לפני סיום: שלושה מועמדים מומלצים למנכ"ל הרכבת
המועמדים הם גיל שרון, מנכ"ל פלאפון לשעבר שחר איילון, ראש נציבות הכבאות לשעבר ומיכה מייקסנר, מנכ"ל מרכבים לשעבר
דירקטוריון רכבת ישראל יבחר בימים הקרובים את המנכ"ל הבא של הרכבת, שאת מינויו יצטרך לאשר שר התחבורה ישראל כץ. בשבוע שעבר נפגשו נציגי רשות החברות הממשלתית והדירקטוריון עם המתמודדים שעליהם המליצה ועדת האיתור, שהחלה את דרכה עם יותר מ־50 מועמדים בכירים שעמדו בדרישות התפקיד.
לקו הסיום הגיעו שלושה. גיל שרון (52), שכיהן עד לפני שנה כמנכ"ל פלאפון לאחר קריירה ארוכה בתחום התקשורת, נשוי ואב לשניים, הוא הבכיר ביותר מהקהילה העסקית המתמודד על התפקיד. שחר איילון (51) היה עד לאחרונה ראש נציבות הכבאות, האיש שהיה אחראי לארגון מחדש של שירותי הכיבוי כחלק מלקחי אסון הכרמל, ושירת לפני כן שנים רבות במשטרה, שירות שסיים בדרגת ניצב כראש אגף התנועה וכסגן המפכ"ל.
ל"ממון" נודע כי לצידם נפגש עם נציבי רשות החברות ודירקטוריון הרכבת גם מועמד שלישי: מיכה מייקסנר, לשעבר מנכ"ל מפעל האוטובוסים מרכבים. מייקסנר (58), נשוי ואב לשלושה, הגיע לענף התחבורה לאחר שירות ארוך בצה"ל, שאותו סיים בראש יחידת הפיתוח של טנק המרכבה בדרגת אלוף משנה. עשר השנים שבהן ניהל את מפעל האוטובוסים הגדול בארץ העניקו לו היכרות עמוקה עם תחום התחבורה הציבורית בארץ, היכרות שזוקף לזכותו גם איילון משירותו במשטרה. איילון חסר את הניסיון העסקי של השניים האחרים, ושרון ניהל את החברה הגדולה מביניהם.
המתמודדים לתפקיד נדרשו להיות בעלי תואר ראשון במשפטים, כלכלה, הנדסה, מינהל ציבורי או מינהל עסקים, להחזיק בניסיון מצטבר של יותר מעשר שנים בניהול גופים בעלי 400 עובדים לפחות, ובעלי מחזור כספי של לפחות 400 מיליון שקל. על התפקיד התמודדו, כאמור, גם כמה בכירים ברכבת ישראל כמו בני לביא, סמנכ"ל ציוד נייד, המשמש מנכ"ל זמני מאז פרישת המנכ"ל הקודם, בועז צפריר. איש מבכירי הרכבת לא עלה לשלב האחרון במכרז.
צפריר סיים את שירותו בחודש שעבר לאחר חמש שנים בתפקיד, ולאחר שדחה את פרישתו בחודשיים בניסיון להמתין עד לבחירת מחליפו ולביצוע חפיפה מסודרת. בתקופתו צמח מספר הנוסעים ברכבת בכ־50%, מ־36 מיליון ל־53 מיליון נוסעים בשנה, עם השלמתם ופתיחתם של קווים חדשים, כמו הקו מאשקלון לבאר־שבע דרך שדרות, נתיבות ואופקים ורכבת העמק מבית־שאן לחיפה, בעקבות השקעה ממשלתית של יותר מ־15 מיליארד שקל. במקביל, הצליחה הרכבת להגיע לרמת דיוק שעומדת ב־2016 על 96%, שיעור המדורג במקום השלישי באירופה אחרי שווייץ ואוסטריה וטוב יותר מחברות רכבות מובילות במדינות כמו גרמניה והולנד. עם זאת, בתקופתו התגלו הסדקים במנהרות הגישה למנהרות המרכזיות בקו המהיר החדש מתל־אביב לירושלים, שיחד עם קשיים בהשלמת תשתית החישמול לקו עלולים לעכב את פתיחתו, המתוכננת ל־2018. ערב פרישתו התחולל משבר השבת ברכבת, וחלק מהקו החשוב בין חיפה לתל־אביב הושבת לשבוע, אירועים שחשפו עד כמה הפכה הרכבת לאמצעי תחבורה מרכזי בישראל, בדומה לעולם ובניגוד למצב ששרר עשרות שנים לאחר קום המדינה.

