ראשון 18 בנובמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    חיים צח
    ממון • 26.10.2016
    המסילה הישנה תהיה קו זבל
    בעוד קו הרכבת החדש לירושלים הולך ונשלם, במשרד התחבורה שוקלים להשתמש במסילה הישנה להובלת אשפה לאתרי הטמנה בנגב
    עופר פטרסבורג

    קו הרכבת היפה בארץ מירושלים לבית־שמש עשוי להפוך לקו זבל.

     

    משרד התחבורה ורכבת ישראל פועלים בימים אלה להשלים את פרויקט הדגל של קו הרכבת המהיר ירושלים–תל־אביב. במקביל לכך, צוותים של משרד התחבורה ורכבת ישראל כבר שוקדים על חלופות שונות לקו הרכבת הישן בין תל־אביב לירושלים, העובר דרך בית־שמש ומגיע עד למלחה בדרומה של ירושלים.

     

    בין החלופות הנבחנות - שימוש במסילת הברזל שבין ירושלים לבית־שמש להובלת אשפה לאתרי ההטמנה של הפסולת ברמת־חובב ובדודאים שבנגב. מדובר בפסולת דחוסה (שעברה טיפול) שתובל על גבי מסילת הברזל, באמצעות קרונות מטענים ממלחה דרך בית־שמש. משם תתחבר הרכבת לקו הנגב, ותמשיך עד לאתרי ההטמנה הקיימים באזור.

     

    צילום: אלכס קולומויסקי
    צילום: אלכס קולומויסקי

     

    שר התחבורה ישראל כץ ציין כי העברת אשפה באמצעות הרכבת תאפשר להוריד מאות משאיות מהכבישים, בעיקר מכביש מספר 1, ותגביר את הבטיחות בדרכים.

     

     

    בנוסף לכך, נבחנת אפשרות להעביר במסילה מטענים, הכוללים בין השאר מוצרי בנייה כמו חול, אבני בנייה ובלוקים, שיש להם ביקוש רב באזור הדרום. משרד התחבורה ועיריית ירושלים מתכננים הקמת מסוף מטענים בשטח תחנת הרכבת במלחה, שיקלוט את כל המטענים שיועברו לרכבת בדרום.

     

    במקביל נבחנות שתי חלופות נוספות: חלופה אחת מציעה לשמר את קו הנוסעים הישן ולהפעילו בעיקר בשעות השיא של התנועה וכן באירועים מיוחדים. בשנים האחרונות נרשם גידול משמעותי במספר הנוסעים בקו וכיום הוא מגיע לכ־6,000 נוסעים ביום.

     

    חלופה נוספת היא להפוך את הקו לקו תיירותי ולהקים סביב כל אחת מהתחנות אטרקציות שונות שימשכו נוסעים, מטיילים ורוכבי אופניים רבים הנוהגים לפקוד את מסלול הרכבת. במשרד התחבורה ורכבת ישראל בוחנים את יישום אחת מהחלופות או את כולן יחד.

     

    קו הרכבת המהיר ירושלים–תל־אביב, הנחשב לפרויקט הדגל של משרד התחבורה, צפוי להיחנך בעוד כשנה וחצי. בחודש הבא תחל בניית תשתית המסילה במנהרה הראשונה של הרכבת. מספר חודשים לאחר מכן יונחו פסי רכבת הראשונים במנהרה מספר 1 של הפרויקט, מנחל איילון ועד לשער הגיא.

     

    הקמת תחנת הרכבת "האומה", הממוקמת בכניסה לירושלים, סמוך לתחנה המרכזית ולרכבת הקלה, מתקדמת בקצב מהיר. המבנה התחתון של התחנה, הנמצא בעומק של יותר מ־80 מטר מתחת לפני הקרקע, הושלם. שלוש המעליות המהירות שאמורות להעלות את הנוסעים לרציפים העליונים בתוך מספר שניות כבר פועלות וכן גם חלק גדול מהדרגנועים שיובילו את הנוסעים למפלסים העליונים של התחנה.

     

    בחודש שעבר החליט השר כץ כי תחנת האומה תקרא על שם הנשיא לשעבר, יצחק נבון. בכך נענה כץ לבקשת נשיא המדינה ראובן ריבלין ומשפחת נבון.

     

    גודל התחנה עומד על כ־70 אלף מ"ר והוא כולל רציפים, שטחי שירות ופירי אוורור. חלקו העליון של התחנה כולל אולמות כניסה, כרטוס, שירותים לנוסעים וחדרי מערכות. מערך הבטיחות של התחנה נותן מענה לשהותם של כ־4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת. קו הרכבת המהיר לירושלים יעבור דרך העיר מודיעין ושער הגיא, ויגיע לירושלים בתוך 28 דקות בלבד.

     

    ofer-pt@yedioth.co.il

     


    פרסום ראשון: 26.10.16 , 21:23