שתף קטע נבחר
 

שירת החמקן

הקבינט החליט השבוע פה אחד לאשר רכישת 33 מטוסי קרב מדגם F35 לחיל האוויר. ההחלטה לא הפתיעה; הפה האחד הפתיע. יובל שטייניץ, שהוביל את הקמפיין נגד המטוס לפני שנתיים, הצביע הפעם בעד.

 

הזכרתי לו דברים שאמר אז, ושחזר עליהם שוב לפני חודשים אחדים: המטוס רע מיסודו, עמוס תקלות, לא עונה על הציפיות ולא מתאים לצרכים של ישראל. "זה לא שלמטוס יש בעיות", אמר לעיתון "כלכליסט" באפריל השנה. "הוא (פשוט) מטוס לא טוב".

 

מה קרה, שאלתי.

 

"השתנו כמה דברים", אמר. "בעיניי המטוס עדיין רחוק מלהיות כליל השלמות, אבל יש לו שני יתרונות - החמקנות ורמת המחשוב הגבוהה שלו.

 

"יש לו חסרונות גדולים שנותרו כפי שהיו - כאשר הוא טס כחמקן הוא יכול לשאת רק 1.8 טון פצצות; כאשר כדי להוסיף משקל הוא מוותר על החמקנות הוא נחות ממטוסי הדור הקודם.

 

"הטווח שלו קצר יחסית. הנתונים של הפנטגון מדברים על טווחים בסולם יורד - ה־F15 הוא בעל הטווח הארוך ביותר, ה־F16 אחריו ובסוף ה־F35. הוא גם נחות בתמרון, אם כי התכונה הזאת לא מאוד חשובה. הטעות הגדולה ביותר בתכנון המטוס היא שהותקן בו מנוע אחד. מטוס מהסוג הזה חייב להיות דו־מנועי".

 

סיפרתי לו ששמעתי חוות דעת שונה לגמרי מפי קצין בכיר בחיל האוויר. "יש היום בעולם 200 מטוסים שטסים, כ־160 אלף שעות טיסה", אמר הקצין. "לפני שלושה חודשים הכריז חיל האוויר האמריקאי על המטוס כמבצעי. 11 מדינות נוספות מעוניינות לרכוש אותו. אף מדינה לא חזרה בה, לבד מקנדה. ראש הממשלה החדש, ג'סטין טרודו, התחייב במערכת הבחירות לבטל את ההתקשרות. עכשיו, כשהוא יודע יותר, הוא מתלבט.

 

"היום המטוס בשל. הוא לא רק מטוס - הוא תפיסה, הוא קפיצת דור עוד יותר גדולה מהקפיצה שהייתה כשעברנו ל־F15 ול־F16. אין עוד מטוס כזה בעולם.

 

"יש במזרח התיכון כאלף מטוסי קרב מדור 4 ודור 4.5. ה־F35 הוא דור 5. הוא מחזיר לנו את היתרון האיכותי, מחזק את ההרתעה, מסייע למקבלי ההחלטות. הוא ורסטילי: כשאני טס להפציץ בעזה אני לא זקוק לחתימה נמוכה. המטוס יכול לשאת למשימה כזאת 6 טון פצצות".

 

חתימה נמוכה הוא המונח המתאר את כושר ההתחמקות של המטוס ממערכות הזיהוי. המטוס לא נעלם לחלוטין ממסכי הרדאר, אבל הנוכחות שלו עליהם מזערית.

 

המטוס יקר, אמרתי.

 

"היה יקר", אמר קצין חיל האוויר. "בגלל כמות ההזמנות, שתגיע בסוף התוכנית ל־3,000 מטוסים, המחיר יירד. הוא עולה היום פחות מ־F15 חדש. האחזקה שלו אמנם יקרה יותר, אבל היצרן, לוקהיד־מרטין, בנה יכולות סימולציה מדהימות, שמאפשרות לפצל את האימון – 50 אחוז משעות הטיסה באוויר ו־50 אחוז בסימולציה. קנינו מערכת כזאת. השימוש בה יוריד את עלות התחזוקה עד לרמה של דור המטוסים הקודם".

 

מאחורי גבו של הקצין היו תלויים שני תצלומים שווי גודל – ה־F35 החדש, שבארץ יכונה "אדיר", ו"הרמס 900", מטוס גדול ללא טייס, ששמו בישראל "כוכב" (הכינוי הצבאי המעודכן למטוס ללא טייס הוא כטמ"מ – כלי טיס מאויש מרחוק). נסעתי לא מזמן במכונית ללא נהג של "מובילאיי", אמרתי. מדוע מה שעובד בכביש לא יכול לעבוד באוויר? מבקרי המטוס טוענים שעד אמצע העשור הבא יוכלו כטמ"מים לבצע את רוב המשימות שלו, במחיר נמוך בהרבה ובלי לסכן טייסים. הטכנולוגיה קיימת.

 

"אין על המדף כלי כזה", אמר הקצין. "גם בתוכניות הפיתוח של יצרניות המטוסים אין. כלים כאלה יהיו אולי ב־2050, לא קודם".

 

שטייניץ מאשר בצער: אין בינתיים תחליף למטוסי הקרב. הוא מאשר גם שהמחיר יירד – המטוסים החדשים יהיו זולים ב־20 אחוז מהמטוסים הראשונים שנרכשו. הוא הצליח לשכנע את שרי הקבינט לצרף להחלטה הסתייגות אחת: כאשר חיל האוויר יבקש לרכוש טייסת שלישית הוא יצטרך להציג לקבינט שתי חלופות – F35 או F15 משופר.

 

בניגוד לעסקת הצוללות והספינות, שזוהמה במעורבות של פרקליטו הפרטי של ראש הממשלה דוד שמרון, של מפקד חיל הים לשעבר אליעזר צ'ייני מרום, של המשנה לראש המל"ל בר־יוסף ושל נציג המספנות מיקי גנור, שהסתבכה בביטול תמוה של מכרז בינלאומי ובסכומי עתק שעברו מיד ליד, עסקת המטוסים מתקיימת בשטח סטרילי. בעוד עשרה ימים יגיעו לארץ שני המטוסים הראשונים. הטקס, בשדה נבטים, יהיה רב־רושם. העבודה תתחיל כשהטקס יסתיים.

 

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים