ראשון 18 בנובמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    רמי זרנגר
    7 ימים • 01.11.2016
    קול ישראל
    עם מיליוני צפיות ביוטיוב, להיטים שמככבים בכל בית במגזר הדתי ועכשיו גם דואט מצליח עם אייל גולן, הזמר החרדי חיים ישראל עובד על המהפכה הבאה: כיבוש המיינסטרים הישראלי בשירי אמונה. בראיון פתוח הוא מספר על חומות גלגלצ שנותרו סגורות בפניו, על הגזענות שעדיין קיימת בחברה החרדית, על תקופת המאסר שריצה ועל ההערצה למירי רגב. והוא בכלל חולם על משיח
    אלון הדר | צילום: רמי זרנגר

    הוואן של הזמר חיים ישראל מתקרב לצומת גוש־עציון. לפני כשעה הופיע בעצרת המרכזית של ש"ס לסוכות, 3,000 איש בבריכת הסולטן שדיקלמו בעל פה את שיריו. ביציאה פגש בח"כ יעקב מרגי, שביקש "צלצל אליי". ישראל חייג, וגילה שאחד משיריו מתנגן כרינגטון.

     

    התחנה הבאה: מערת המכפלה, עצרת בחסות היישוב היהודי בחברון, מול קהל דתי־לאומי. "לא כל זמר מתקבל להופיע בחברון", מסביר ישראל. "פלייליסט מאוד מצומצם, אין זמרים מזרחים מלבד עבדך. בכל פעם שאני שר שם, אני רואה את אברהם, שרה ויצחק רוקדים על החומות".

     

    להופעה הזו אברהם אבינו אמנם לא התייצב, אבל עשרות בחורות התקרבו לקדמת הבמה וקפצו באקסטזה כשישראל שר. מעריצות? במערת המכפלה? "רבנים יגידו, 'אל תצטלם, אל תחתום'. אני כן. כל החיים ציפיתי שיבואו לשמוע אותי, אז כשכבר באים אגרש אותן? לא יקום ולא יהיה. אבל יש סייגים: אין נגיעות, אין נשיקות".

     

    בדרך כלל נשים מודרות באירועים כאלו.

     

     

     

    "אני מתנגד להדרת נשים. הן הכוח מאז אבות אבותינו. בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל. אנחנו הגברים תינוקות, משחקים אותה עלי בבא. למה אתם מדירים אותן? למה לשים מאחורי פרגוד? תן להן שוויון. שיבואו להופעות, ישמחו. כל היום היא קורעת את עצמה במטבח, מכינה בישולי חג לבעלה ולילדים, למה שהיא לא תיהנה? גם בהופעות שלי בזאפה יש נשים, רק לא רוקדים במעורב".

     

      

    מופיע בעצרת של ש"ס
    מופיע בעצרת של ש"ס

    אתה מדבר על חופש ושוויון, אבל לא תראה אישה שרה באירוע חרדי לפני גברים. זה חילחל גם לציבור הדתי־לאומי.

     

    "זה משהו אחר. כתוב, קול באישה — ערווה. אני לא צדיק גדול. אני שומע מוזיקת נשים. שרית חדד היא ידידה קרובה, והיא עושה קידוש השם גדול עם כל ההפרשות חלה".

     

    המוטיב הזה, של גם וגם, יחזור בעוד מקומות. בחברה דתית־חרדית מקוטלגת ומפוצלת, ישראל זוכה באהדה רחבה, כזו שקשה למצוא בפוליטיקה החרדית או בעולם הישיבות. את היום הארוך הוא מסיים במופע של זמר חסידי אמריקאי, שמארח אותו לפני קהל אשכנזי אולטרה־אורתודוקסי. ביציאה מהאולם קופצים עליו עשרות אברכים ומתעקשים על סלפי. גם הנתונים בשטח לטובתו: המון הופעות ומיליוני צופים ביוטיוב לשירי האמונה האישיים שהוא שר בלחן ים־תיכוני, כולל דואט עם אייל גולן שגרף יותר מ־5.5 מיליון צפיות. "רציתי לעשות את ההתכה המושלמת בין המזרחי לאשכנזי החרדי", הוא אומר. "ראיתי בזה שליחות. שהמוזיקה תשבור את הקירות. מהפכה בעולם שיש בו פילוג".

