חוג הסילון של אילת

אלי טס בשנה האחרונה שמונה פעמים לאירופה • יוסי אומר שלבלות ארבעה ימים בחו"ל עולה לו "פחות מלנסוע לחתונה במרכז" • האילתים חוגגים על הטיסות הזולות משדה התעופה עובדה: "סוף–סוף יוצא לנו משהו מזה שאנחנו רחוקים"

"חמש שנים לא הייתי בתל־אביב", אומר לנו הצלם האילתי מרסלו וישנייה, בן 53, נשוי ואב לשניים. "טיסה לתל־אביב עולה 500־600 שקל. כבר עדיף לטוס לסוף שבוע בקרקוב או בפראג ב־350 שקל. אשתי מורה, אז אנחנו נאלצים לטוס בחגים ולשלם ביוקר, אבל גם הביוקר מצחיק – עכשיו מצאנו טיסה ללונדון ב־800 שקל".

 

עוד אילתית שחוגגת על טיסות לחו"ל היא ליאת אגסי (41), מנהלת שיווק, נשואה ואם לשניים. "לנסוע לחרמון עם הילדים היה עולה לנו 7,000־8,000 שקל כולל לינה, במקרה הטוב", היא אומרת. "אמרתי למשפחה: השנה נראה שלג בברטיסלבה. לכולנו יחד זה עלה 1,500 שקל. באילת זה כבר הפך לטירוף: בזמן שאני מדברת איתך, חברים שולחים לי הצעה לטיסה לאמסטרדם ב־70 יורו. זו הזדמנות אדירה לאילתים. הגיע הזמן שנרוויח משהו מזה שאנחנו רחוקים מהמרכז".

 

גדי ממן ובן זוגו אביב היו בחו"ל שלוש פעמים בשנה האחרונה ומתכננים עכשיו נסיעה לקרקוב. "את חול המועד פסח בילינו בלונדון בכרטיס שעלה 236 דולר" | צילום: יאיר שגיא
גדי ממן ובן זוגו אביב היו בחו"ל שלוש פעמים בשנה האחרונה ומתכננים עכשיו נסיעה לקרקוב. "את חול המועד פסח בילינו בלונדון בכרטיס שעלה 236 דולר" | צילום: יאיר שגיא

 

 

בשנה האחרונה האילתים מרגישים שנפל בחלקם צ'ופר – טיסות החורף המוזלות לאירופה משדה התעופה עובדה, המרוחק כ־60 ק"מ, 40 דקות נסיעה בלבד, מעירם. את הטיסות החלה לפני כשנה חברת הלואו־קוסט האירית "ריאן אייר", שהחלה להביא תיירים לאילת ושיווקה את הטיסות הריקות חזרה לישראלים במחירים מצחיקים. טיסות ליעדים כמו קרקוב, בודפשט, ואחר כך גם ברטיסלבה, הוצעו בכמה עשרות יורו. אחריה הצטרפו "מונארך" הבריטית ו"טרנס אירו" הרוסית והחלו להפעיל טיסות זולות מעובדה. וכך, כ־10% מהאילתים טסו בשנה האחרונה לחו"ל דרך עובדה, ותנועת הטיסות הבינלאומית בשדה הקטן גדלה ב־%143. בינואר־אוגוסט עברו בנמל התעופה כ־70 אלף נוסעים.

 

לפני שבועיים, בשיחות עם עוברים ושבים בטיילת באילת, לא היה כמעט אחד שלא סיפר שטס לאחרונה, או שהוא בדרך לטוס. אדריאן, נהג מונית, היה כבר פעמיים באירופה ומחכה עכשיו לפעם השלישית. יורי סטרוי

(33), אחראי משמרת ביטחון במלון רויאל ביץ', עומד לטוס עם אשתו: "בדיוק אתמול חיפשנו טיסה זולה לסנט פטרסבורג, ואם לא לשם אז לאמסטרדם. בסוף נמצא משהו ב־50 יורו. אפילו אם נוסיף מזוודה, זה עדיין ייצא זול מאוד".

  

השיאן הוא, ללא ספק, גיל מויאל (44), מנהל מרכז הטניס באילת. בשנה האחרונה הוא כבר טס שמונה פעמים – לפולין, ליטה, סלובקיה, הונגריה, וקנה כרטיס לפעם התשיעית בברטיסלבה. בהמשך השנה הוא מתכנן לטוס למוסקבה וגם ללונדון. בהתחלה זה היה עם אשתו, אחר כך לבד, ופעם גרר את כל צוות מרכז הטניס ל"גיבוש" בפולין. "חשבתי לקחת את הצוות לסופשבוע במרכז", הוא מספר. "אבל בדקתי וגיליתי שבאירופה יותר זול. כמי שאוהב לטוס, אני מנצל כל הזדמנות לכרטיס ב־40 יורו במרחק חצי שעה מהבית. מרוב טיסות עלה לי כבר רעיון עסקי: להקים באילת מחנה טניס לקבוצות אירופאיות שסובלות מהשלג בחורף. פנינו כבר ל־200 קבוצות ואנחנו מחכים לראות איך תהיה ההיענות".

 

נוסעים לג'סטין ביבר

בעוד שבקיץ הישראלים גודשים את בתי המלון של אילת ואילו לאירופאים היא חמה מדי, בחורף באים האירופאים בהמוניהם לעיר הדרומית – שדורגה במקום השביעי בעולם באתר דירוג הגולשים העולמי TripAdvisor מבין היעדים שצומחים ומומלצים לטיול ב־2017 – כדי ליהנות מהחורף החמים שלה. וזה מייצר הזדמנות נהדרת לאילתים לעשות את הדבר ההפוך – לקפוץ לאירופה ולטעום מהחורף הקריר שלה. "בגלל שהטיסות בחורף כל כך זולות, המון אילתים תופסים טרמפ ונוסעים, וזה יותר זול מסופשבוע בתל־אביב", אומרת ורד מיכאל מסוכנות הנסיעות "לונה טורס" באילת. "הרבה נוסעים בסביבות כריסמס, כדי ליהנות מהאווירה ומהסיילים, או מספא וטיפולים. אחד הלהיטים עכשיו הוא סקי בזקופנה, מרחק שעה מקרקוב. אנשים גם נוסעים להופעות של זמרים. בהופעה של ג'סטין ביבר בברטיסלבה היו מלא אילתים". אפילו ראש העיר, מאיר יצחק הלוי, יבלה את סוף השנה האזרחית בבודפשט יחד עם שבעה זוגות מאילת. הם יטוסו מעובדה ויבלו 4 לילות במלון יוקרתי, הכל ב־1,200 שקל לזוג – מחיר טיסה + מלון.

 

עונת תיירות החורף באילת החלה ב־25 באוקטובר ותימשך עד מארס 2017. העונה, מתברר, חברות הלואו־קוסט מחממות מנועים במלוא הסילון כדי להביא לאילת את תיירי החורף דרך עובדה: "וויז אייר", חברת התעופה הגדולה בהונגריה, החלה להפעיל טיסות לואו־קוסט לעובדה מפולין; "ריאן אייר" האירית הוסיפה עוד שתי טיסות מברטיסלבה; אליהן הצטרפו גם חברות הלואו־קוסט "יורופ אייר פוסט" (Europe Air Post), "טראנסאוויה" (Transavia), "וים־אוויה" (Vim Avia), "אזור אייר" (Azur Air), "אוּראל אייר" (Ural Air) ו"פינאייר" (Finnair). במהלך העונה ימריאו מדי שבוע 21 טיסות בינלאומית מעובדה. היעדים: לונדון (לוטון), פריז, בודפשט, קרקוב, ברטיסלבה, וילנה, מוסקבה, ורשה, סנט פטרסבורג והלסינקי. 7 מהטיסות השבועיות יהיו לרוסיה.

 

 
טליה דולב מבאר אורה: "טסתי לברטיסלבה, בקרוב בודפשט, ובמאי מתכננים לונדון ב־ 100 יורו" | צילום: יאיר שגיא
טליה דולב מבאר אורה: "טסתי לברטיסלבה, בקרוב בודפשט, ובמאי מתכננים לונדון ב־ 100 יורו" | צילום: יאיר שגיא

 

 

החברות יכולות לשווק את הטיסות בזול בין היתר הודות לפטור שניתן להן מאגרות רשות שדות התעופה. לאחרונה אישרה הממשלה את הצעת שר התחבורה ישראל כץ להעניק את הפטור לכל הטיסות הממריאות ונוחתות בשדה התעופה עובדה, עד להפעלתו של שדה התעופה החדש "רמון" בתמנע, בפסח הקרוב. בנוסף, כדי לעודד את התיירות הנכנסת, מעניק משרד התיירות לחברות 45 יורו על כל נוסע שמגיע לארץ. חברות הלואו־קוסט מגלגלות את הפטור והמענק לנוסעים.

 

סך כל המקומות שאושרו למכירה בכל העונה לכל החברות הוא כ־75,000, וההערכה היא שכ־60,000־65,000 נוסעים יעברו במהלך העונה בשדה התעופה של עובדה. בנובמבר כבר הגיעו 13,082 נוסעים – כ־70% יותר מבנובמבר 2015.

 

"אלוהים אוהב אותנו"

יוסי חן, מנכ"ל התאגיד העירוני אילת, עוד לא הספיק לנצל את הטיסות מעובדה, אבל, הוא מספר: "אבא שלי, אחותי ובני דודים שלי שגרים באילת כבר היו כמה פעמים בחו"ל בשנה האחרונה. אין כמעט מישהו שאני מכיר שלא היה, או מתכנן להיות. זו הטבה מטורפת לתושבי אילת. אתם במרכז לא מבינים את זה. קח למשל חתונה או בר־מצווה של קרוב משפחה במרכז. אדם מאילת צריך לקחת יומיים חופש מהעבודה, טיסה לכל המשפחה, רכב שכור, מלון ללילה, ומתנה. זה אלפי שקלים. פתאום יש לנו אפשרות לבלות שלושה־ארבעה ימים בחו"ל, כולל הכל, בשליש המחיר".

 

 
גיל מויאל, מנהל מרכז הטניס באילת: "לקחתי את העובדים שלי לסופשבוע בפולין. יותר זול מבמרכז"
גיל מויאל, מנהל מרכז הטניס באילת: "לקחתי את העובדים שלי לסופשבוע בפולין. יותר זול מבמרכז"

 

 

בני הזוג גדי ואביב ממן – גדי (39) הוא מנהל דיגיטל, ואביב (34) הוא מנהל כוח אדם – היו בחו"ל כבר שלוש פעמים בשנה האחרונה, בלונדון ובבודפשט, ומתכננים נסיעה נוספת לקרקוב. "את חול המועד פסח בילינו בלונדון בכרטיס שעלה 236 דולר", מספר גדי. "איפה תמצאו כזה בארץ? זה תענוג אמיתי".

 

"לתל־אביב אני כבר לא טס", מספר נצר גמליאלי (60), "חצי פנסיונר" כהגדרתו, שגר באילת עם בת זוגו. "אנחנו יוצאים מהבית שעתיים וחצי לפני הטיסה, באוטובוס שעולה 45 שקל הלוך־חזור, וטסים לבודפשט ב־160 שקל לכרטיס. לפעמים אני עושה חשבון: יותר זול לי לבלות סוף שבוע באירופה מאשר בבית. אלוהים אוהב אותנו".

 

דנה זנטי (44) מספרת שילדיה – גיא, נועם ונוגה (14, 17 ו־18) – קנו טיסה לברטיסלבה ב־80 יורו לכרטיס, והוסיפו 850 שקל לשלושה לילות במלון לשלושתם יחד. "אילתים נהנים לנסוע לאירופה לטעימה חורפית. ילדים אילתיים לא יודעים מה זה מעילים ומגפיים, שלא לדבר על כובע צמר וכפפות, ויש בזה משהו מרגש בשבילם", היא אומרת.

