yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    ממון • 30.11.2016
    כך מנסות חברות הביטוח להחזיר את מוסכי ההסדר
    רשות שוק ההון, שהתחייבה להפסיק את הסידור, מאפשרת לחברות הביטוח להמשיך עם הנוהג, שפוגע בבעלי המכוניות שעברו תאונה • כך, למשל, מציעה כלל ביטוח "נבחרת מוסכים" בפוליסה
    אודי עציון

    חברות הביטוח מנסות להחזיר בדלת האחורית את מוסכי ההסדר, ורשות שוק ההון מאפשרת להן לעשות זאת – בניגוד להתחייבות שנתנה לכנסת להפסיק את הסידור הזה. כך טוען איגוד המוסכים בעתירה שהגיש לבג"ץ נגד הרשות, נגד יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, ונגד חברת כלל ביטוח.

     

    חברות הביטוח מעודדות בשנים האחרונות מבוטחים לטפל במכונית שנפגעה בתאונה ברשימת מוסכים קבועה מראש, ואף הבטיחו בתמורה למבטחים הנחה בהשתתפות העצמית. הסיבה: כפי שמזכירה העתירה, החברות מקבלות ממוסכי ההסדר הנחות מפליגות, ואלה מתקנים פעמים רבות את המכוניות באמצעות חלפים שמספקות להם חברות הביטוח. הסכנה: מנהלי המוסך מתקשים לעמוד בין האינטרסים הסותרים של בעל הרכב, שמבקש לקבל את התיקון האיכותי ביותר, לבין חברת הביטוח שלוחצת על המוסכים להוזיל עלויות, כשהתיקון לא תמיד בטיחותי ופוגע בערך הרכב. "ההסדר מועיל רק לחברות הביטוח, התיקונים מבוצעים בחוסר שקיפות כלפי בעל הרכב ותוך שימוש בחלקים שאינם מתאימים", נטען בעתירה.

     

    במסגרת הדיונים בחוק שירותי רכב בוועדת הכלכלה דרש כבל פתרון. אגף שוק ההון והביטוח, שהפך לאחרונה לרשות עצמאית, הסכים ביוני האחרון, יחד עם משרד התחבורה, לפעול לקביעת קריטריונים ברורים לקיומם של מוסכי הסדר, כך שכל מוסך מורשה שיעמוד בהם יוכל לתפקד ככזה. נקבע שהחברות יוכלו להציב קריטריונים מקצועיים למוסכים, אך לא בנושא עלויות התיקון. המטרה: הפחתת תלות המוסכים בחברות הביטוח, והפחתת השליטה של החברות בפעילות המוסכים.

     

    אלא שבאוקטובר החלה חברת כלל לשווק פוליסה חדשה, שמציעה למבוטחים תיקון מוזל ב"נבחרת מוסכים" הכוללת 40 מוסכים, לעומת מאות מוסכי ההסדר הרגילים של כלל. באיגוד המוסכים טוענים שהפוליסה סותרת את הסיכום עם הרשות ופוגעת במבוטחים ובתחרות בין המוסכים. לפי החוק חייבת כל פוליסה חדשה לקבל את אישור הרשות, וגם זו של כלל קיבלה אותו.

     

     

    לדברי גורם ממשלתי, "הכללים החדשים להרחבת מספר מוסכי ההסדר עדיין לא פורסמו, כך שלא ניתן לקבוע אם כלל מפרה אותם". את הכללים אמורים לפרסם בימים הקרובים אנשי רשות שוק ההון ומשרד התחבורה.

     

    השופט העליון חנן מלצר לא קיבל את בקשת איגוד המוסכים להוציא צו ביניים נגד מכירת הפוליסה, אך הורה לשלושת המשיבים להגיב עליה בתוך שבועיים.

     

    ח"כ כבל: "נמשיך להילחם כדי שהמבוטחים יקבלו את השירות הטוב ביותר. אנשי הרשות התחייבו להציג כללים חדשים שירחיבו את מספר מוסכי ההסדר וישפרו את איכות התיקונים, ואבטיח שכך יהיה. אם צריך, אעלה שוב את הנושא בוועדה". ברשות שוק ההון מסרו כי טרם קיבלו את העתירה. דוברת כלל סירבה להגיב.

     

    udi–et@yedioth.co.il

     


    פרסום ראשון: 30.11.16 , 20:38
    yed660100