בתוקף: דירוג בטיחות חובה בפרסומות רכב
תזכורת: מה־1 בינואר מחויבים יבואני הרכב להציג את ציוני הבטיחות הישראליים לכל הדגמים שלהם
כבר שלוש שנים שמשרד התחבורה מפרסם דירוג בטיחות לכל דגמי המכוניות החדשים שנמכרים בישראל, על בסיס מערכות הבטיחות המותקנות בהם. הוא גם מופיע ברישיון הרכב של כל הדגמים שעלו לכבישי ישראל החל משנת 2012. אולם למרות שמדובר בנתון חשוב לבחירה ברכב הבא שלכם, נמנעו יבואני הרכב מלהציגו לרוכשים הפוטנציאליים, באולמות התצוגה, בקטלוגים שהם מחלקים למתעניינים, בפרסומות הרכב ובאתרי האינטרנט שלהם.
לכן חייב המשרד את היבואנים להתחיל להציג את הדירוג בתקנה שפירסם ונכנסה לתוקף ב־1 בינואר, בתחילת השבוע. בדיקת "ממון" מגלה כי כמעט כל היבואנים כבר מצייתים לתקנה. רק אצל אחד מיבואני רכבי היוקרה נעדרו הציונים, שיצורפו אליו בתחילת השבוע הבא.
הציונים מוצגים במתכונת הגראפית שקבע המשרד, בדומה לזו שקיימת לדירוג זיהום האוויר של כלי הרכב. הם כוללים את את הציון שמקבל הדגם, בין 1 ל־8, ואת הרכב מערכות הבטיחות המותקנות בו. הדירוג, שפותח ביחד עם רשות המסים, שמעניקה לפיו הטבת מס צנועה שנועדה לסבסד את התקנת המערכות, מעניק למערכות ציונים, בין חצי נקודה לשתיים, כך שכל רכב יכול לצבור לכל היותר 10 נקודות, ולפי הניקוד נקבע הדירוג הסופי.
ואיזה מערכות נכללות בדירוג? מערכות שונות שיכולות גם להתריע בעת שנוצר מצב חירום, שיכולות למנוע תאונה, וכאלה שיכולות להקטין את חומרת הפגיעה.
בקבוצה הראשונה נמצאות בקרת סטייה מנתיב והתראת שמירת מרחק מלפנים, שמעניקות כל אחת 2 נקודות. התראה מפני פגיעה בהולך רגל וזיהוי רכב בשטח מת (רכב שעוקף אתכם ומוסתר בידי קורות הרכב) מעניקות כל אחת נקודה אחת. מצלמת נסיעה לאחור מעניקה חצי נקודה.
בקבוצה השנייה נמצאות בקרת שיוט אדפטיבית, המסוגלת להאיץ ולהאט את הרכב בהתאם לתנועה מסביב, ובלימה אוטונומית בחירום שנכנסת לפעולה כאשר הנהג לא מגיב בזמן, שמעניקות נקודה אחת כל אחת. מערכת המקטינה את עוצמת פנסי החזית כדי למנוע סנוור לרכב הבא ממול מעניקה חצי נקודה.
בקבוצה השלישית נכללים קיום 7 כריות אוויר ומעלה ברכב נוסעים ו־6 כריות ומעלה ברכב מסחרי, המעניקות נקודה אחת. חיישני חגירת חגורות בטיחות בכל המושבים מעניקים חצי נקודה נוספת.