     

     

     

     

    המראה שלו מתעתע, כמו גם חלק מעמדותיו. חליפה, אבל לא שחורה. כיפה שחורה, אבל עם עיטורים כחולים. "כיפה היא לא מצוות עשה מהתורה, זה לא מהר סיני", הוא מסביר. "יגידו: הוא לא מגדל זקן, הוא קצת מופרע עבורנו — לא מתייחס לזה. הסממנים החיצוניים הפכו לזהויות, אבל יש אנשים בלי כיפה שהם צדיקים יותר מאנשים עם כיפה".

     

    אתה לא נראה ש"סניק טיפוסי.

     

    "אני אף פעם לא מנסה להידמות למה שמצפים. לפני כמה ימים הופעתי בבאר־שבע, קבלת פנים לרב יהודה דרעי, הרב הראשי של באר־שבע ובמקרה האח של אריה דרעי. לבשתי מכנס כותנה וחליפה כחולה. ש"ס לובשים שחור, אז תלבש שחור? לא. אני לא משנה את עורי ובגדיי. אני חרדי בנשמה שלי".

     

    קופסת גפרורים בכיס

      

    הוא נולד בראש־העין לפני 41 שנה, לאב רתך ולאם עקרת בית. אלמן ואלמנת מלחמה, שהביאו איתם למשפחה החדשה ארבעה ילדים מנישואיהם הראשונים, ויחד נולדו להם עוד חמישה. בילדותו עברה המשפחה לבני־ברק. "גדלתי בבית חצי טריפוליטאי, חצי תימני. מצד אחד, תורת המקאמים הספרדית, הערבית, הטורקית, ואום כולתום. מצד שני, החסידים. כילד הייתי הולך לשטיבלך ושומע את המנגינות של חסידות קרלין. בבית הכנסת התֵמוֹני", הוא מטעים במבטא מחויך, "למדתי את טעמי המקרא אצל המורי עם השוט, כמו בסיפורים. אחר כך היינו הולכים ללמוד מקאמים. דרך האחים הגדולים שלי הכרתי את זהר ארגוב, חיים משה, מרגול".

     

    יש בחברה החרדית האשכנזית גילויי גזענות כלפי הציבור המזרחי. חווית קיפוח?

     

    "על בשרי, כילד, לא הרגשתי קיפוח בכלל. התקבלתי לישיבות אשכנזיות מעולות ולמדתי בהן. לא הרגשתי שמפלים אותי על צבע עורי. לא החבאתי את המזרחיות שלי. שרתי מאוואלים והייתי אפילו חזן בישיבות האשכנזיות. איך? בגלל שינקתי מגרסת דינקותא בבני־ברק גם את האשכנז וגם את הספרד. היה לי טבעי להשתלב".

     

    ש"ס קמה על רקע האפליה והגזענות האלה.

     

    שרית חדד. "היא עושה קידוש השם"
    שרית חדד. "היא עושה קידוש השם"

     

     

    "את האפליה מרגישים בחינוך. עד היום יש את ההפרדה הגזענית הזו. אני לא מתכחש לה. הכתרים הגדולים של הספרדים לומדים בישיבות האשכנזיות, והאחרים לא. אותו דבר בסמינרים של הבנות. ש"ס חוללה מהפכה ופתחה רשת מוסדות חינוך. היום יש ישיבות ספרדיות שעולות על ישיבות אשכנזיות".

     

    את אלבום הבכורה שלו, "שערי רצון", הוציא בגיל 24. "בשנות ה־90 היו קיימים שני ז'אנרים בולטים: המוזיקה החסידית בסגנון אוי וויי, וקאברים מזרחיים במילות קודש. 'אתה תותח' של שרית חדד הפך ל'אתה צדיק'. אמרתי: הגיעה השעה למהפכה. די עם קיצורי דרך. השקעתי כסף, נגנים מקצועיים. גם סינגולדה. הנחתי בעצמי קלטות ודיסקים בחנויות. כל שבוע הייתי מגיע כמו נודניק ובודק כמה מכרתי".

     

    הפריצה באה עם השיר "יתגדל ויתקדש". "אברך אחד הציע לי שיר שכתב ועשינו מגבית משפחתית לקנות אותו. הוא הפך ללהיט היסטרי בישיבות וזלג לקהל חרדי".

     

    הופתעת?

     

    בהופעה בבניני האומה
    בהופעה בבניני האומה

     

     

    "מי ששמע אז מוזיקה מזרחית נחשב לשייגעץ, פרחח. כאילו עבר עבירת לאו בתורה. אני זוכר שהלכתי לחנות דיסקים במאה שערים ובדיוק חסיד אחד ביקש מהמוכר את חיים ישראל. הזלתי דמעה. אמרתי, פה מתחילה המהפכה: שבירת החומה בין אשכנזים וספרדים דרך המוזיקה".

     

    השמות הגדולים בזמר החסידי היו חשדניים יותר. "הצעתי לאברהם פריד דואט בשם 'מלאכים קדושים', אבל הוא לא רצה. ביצעתי אותו לבד והוא הפך ללהיט גדול. היום הוא מזמין אותי להופעות בארץ ובחו"ל".

     

    מה סוד ההצלחה של השירים שלך?

     

    "אלו שירי נשמה ורגש. אני יכול לעמוד מול רב, שכבוד כל הרבנים במקומו מונח, הוא ידרוש שעה ואני אשיר שיר אחד — והמסר יעבור יותר. אם אני יכול לשיר שיר אמונה, 'אל תדאג, אל תירא. יש אחד מלמעלה שרואה ושומע', זה יותר ממוסר גבוה של רב. מוזיקה חודרת בטון. השירים שלי הם שירי אהבה לבורא עולם, שירי הנשמה מפוצצים את הלב, מפרקים בן אדם. בן אדם שומע את המילים, והניצוץ היהודי שבו מתפוצץ. צריך להעיר אותו".

     

     
    עם אייל גולן
    עם אייל גולן

     

     

    חזרה בתשובה מוסווית?

     

    "אני לא בא להחזיר בתשובה. אני בעצמי צריך לחזור בתשובה. אני רק מדליק את הניצוץ היהודי. הולך עם קופסת גפרורים בכיס והשליחות שלי היא להדליק את הבעירה. תשב עם בן אדם אנטי־דתי, שידבר וידבר נגד. תוציא את הגיטרה ותנגן 'מודה אני לפניך', ופתאום שירים על כוס קפה עם בחורה כבר לא יעניינו אותו".

     

    "היא מזמינה הפוך לשנינו" דווקא הולך יופי. תשאל את פאר טסי.

     

    "אתה יודע מה ההבדל בין שיר כמו 'אתה המלך' לבין 'דרך השלום', שהוא שיר ענקי, גימיקי, עם זמר מצוין? המילים. כשאתה שר, 'ממצולות קוראים אליך כל יכול' ורוב רובו של העם היהודי מאמין בזה, הנפש היהודית מתחילה לבעבע את הסליחות, רוצה מזון רוחני. זה נכסי צאן ברזל, לעולמי עד, כמו תהילים. 'קשה לי', 'סוכר', 'בלבלי אותו' היו להיטים גדולים, אבל שכחו אותם. תשווה אותם ל'שבחי ירושלים' של אביהו מדינה, שהוא חלק מהפסקול שלנו".

     

     
    אמירת סליחות בבית הנשיא. "נכון שאייל גולן לא מושמע בתחנות הדתיות והחרדיות, ולכן הדואט שלנו לא מושמע. מצד שני, אין חרדי שלא מכיר את השיר הזה"
    אמירת סליחות בבית הנשיא. "נכון שאייל גולן לא מושמע בתחנות הדתיות והחרדיות, ולכן הדואט שלנו לא מושמע. מצד שני, אין חרדי שלא מכיר את השיר הזה"

     

     

    אתה מדבר על אחדות ושלום, אבל רומז שהמוזיקה שלכם מוגבלת ליהודים בלבד.

     

    "היא תדבר גם לגוי. כולם בצלם דמותו. גם הוא יכול להתענג. במוזיקה היהודית השורשית יש משהו שונה. קח מזרחי ותשיר לו 'אבינו מלכנו' בהגייה אשכנזית, זה יעשה לו משהו. אבל גם לסקנדינבי".

     

    תשיר עם תאמר נפאר?

     

    "בן אדם שבעיניי תומך בטרור ומשמיץ — לא אשתף איתו פעולה לעולם, גם אם אני אדע שזה שיר שיביא 100 מיליון צפיות ביוטיוב ואהיה הסופרסטאר הכי גדול בעולם. לא יקום ולא יהיה".

