"זו טעות לקבור את הקניונים"
אורי אבל, לשעבר המשנה למנכ"ל קניוני עזריאלי וכיום האחראי למתחמי המסחר של "מבנה": "דמי הניהול אצלנו נמוכים יותר כדי לאפשר לשוכרים להרוויח" • על הקניון הדיגיטלי: "אני לא מאמין בזה, הצרכן לא יוותר על חוויית הקנייה"
"אני לא רובין הוד, אבל אני אבדל עצמי מול שאר הקניונים בדמי ניהול נמוכים, כי אני מאמין שצריך לאפשר לשוכרים להרוויח. אני עובד קשה כדי לא להעלות להם את דמי הניהול, למרות שההוצאות עלו". כך אומר אורי אבל (42), לקראת פתיחת ועידת הקניונים ביום ראשון הקרוב באילת.
אבל מונה לאחרונה לאחראי לתחום מתחמי המסחר "מבנה" (לשעבר וואן) שבבעלות החברה הכלכלית ירושלים. אבל שימש קודם משנה למנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי וקודם לכך - מנכ"ל קניון רמת אביב.
"אני רואה את תפקידי להשביח את השירותים לסוחרים, ולפני הכל יש לנו אחריות חברתית – לסייע להם להרוויח כי ההוצאות שלהם גבוהות ועולות בהתמדה", אומר אבל בראיון.
"בניגוד לקבוצת עזריאלי, כאן יש לי גמישות לבצע החלטות מהירות. אני לא צריך לקבוע פגישה עם ארנון תורן (מנכ"ל קניוני עזריאלי), או עם יובל ברונשטיין (מנכ"ל קבוצת עזריאלי). אני עולה קומה לדודו זבידה (מנכ"ל כלכלית ירושלים) וסוגרים עניין. בעלי המניות החדשים בכלכלית (אלטשולר שחם, דוד פורר ועוד) מבינים שצריך להשקיע כסף בשיפוצים והקצו 60 מיליון שקל לשדרוג המתחמים: בתל חנן־נשר אנחנו משפצים בעלות של 25 מיליון שקל, בנצרת בלמעלה מ־20 מיליון שקל, במגדלי ת"א ב־5 מיליון, ובבאר־שבע הפכנו את 'וואן' לאאוטלט של הדרום עם קולנוע גלובוס VIP. אותי הביאו כדי להשביח את מתחמי הסחר.
"בניגוד לקבוצות הקניונים הגדולות, אני מאמין שצריך להתחשב ברווחיות של השוכר שנשחקה כדי שיוכל לחיות. דמי הניהול אצלי הם בין 18 ל־50 שקל למ"ר, לעומת עזריאלי שם דמי הניהול הם 69־110 שקל למ"ר. בקבוצת עופר דמי הניהול נעים בין 70 ל־92 שקל למ"ר. אני מציע לשוכרים שלי גמישות ביחס למצבם. בניגוד לאחרים אני גם לא חושב שצריך להשקיע בשוקי אוכל בקניונים כדי ליצור בידול. אין בארץ מקום לכל כך הרבה שוקי אוכל, עדיף לבדל באמצעות יתרון לסוחר".
קניוני עזריאלי וביג מתכוונים להקים קניונים מקוונים באינטרנט. גם אתם בכיוון?
"אני בין הצעירים ממנהלי הקניונים, ולא מאמין בקניון הדיגיטלי. הם טועים. אף אחד לא באמת יודע לאן הולך המסחר האלקטרוני. זו טעות לקבור את הקניונים, כי הצרכן לא מוותר על חוויית הקנייה. השימוש בדיגיטל עבורי הוא לשימוש פרקטי לטובת הצרכן: למשל, לשאוב מהפייסבוק את יום ההולדת ולשלוח לך הזמנה לקבל מתנה במתחם, או לדוור על מבצעים וכו'.
"כשביג הכריזו על הזירה האינטרנטית הם דיברו על רחפנים שיביאו חבילות לבית הלקוח. כאחד שהמציא כמה מהלכים שיווקיים, אני אומר שזה שטויות. נראה לך שיהיו פה רחפנים שיעבירו לדוגמה חבילה מגולברי אליך הביתה? הסיפור של זירה אלטרנטיבית ורחפנים זה תירוץ של גורמים בענף למה לא להפחית בדמי הניהול".