האור בקצה המנהרה לירושלים
ביום שישי ה־20 בינואר ייפתחו מנהרות הראל שיבטלו את העלייה לקסטל • עם סיום הפרויקט בחודש יולי הנסיעה מתל־אביב לירושלים צפויה לארוך 35 דקות בלבד • בלעדי: נסיעה ראשונה במנהרות החדשות שנחצבו בהר
כביש 1 משנה את פניו החל מיום שישי בשבוע הבא (20.1): אחרי שנתיים של עבודות ייפתחו מנהרות הראל שיבטלו את העלייה לקסטל. התנועה מירושלים לתל־אביב ובכיוון ההפוך תתבצע דרך צמד המנהרות, באורך של כ־800 מטר כל אחת, העוברות מתחת לגשר הראל. כביש חדש הושלם משם אל מבשרת ציון.
מדובר במנהרות בעלות שלושה נתיבים כל אחת והגבוהות בישראל, כך שהן מאפשרות גם לכלי רכב גבוהים לעבור בכל אחד מהנתיבים. ב־20 בינואר ייפתחו שני נתיבים לכל כיוון ובעוד 4 חודשים תיפתח התנועה במתכונת מלאה של 3 נתיבים בכל כיוון. עם סיום הפרויקט כולו, בחודש יולי, הנסיעה מירושלים לתל־אביב ובחזרה ללא פקקים צפויה להתקצר ל־35 דקות.
נהגים שיעלו לירושלים מהשפלה דרך כביש 1 המשודרג יחלפו בתוך מנהרה ארוכה שנחצבה בהר, מתחת לרכס הראל. המנהרות, שמחליפות את מה שהוכתר כ"סיבוב מוות" של מוצא, נבנו בצורה של גליל החתוך בשיפוע באופן שמשתלב עם הטבע שבמקום.
שלשום ערכנו נסיעה ראשונה במנהרה המוכנה: ברגע שנבלענו במנהרה שבתוך ההר, מהר מאוד הבנו שהדרך לירושלים וממנה כבר לא תיראה אותו הדבר. כביש 1 המוכר נראה מלמעלה, ביציאה מהמנהרה, כעוד כביש פנימי ושולי. המנהרה נבלעת אל מעמקי האדמה עם ונטות ענק. ביציאה ניבטת ירושלים מן הצד האחד ומן הצד האחר מבשרת. מעולם הן לא היו קרובות יותר.
המהירות הגבוהה בכביש החדש נמשכת לאורך כל הדרך. הכביש המודרני, שמתחיל בגשר אקולוגי ונמשך במחלפים עד לירושלים, חוסך זמן נסיעה יקר.
ביציאה מהמנהרה ייסעו הנהגים כמה מאות מטרים ויעלו על גשר מוצא הדרומי החדש, מתל־אביב לירושלים, שייפתח בשישי הבא. הגשר המקביל מירושלים לתל־אביב נפתח לפני מספר חודשים. אלו שני גשרים מקבילים, החולפים מעל עמק מוצא. עלות פרויקט שדרוג הכביש כולו נאמדת ב־2.5 מיליארד שקל.
שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ: "בעוד כחצי שנה הדרך לירושלים תהפוך לנוחה, בטוחה ומהירה יותר". כץ הוסיף כי גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16, ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה. זאת, בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון ירושלים ולרכבת החשמלית המהירה, שתחבר את בירת ישראל לגוש דן ב־28 דקות. בנוסף, משודרג כביש 38 משער הגיא לבית שמש והסביבה. לדברי ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל, "פתיחת המנהרות תאפשר את סלילת הנתיב השלישי על גשרי מוצא, דבר שיקל משמעותית על העומסים".
עד כה פתחו משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל לתנועה מלאה את הקטע שבין שער הגיא לחמד. עבודות השדרוג של כביש 1 מתבצעות בכל קטעי הכביש שבין שער הגיא לירושלים. נסלל כביש חדש בעל 3 נתיבים לכל כיוון, בטוח יותר, תוך ביטול סיבובים חדים והוספת שוליים רחבים. תוקם מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות ושלושה מחלפים חדשים: בנווה אילן, חמד והראל.