 

טליה דולב (45), אשת חינוך, נשואה פלוס שתיים, גרה בבאר אורה, וכבר ניצלה כמה פעמים את הטיסות הזולות מעובדה: "הילדים גדלו, ויש לנו זמן. טסתי עם חברות לברטיסלבה בנובמבר, ואני בדרך לבודפשט עם קבוצה של זוגות מאילת, עם כרטיסים שעולים 60 יורו לאדם. מצאנו מלון על הדנובה עם ארוחת בוקר מפוארת ב־180 יורו לשלושה לילות לזוג. כלום כסף. כשנחזור מבודפשט אנחנו כבר חושבים על נסיעה ללונדון במאי ב־100 יורו. השמיים הפכו לגבול".

 

 
נצר גמליאלי: "לתל־אביב אני לא טס. יוצא מהבית שעתיים וחצי לפני הטיסה באוטובוס, וטס לבודפשט ב־ 160 שקל" | צילום: יאיר שגיא
נצר גמליאלי: "לתל־אביב אני לא טס. יוצא מהבית שעתיים וחצי לפני הטיסה באוטובוס, וטס לבודפשט ב־ 160 שקל" | צילום: יאיר שגיא

 

 

גם תושבי המרכז והצפון עלו על הטריק. חן מספר: "אלפי ישראלים משלבים את החבילות הזולות לאילת בחורף עם הטיסות מעובדה. הם קונים ב־999 שקל חבילת נופש של טיסה לאילת ושני לילות במלון, נופשים באילת, ואחר כך לוקחים אוטובוס לעובדה וטסים לאירופה במחיר משתלם פי כמה מטיסה מנתב"ג".

 

מחכים לשדה בתמנע

החגיגה תתרחב בקרוב כשייפתח נמל התעופה החדש "רמון" בתמנע. זה יהיה נמל תעופה בינלאומי חדיש שיחליף את שדה התעופה הישן של אילת ויאפשר גם לתושבי המרכז ליהנות מטיסות זולות לאירופה דרך תמנע. הם יוכלו לקחת טיסת קונקשן מבן־גוריון לתמנע, לבלות בדיוטי פרי, ואז לטוס במחיר מאות שקלים בודדים מתמנע לאירופה.

 

רמון יהיה שדה תעופה בינלאומי שישמש בעיקר לטיסות לאירופה וכן לטיסות פנים־ארציות. בניית מגדל הפיקוח, מסלולי ההמראה והנחיתה ורחבות החניה של המטוסים כבר הושלמו, והשדה יכלול מערך כבישים חדש ומהיר ומגרש חניה ל־600 כלי רכב. הוא ייתן מענה לכ־2 מיליון נוסעים בשנה. "אנחנו כבר מחכים בכיליון עיניים לשדה החדש", אומרת טליה דולב. "הוא יהיה במרחק חמש דקות מהבית שלי, ונוכל לטוס משם לעשרות יעדים חדשים".

 

ומה עם תושבי המרכז?

איך יכולים גם תושבי המרכז להשתתף בחגיגת המחירים הזאת, והאם זה משתלם? התשובה היא שזה כמובן יעלה יותר מאשר למי שגר באילת, ויותר מסורבל, אבל יכול להיות משתלם.

 

אפשרות אחת היא לקחת אוטובוס מהמרכז לאילת, ומאילת לקחת את קו 282, שלוח הזמנים שלו מסונכרן עם לוח הטיסות בעובדה. מדובר בנסיעה של שעות ארוכות, ואם הטיסה יוצאת בשעות הבוקר או בשעות הצהריים המוקדמות צריך בעצם לנסוע בקו הלילה לאילת. לצעירים שזה עתה סיימו צבא זאת אולי חוויה רומנטית, עבור בני 40 פלוס פחות.  

 

אפשרות נוספת היא לקחת אוטובוס לבאר־שבע, משם לקחת קו 392 לצומת מחנה עובדה, ומהצומת ללכת כ־10 דקות עד לשדה התעופה.  

הנסיעה מבאר־שבע אורכת 3.5־3 שעות, כי האוטובוס עוצר בכל המחנות הצבאיים שבדרך. ולא בטוח שגם ההליכה של 10 דקות עם המזוודות היא משהו שבדיוק מתאים לכם. בנוסף, צריך לשים לב שלוחות הזמנים מתאימים לטיסה שלכם.

בקיצור, יכול להיות משתלם, אבל בעיקר לצעירים ואיתנים בגופם ו/או ברוחם. (צח שפיצן)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים