yed300250
הכי מטוקבקות
    צביקה טישלר
    ממון • 28.11.2016
    "לא לפקח על מזון לתינוקות"
    רשות ההגבלים העסקיים מתנגדת להצעת החוק של ח"כ רחל עזריה להטיל פיקוח על מחירי תחליפי חלב לתינוקות • הסיבה: חשש שהוא יגרום דווקא לעליית מחירים בענף
    מאת נווית זומר

    רשות ההגבלים העסקיים, בראשות הממונה עו"ד מיכל הלפרין, מתנגדת להטלת פיקוח מחירים על תחליפי חלב לתינוקות. כך נודע ל"ממון".

    עמדת הרשות תוצג היום בדיון מיוחד של ועדת הכלכלה בנושא מזון לתינוקות. לאחרונה עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק של חברת הכנסת רחל עזריה ("כולנו") להטלת פיקוח על מזון לתינוקות עקב מחירו הגבוה בישראל, לאחר שבשנת 2001 הוא הוצא מפיקוח מחירים.

     

    גורם בכיר ברשות ההגבלים אמר ל"ממון" כי ההתנגדות נובעת מהחשש שפיקוח מחירים יגרום דווקא לעליית מחירים ולא לירידתם. לדברי אותו מקור, מאחר ששופרסל השיקה רק לפני חודשיים מזון תינוקות במחיר מופחת ("שופרסל בייבי") שכבר מחזיק ב־15% ממכירות התמ"ל בתוך הרשת ו־2.5% מכלל נתח שוק מכלל מכירות התמ"ל בישראל, יש להמתין ולראות האם שופרסל תחולל מהפך בשוק זה, שיגרום להורדת מחירים באמצעות כוחות השוק. לדברי הגורם, הציפייה היא שרשתות נוספות ישיקו בעקבות שופרסל מותגים פרטיים בתחום, גם הם במחירים מוזלים.

       

    עו"ד מיכל הלפרין | אלכס קולומויסקי
    עו"ד מיכל הלפרין | אלכס קולומויסקי

    ברשות להגבלים חוששים שקביעת מחיר מקסימלי לתמ"ל במסגרת הפיקוח תגרום לרשתות השיווק שכיום מוכרות את המוצר במחיר הפסד עבורן, ומשתמשות בתמ"ל כלוס לידר (מוצר שנועד לפתות לקוחות להיכנס לרשת) "להתיישר" למחיר שקבע הפיקוח ולהפסיק לסבסד את הורדת מחירי התמ"ל. הסיבה: מחיר הפיקוח יהיה גבוה מהמחיר שנמכר ברשתות השיווק, כי הוא יותיר רווחיות ליצרן. הרשות עשתה בדיקה מעמיקה במסגרתה אישרה שאכן הקמעונאים מפסידים ממכירת המוצר ומי שמרוויח הם הספקים, אך את המחיר לצרכן קובעת הרשת ולא הספק. לכן תטען הרשות כי יש לחכות עד שיתברר אם השקת המותג הפרטי תחולל מהפך במחיר.

     

    גם במשרד האוצר מתנגדים לשימוש בפיקוח המחירים ככלי לבסס מחיר, בטענה כי קביעת מחיר למוצר הכוללת מרווח מסוים ליצרן גורמת לחוסר יעילות מאחר שהיצרנים מתאימים עצמם למחיר המפוקח, ונמנעות הוזלות.

     

    בעבר מצאה ועדת הפיקוח המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה כשל מבני המתבטא בנתח שוק גבוה מעל 50% למטרנה ושליטה של שתי יצרניות בלבד בשוק זה: מטרנה וסימילאק. למרות כניסת מתחרים כמו נוטרילון, אופטימיל (שכבר לא משווק) ושופרסל בייבי, בשנים האחרונות התברר שהרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי בתחום התמ"ל נוקשים והוא אינו ממהר לעבור או לנסות מוצרים חדשים מאז פרשת רמדיה שנחשפה ב־2003.

     

    navitz@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 28.11.16 , 21:21
    yed660100