המסך המפוצל
קשת ורשת מקימות ערוץ משלהן וזה הסימן לפתיחת המלחמה הקשה ביותר בתולדות הטלוויזיה המסחרית בישראל. מה יקרה לחדשות 2 ומדוע זו ההזדמנות הגדולה של ערוץ 10?
בתחרות הזו לא יהיו מנצחים, לא במונחי רווח כספי, בטח לא בשנים הראשונות, אם בכלל. קשת, רשת וערוץ 10 מפסידים כסף גם כיום - שוק הטלוויזיה המקומי לא יכול לפרנס שלושה ערוצים מרוויחים - והמצב הולך ומחריף ככל שתקציבי הפרסום נודדים אל מפלצות האינטרנט, פייסבוק וגוגל. אבל כל עוד יש מספיק בעלי הון שמוכנים להפסיד המון כדי להסתובב עם ערוץ טלוויזיה בכיס - על הכוח וההשפעה שזה מעניק להם, בעיקר בזכות חברת החדשות - המשחק יימשך. עד המיזוג.
החודשים הראשונים יציבו בפני הזכייניות מבחן אכזרי. במיוחד הדברים אמורים לגבי רשת וקשת כי ספק גדול אם ערוץ 10 ישנה את תמהיל השידורים הרזה שלו באופן דרמטי. ראשונה תלך לאיבוד ההילה המגנטית של המספר 22 בשלט. קשת, רשת וערוץ 10 יבחרו אפיק שידורים חדש, בין 12 ל־15 בשלט. כמה שווה האובדן של 22 במספרים?
"אם תשדר אקווריום בערוץ 2", נהג לומר אחד מראשי ערוץ 10 בעבר, "תקבל לפחות 15 אחוז רייטינג". זה לא רחוק מהאמת. ניקח לדוגמה את טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות האחרון, ששודר במקביל בשלושת ערוצי הברודקאסט. אותו שידור, אותה איכות (למעט ערוץ 1 המשדר ב־HD), ללא הבדלים אמיתיים. ערוץ 2 השיג 21.9 אחוז, ערוץ 10 השיג 10.3 אחוז. ההפרש ביניהם, 11.6 אחוז, הוא בערך מה ששווה אוטומטית המספר 22 בשלט.
אבל זו רק ההתחלה של כאב הראש המסיבי שצפוי לרשת ולקשת. בפעם הראשונה מאז נולדו, הזכייניות יתחרו ביניהן ראש בראש ולא רק מול 10 וערוץ 1, קרב שיחמוס משתיהן אחוזי רייטינג יקרים. התחרות שניהלו עד כה על טאלנטים ורכישת פורמטים תתגמד כשתגיע ההתנגשות בין לוחות השידורים שלהן.
"מרגישים את הפחד", מודה גורם בכיר באחת הזכייניות, "זה מעביר צמרמורת. אף אחד לא יודע מה יקרה כש'מאסטר שף' תשודר מול 'דה ווייס' או כש'האח הגדול' - בגרסתו החדשה ברשת - יפגוש את תותחי 'ארץ נהדרת'. זה מרגיש, במונחי טלוויזיה, כמו מלחמת עולם שאיש לא יכול לנחש את התוצאות שלה. לכולם ברור שיהיו אבדות קשות לשני הצדדים".
"כל חוקי המשחק ישתנו", אומרת בכירה באחת הזכייניות, "וכולם יפסידו כלכלית, גם מי שינצח בערב נתון. החשבון שלנו הולך ככה: בימי שידור טובים, ערוץ 2 וערוץ 10 מביאים יחד בסביבות 40% רייטינג בפריים־טיים. עכשיו זה אמור להתחלק בין שלושה. זה אומר ש־%20 רייטינג יהיו פתאום בגדר חלום רטוב, או אם תרצה, 20 הוא ה־40 החדש. ממוצע הפריים של רשת ושל קשת, בהנחה שערוץ 10 נשאר, צפוי לרדת במקרה הרע לסביבות 12%־13%".
אלו מספרים שגורמים לאנשים בחליפות לא לישון בלילה. אפילו אימפריות רייטינג כמו 'האח הגדול' או 'המירוץ למיליון' עלולות להיות גרעוניות. "זה אסון פיננסי", מודה מנהל בערוץ 2, "אין שום מודל כלכלי שלפיו אפשר לעשות תוכניות ריאליטי גדולות במספרי הרייטינג החדשים". כמה גדול האסון? החישובים שנעשו באחת הזכייניות מנבאים שהשקעות התוכן יאמירו ל־200 עד 300 מיליון שקל בשנה וההפסדים יזנקו לאזורי ה־100 מיליון שקל בשנה. במילים אחרות: ישקיעו פי 2 ויפסידו פי 2.