     

    אתה מחרים יוצר ערבי שהוא סמל לדו־קיום ערבי־יהודי־מזרחי; שמשתף פעולה עם יוצרים כמו יוסי צברי, שגם הוא, כמוך, תימני שעבורו השפה והמבטא הם כלי יצירה.

     

    "אז מה זו תנועת היד הזאת?"

     

    סמל תנועת הפנתרים השחורים האמריקאים. כמזרחי גאה אתה אמור לחבק אנשים שמקדמים את הנרטיב הזה. זו מלחמה נגד הדיכוי של קבוצות המיעוט.

     

    "לדעתי הוא לא רוצה שלום. הבן אדם תומך במרצחים. אני כל כך תומך בעמדה של מירי רגב, לבטל את ההופעה שלו בחיפה".

     

    רוק בבית הסוהר

     

    גם סיפור חייו לא בדיוק מתיישב עם הדימוי ירא השמיים. לפני שבע שנים הורשע בנהיגה ללא רישיון וריצה עשרה חודשי מאסר. "הייתי בשלילה אחרי שנתפסתי בבדיקה שגרתית באיילון עם 30־20 אחוז אלכוהול מעל המותר, וקיבלתי מאסר על תנאי ושלילה לכמה חודשים. במהלך התקופה, הטיפש נהג פעמיים. בפעם הראשונה נתפסתי והמתנו למשפט, ותוך כדי נהגתי שוב. הפעם ארבו לי מהבילוש ותפסו אותי. הבאתי את זה על עצמי, לא יודע מה חשבתי. אולי חשבתי שלי מותר. טעות של ילד. שמתי פס, והשופטים קלטו והענישו בהתאם. הגיע לי. זו עבירה חמורה. אני קורא היום את הידיעות על תאונות דרכים ומקבל צמרמורת. ברוך השם שלא פגעתי באף אחד".

     

    איך הרגשת במאסר?

     

    "להתנתק משני ילדים ואישה זה כואב. שמו אותי במעשיהו, בחדר שבו היה קודם עמרי שרון. היומיים הראשונים הם הקשים ביותר. אתה בהלם. אתה לא יושב עם צדיקים בישיבה. אחרי יומיים ריחרחתי כמו חתול מה אני יכול לעשות טוב. גם יוסף הצדיק היה בכלא, גם הרבי מלובביץ'. הגשתי בקשה לקבל גיטרה והתחלתי לכתוב. רצו שאהיה באגף הדתיים, איפה שהיום קצב, אמרתי "לא". רציתי לעשות מהפכה מסורתית באגף החילוני. לא היו שם מניינים. נהייתי חזן, ובחודש הראשון כבר לא היה מקום בבית הכנסת. פעם בחודשיים הכניסו ספר תורה והייתה חינגה גדולה".

     

    נשמע קייטנה.

     

    "לא ולא. לוקחים ממך את החופש, אתה עומד למסדרים. אסור להרים ראש. זו מוגבלות, אבל זה גורם לך לחשוב. היום לא תמצא אותי נוהג בשכרות לעולם".

     

    זה פגע לך בקריירה?

     

    "כמה חודשים לפני המאסר הוצאתי אלבום מושקע עם אבי גואטה, שלא חסך, הביא את המעבדים והנגנים הכי טובים — ואז הכל נעצר. אבל אז הוצאתי את האלבום 'דרך חדשה', שכתבתי בכלא. מופע הבכורה היה בהיכל התרבות בתל־אביב — סולד אאוט".

     

    אבל התא המשפחתי, שכלל בן ובת, לא החזיק מעמד והתפרק לאחר השחרור מהכלא. "הפופולריות השפיעה עליי לא לטובה", מודה ישראל. "אתה חושב שאתה מלך העולם, מי יגיד לך מה לעשות. הייתי קשוב לחארטות של עצמי. אמרתי, אני רוצה פסק זמן".

     

    לאחר כמה שנות גירושים ישראל חזר לאשתו ולפני שלוש שנים התחתנו בשנית והביאו לעולם עוד שני ילדים. "עברתי תהליך בזמן הגירושים. הבנתי שהייתה לי אשת חיל. בתקופת הפרידה תמכתי בה ובילדים, לא התנגחנו. יום אחד נפגשנו ואמרנו: יש לנו שני ילדים, אנחנו אוהבים אחד את השני. הסתכלתי עליה ואמרתי: אנחנו מתחתנים שוב. בנישואים שניים אתה לא עושה קופי פייסט של הראשונים, אחרת זה לא יצליח. לא חוזרים על טעויות עבר".

     

    איך הילדים הגיבו?

     

    "מההתרגשות לא רצינו שהם יהיו בחתונה. אמרנו להם שתהיה להם הפתעה גדולה. כשחזרנו, הבן הגדול אמר: נכון שהתחתנתם?"

     

    אייל ואני

     

    עכשיו הוא כבר עובד על המהפכה הבאה: כיבוש המיינסטרים הישראלי בשירי אמונה. האמצעי, מבחינתו: שיתופי פעולה, במיוחד עם גדולי הזמר המזרחי החילונים. והוא כבר התחיל בזה. "יום אחד פגשתי את יואב יצחק ברמזור. אמרתי לו, אין לי כסף לתת לך, אבל בוא תשמע. ביצענו את 'לך אלי תשוקתי'. הוא הגיע לכל המגזרים, כלל עמך ישראל. אפילו ברשת גימל השמיעו אותו".

     

    אבל מה שהכניס אותו לתודעת המיינסטרים הישראלי הוא השיר "מלך העולם", שנולד כשגולן פנה אל ישראל כדי שיקליט פסוקי תפילה בפתח השיר. "התחלתי עם המאוואל, אייל אהב וביקש בשלוף שאמשיך לבית השני".

     

    לא חששת ששיתוף הפעולה איתו יפגע בך במגזר החרדי?

     

    "לא חושש לשתף פעולה, במיוחד עם זמר שעשה הרבה בשביל עם ישראל במוזיקה. זה שיר של קידוש השם. זמר מהמגזר הכללי שנחשב לסופרסטאר מספר אחת וזמר חרדי שיתפו פעולה ביחד. נכון שאייל גולן לא מושמע בתחנות הרדיו הדתיות, ולכן הדואט לא מושמע שם, אבל אין חרדי שלא מכיר את השיר הזה. החרדים הכי אדוקים שרים אותו".

     

    איך אתה מסביר את זה?

     

    "אני מכיר את אייל שנים. אדם מדהים. ומעבר לזה, צדיק. תראה איך הוא מתפלל. ברגע שהוא שם תפילין או אומר התיקון הכללי באומן — כל כולו עם בורא עולם".

     

    צדיק, אייל גולן?

     

    "זה לא עולם של ראשי ישיבות, ואייל לא רב. הוא זמר פופולרי, יש לו מעריצות והפיתוי גדול. כל עוד הבן אדם לא הורשע — והוא לא הורשע, הוא יצא בלי כלום! — מבחינתי הוא צדיק. אני אומר: אל תדון אדם עד שתגיע למקומו. אני לא חושב שהוא דמות לא חינוכית. אנשים מועדים בחיים. אתה נופל מדרגה אחת כדי לעלות שבע. הוא שילם מחיר יקר בגלל העליהום עליו".

     

    לא ליידי גאגא

     

    אבל גם הדואט עם גולן לא הבקיע את חומות גלגלצ. "אבי שושן, שהיום עורך מוזיקה בתחנה (ומבקר המוזיקה הים־תיכונית של ynet — א"ה), סיפר בראיון שהוא הציע בישיבת פלייליסט דואטים שלי. אבל בגלגלצ יש חוסר מודעות למגזר שלנו. החבר'ה האלו בני 18 וצריכים להסתכל על כלל האוכלוסייה, לא רק על מה שהם שומעים בבית. שיעשו בדק בית ויבדקו מה מדבר לחיילים".

     

    זה תיסכל אותך?

     

    "גלגלצ זה מקום חשוב, אבל הם לא היחידים ששולטים. אתה יודע כמה שירים הגיעו לעשרה מיליון צפיות ולא הושמעו שם? זה פספוס וזה כואב".

     

    אז את מחסום גלגלצ הוא אמנם לא פרץ, אבל השנה הספיק להוביל את מעמד הסליחות שמקיים באופן מסורתי בית הנשיא. "בבית הנשיא קשובים לרחשי העם ומוצאים מקום לכל הגוונים במוזיקה היהודית וזה כבוד גדול", הוא אומר. "הנשיא עצמו הפתיע אותי כשגילה בקיאות בסליחות בנוסח הירושלמי, ובשיחה הוא הדגיש את החשיבות שבאיחוד העם".

     

    תן לי פנטזיה מוזיקלית.

