תחתונים שחקנים בהוליווד לובשים או עם מי הם שכבו".

     

    אז איך מתמודדים?

     

    “אתה פשוט שורד את זה. עם השנים הבנתי שמה שלא יכתבו עליי, אני אצא מהצד השני של המנהרה. יהיו תמונות, ואז הן יתחלפו בתמונות של אחרים. דבר אחד בכל זאת מרגיז אותי: אני לא רוצה שצופים ילכו לבתי הקולנוע, יראו דמות שאני מגלם ויחשבו על מה שהם קראו עליי בצהובון לאחרונה. על המסך אני רוצה להיות אפיפיור, קבצן או אישה. הפלישה לפרטיות שלי הפקיעה את האנונימיות שלי כשחקן".

     

    זה לקח שאתה מלמד את בנך ראפרטי?

     

    “אני מנסה. אם הוא מתייחס לדבריי ברצינות - זה כבר בחירה שלו".

     

    לפחות שניים מתוך חמשת ילדיו יכולים לקושש ממנו עצות. ראפרטי בן ה־20, שדומה לו להדהים, הוא דוגמן, מוזיקאי מתחיל ואייטם רכילות לוהט. גם בתו, אייריס, 15, לא צריכה לעבוד במקדונלדס בקיץ: היא קוטפת קמפיינים נחשקים ויצרה לעצמה פרסונה ציבורית ואינסטגרמית שוקקת. הילדים, כמו אביהם, מתגוררים ברשימות המתלבשים הלוהטים ביותר של המגזינים הנכונים. "לראפרטי אין שאיפות גדולות להיות דוגמן", מספר לאו ופורע את שערו, בינות למפרצים המפורסמים שלו.

     

    "הציעו לו הצעות, והוא לקח אותן בזכות הכסף שיש בדוגמנות. את הכסף הוא משקיע בפיתוח קריירת המוזיקה שלו. אם תשאל אותו, אין לו עניין להפוך לדוגמן־על. גם אייריס מתעניינת יותר בצילום ובאופנה, כך שהדוגמנות היא אמצעי ולא מטרה סופית. בדור שלי, אם היית שחקן, היית רק שחקן. הילדים שלי חיים בדור שבו אתה שחקן, זמר, כותב בלוג, מייצר סניקרס ופרזנטור של בושם. אתה צריך להיות הכל. הם רואים את קריירת הדוגמנות כחלק שולי מקריירה רבת־זרועות. אני מנסה להיות מעורב בחייהם ככל האפשר. אני לא חושב שאני שונה מאבות אחרים. כשהייתי בסוף שנות ה־20 לחיי, צילמתי הרבה בחו"ל והילדים היו קטנים ובאו איתי לכל מקום. בשנים האחרונות אני מבלה יותר זמן בבית, אז כמו כל אב אני מנסה ללהטט בין החיים לעבודה ומנסה לתת להם עצות טובות".

     

    והם מקשיבים לך?

     

    “לא. הם צעירים שחושבים שאבא שלהם זקן ולא מבין כלום".

     


    פרסום ראשון: 25.10.16 , 14:50
    yed660100