     

    "אני רוצה שתיסע באוטו, תפתח רדיו תל־אביב, תשמע 'לך אלי תשוקתי' — ותתרגש. תיזכר בבית אבא, בסבתא הירושלמית שלך שהייתה שומעת מוזיקה כורדית".

     

    זה רלוונטי לדור ששומע היום בן־אל תבורי וסטטיק?

     

    "כל ילד יהודי שישמע את מסורת בית הכנסת, התפילות, יכול להתחבר. הרי כמעט כולם בכיפור הולכים לסליחות. תראה מה קורה בכותל באלול. גם יאיר לפיד אוהב את הדברים האלו. יש מיעוט שלא אוהב את זה — אז מה? אני חותם לך שאם ישמיעו בתל־אביב את 'מתוך ההסתרה' (פיוט של רבי נחמן, שהולחן והיה להיט גדול לפני שנתיים במגזר הדתי והחרדי — א"ה) למרות שזה לא ליידי גאגא, יאהבו את זה".

     

    אביתר בנאי. "יותר קל לו"
    אביתר בנאי. "יותר קל לו"
     

    תאמר נפאר. "לעולם לא"
    תאמר נפאר. "לעולם לא"

    את אביתר בנאי מקבלים.

     

    "הוא הגיע ממקום אחר. היה שם עם המשפחה שלו והצליח עם השירים הישנים — אז יותר קל לו. מכירים את תעודת הזהות שלו. אני צריך להביא את תעודת הזהות מלמטה".

     

    ההתערבות של מירי רגב נכונה בעיניך?

     

    "בוודאי. היא עשתה מהפכה. הרימה את הדגל ואמרה: אני רוצה שוויון. אי־אפשר לעבוד עליה: היא גדלה על מוזיקה בקריית־גת והבינה שהמוזיקה הזו לא מושמעת. אז היא עשתה קצת סדר בברדק שם, ומאז נכנסו עורכים מוזיקליים חדשים. היא שרת התרבות שעשתה הכי הרבה. בלי מורא, בלי פחד. לא אתפלא אם היא תהיה ראש ממשלה".

     

    אתה לא חושש שבגלל העמדות שלך תסומן בתרבות החילונית? כמה זמרים פופולריים מופיעים בחברון?

     

    "מה זאת אומרת, 13 שנה אני נוסע כל סוכות ופסח למערת המכפלה".

     

    ובזכות ההילולה השנויה במחלוקת, חברון, על כל תושביה המוסלמים, נמצאת בעוצר.

     

    "שנוי במחלוקת? אולי גם ירושלים שנויה במחלוקת, הרי שמעת על החלטת אונסק"ו.חוץ מזה, מערת המכפלה לא שנויה במחלוקת. אברהם קנה את השדה מעפרון החתי שחור על גבי לבן לפני 3,000 שנה. עוצר בחברון יש פעמיים בשנה. אז מה קרה? תראה מה הולך בהר הבית. עליתי לשם עם קבוצה של 30 אנשים. מסביבנו 30 מאבטחים ערבים ו־20 אנשי וואקף ירדנים. אומרים לך לא להתפלל או למלמל. עולה כמו פסל לקודש הקודשים. בא לך לזרוק איזו תפילה מעומקא דליבא, לדמוע ולצרוח, 'השם, תבנה את בית המקדש' — ישר בא לך וואקף מול הפרצוף ואומר, 'דיר באלאק'. פה הרגשתי את ההשפלה. נחלתנו הייתה לזרים. ירדתי לכותל ובכיתי כמו ילד קטן".

     

    חלום גדול לעתיד?

     

    "קיסריה? הייתי. חו"ל? יום הולדת של לב לבייב במוסקבה, עשירי יהדות מקסיקו, קזינו דה־פריז, הכנסת ספר תורה בהונג־קונג, בספרד בתוך זירת שוורים, ניו־יורק. בפסטיבל המחול בכרמיאל רוקדים את 'מלך העולם' ו'רבי רבי'. אפילו רוקדים בפינלנד את 'בהסתרה'. תראה ביוטיוב, לא תאמין. אז מה אני רוצה? לקבל פני משיח בכותל. הר הזיתים שיתבקע. לעמוד על החומה ולשיר 'יתגדל ויתקדש'. אני יודע שעכשיו הקוראים צוחקים".

     

    alonihadar@hotmail.com

     

     

     


    פרסום ראשון: 01.11.16 , 22:18